Det viktiga är väl att man gör ett medvetet val så man inte känner sig lurad nu på julafton för att man inte kan ta in HD-signaler via antennen utan att köpa en extra box.

Som svar till TS blir nog sammanfattningen av tråden: Utifrån priserna på TV, HDTV börjar komma som "standard", BR-spelare, etc, så är nog svaret att storleken börjar vid 42". Sedan kan man välja en större utifrån "sittavstånd" och vad man tittar på. Idag finns det TV till "överkomliga" priser upp till 60", över det är priserna fortfarande för "early adopter"

Snurre skrev:
Plasma är inte längre de strömslukare de har varit! LG har en 60" som drar 234 W i drift och 0,1 W i viloläge!
Andreas_Hansson skrev:
Ehh jaha.När drar den 231w? När man kollar på färgglada barnprogram?

Du påstod ju att Plasma föll bort p.g.a. strömförbrukningen och jag ville bara vara schysst och upplysa om att plasmorna har kommit ner betydligt i förbrukning. Som med LG´n där jag hämtade teknisk data från LG´s hemsida

Så då har man botaniserat lite och kollat i butik. Och nu ligger en Sony KDL55EX710 närmare än en 60" LG Plasma i ungefär samma prisklass, samt den lite billigare och mindre Panasonic 50G20.Väntar nu på att de ska få in den i butik för bedömning.
Det jag är lite orolig för är vinklarna men det verkar som Sony har tillräckligt bra för att fixa sittplatserna i vår soffgrupp.

Nu kommer ni nog att skratta åt mig, men när jag var hem till mina föräldrar sist så hade dom köpt en 36" tv.
Och där sitter man ca 3,5m från tv:n, men jag tyckte att den var så stor att den bara var jobbig att titta på.

Dom var lite missnöjda med den själva också för att den var lite för stor....

skalman1 skrev:
Nu kommer ni nog att skratta åt mig, men när jag var hem till mina föräldrar sist så hade dom köpt en 36" tv.
Och där sitter man ca 3,5m från tv:n, men jag tyckte att den var så stor att den bara var jobbig att titta på.

Dom var lite missnöjda med den själva också för att den var lite för stor....
Inte alls, när du går upp 10-12" i storlek känns det ovant och speciellt om du går från CRT-TV till en "platt-TV". Men efter en veckas tittande är du tillvänjd och då vill du inte gå tillbaka.

AndersS skrev:
Inte alls, när du går upp 10-12" i storlek känns det ovant och speciellt om du går från CRT-TV till en "platt-TV". Men efter en veckas tittande är du tillvänjd och då vill du inte gå tillbaka.
Ja fast nu har dom haft den i ca 2 månader och dom gillade det fortfarande inte så dom ställde in den så att den visar en mindre bild. :)

skalman1 skrev:
Ja fast nu har dom haft den i ca 2 månader och dom gillade det fortfarande inte så dom ställde in den så att den visar en mindre bild. :)
:Dden var bra och olika är vi som synes. Vi gav svärföräldrarna en 37" Sony för 2år sedan och de är fortfarande glada över den där de sitter i sina fåtöljer på ca 2m avstånd.

mats_o skrev:
Blev en 46" Sony KDL46EX710 beställd idag.
Skulle bli en 700 men så fick jag nys om en kommande kampanj på 710 så jag valde den istället. 710 är snygg :)
Tyvärr fick jag lämna tillbaka den idag.
Den läckte ljus i ena kanten i sådan mängd att jag tittade mer på det än på bilden.
Butikens andra exemplar hadde samma problem men på andra platser.
Jättesynd för i övrigt var det verkligen en kanontv med en mjuk och fin bild och den hanterade rörelser bra.

Nu är jag rådvill.

Vill ju "bara" ha en TV som ger en bild som är bättre än min CRT.
Dvs svart ska vara svart över hela ytan.
En Tennisboll ska vara en tennisboll och inte ett svartgult streck
Den ska inte flimmra heller utan visa en stadig bild.

Detta har hittills förpassat sony och samsungs LED modeller
Har inte hittat någon plasma som inte flimrar
Så HJÄLP :)

skalman1 skrev:
Kan det inte vara så att dina föräldrar råkat titta på tvn i fel "skärmformat" vilket gör att ansiktena ser för breda ut?

mats_o skrev:
Tyvärr fick jag lämna tillbaka den idag.
Den läckte ljus i ena kanten i sådan mängd att jag tittade mer på det än på bilden.
Butikens andra exemplar hadde samma problem men på andra platser.
Jättesynd för i övrigt var det verkligen en kanontv med en mjuk och fin bild och den hanterade rörelser bra.

Nu är jag rådvill.

Vår KDL52EX700 läcker lite ljus i kanterna men inte så mycket att vi vill lämna tillbaka den. Jag tror att det är det som kallas för clouding på engelska.

mats_o skrev:

Som du själv kommit till insikt om så är LCD apparater inte förstavalet när det gäller sportsändningar eller svärta.
Vad det gäller svärta finns få om ens någon plasma som klarar CRT-klass , men det är ändå det bästa alternativet enligt min åsikt , dock har jag aldrig upplevt flimmer? Hur flimmrar det , när du tittar på vanlig TVs-sändning eller Blu-ray eller annat?

Har ju ingen brådska att byta men det ska vara klart före julen. Tyckte att Sonyn verkade intressant då det påstods att 711 skulle fått en ny panel med mindre ljus läckande.
Vissa verkar gilla Sharp modellerna utifrån att de inte lider av detta.

Majgårdarna
Någon som vet vad som är skillnaden mellan sonys 700 modell och 710an

Vid en snabbkoll verkar 710 bl.a. bli 55" och 52" försvinner men har inte grävt allt för djupt, samt att det påstås i ett annat forum att den får en annan panel och att den blir mera "slimmad".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.