52 514 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Hur stor tv skall man köpa?
Det är ärligt talat inte helt enkelt att förstå vad du argumenterar för eller emot Nimajneb.Nimajneb skrev:
Att en hd-sändning på en hd-tv ser bättre ut även på lite håll håller säkert de flesta med om. Man kanske inte ska tolka varje ord som sägs svart eller vitt.... för det är också allmänt känt att 4 meter är så långt att man missar detaljer som man skulle se om man satt lite närmare. Om man sedan väljer att strunta i denna extra detaljrikedom, det är ju upp till var och en.
I övrigt:
Voodoo och några till har skrivit bra saker om hur sakerna faktiskt förhåller sig. I övrigt är det ju upp till eget tycke och smak hur man vill ha det. Någon här ville tex prioritera filmtittande från bluray och väljer då en så stor tv som möjligt. För egen del har jag tänkt om på just den punkten och landar nog på 46" nästa gång, helt enkelt för att jag skulle störa mig för mycket på brister i de hdsändningar jag ser till vardags. Inget av förhållningssätten känns speciellt fel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Den största som finns, såklart!
//Patrik
//Patrik
Jisses, det här var en het potatis. 
Nu vet jag att det finns några som tycker det, men i det stora hela det är väl tämligen få som går på bio och kommer ut från filmen och muttrar för sig själv att det jobbigt när bilden är FÖR stor? Det finns för den stora massan alltså inget obehag eller negativt med att gå upp i storlek på sin TV (då det i 9,9 fall av 10 ändå kommer att fallera på att man inte har råd med en TV så pass stor att den skulle vara "för" stor)så länge man kan styra upp med två huvudkritierer:
1#: Rent fysiskt/estetiskt ordna med det i hemmet på ett tillfredställande sätt så man känner sig nöjd.
2#. Titta på ett källmaterial med tillräckligt hög kvalitet så man inte stör sig på att bilden upplevs som dålig.
Dessa kriterier gör dock att de allra flesta nöjer sig med en mindre tv ändå i slutändan. Sen är det ljudet men det tycker jag vi håller utanför det hela då det är bildstorlek vi pratar om i tråden. Skulle kunna ta ett klart längre utlägg om ljud då jag själv är hifinörd av rang
Ta dessutom en titt på den här grafen som är ganska bra och beskrivande. Nu är inte det här någon direkt lag, men den stämmer ganska bra överlag och ger en bra fingervisning. Om vi då kikar vid säg ca 13 fot, och 42" bildstorlek så hamnar vi ungefär i gränsen där man drar "full nytta" d.v.s ser alla detaljer i 480p som dom kör med i USA, d.v.s bilden är med största sannolikhet inte ens tillräckligt stor för att se alla detaljerna i en vanlig svensk SD sändning som ligger på 576P. Att då här en börja prata om HD upplösningar på 720P och 1080P blir ju smått meningslöst, det borde vi väl kunna komma överens om eller?
Istället borde man nog fokusera på att TV'n ska hantera SD-sändningar så bra som möjligt, en del gör det mycket bra och en del apparater är faktiskt katastrofal på den punkten än idag. Man ska också se till att inte köra med dåliga signalvägar som komposit, s-video, scart mm.
Sen det här med färg och panoreringar: Har ju absolut ingenting med HD-sändningar att göra överhuvudtaget. Faktum är att man t.o.m haft mer problem vid panoreringar i HD-sändningar än i vanliga PAL formatet p.g.a frekvensen på dessa sändningar. Även om det på majoriteten av apparaterna idag är avhjälp då de är någorlunda bra på att hanter 24p och man slipper pulldown med de effekter det kan ha på bilden.
Då måste det ju gå att göra en avvägning upp till var och en hur man vill se på TV i vardagsrummet, det är väl trots allt en ganska liten minoritet som har möjlighet till eget biorum, medans det är rätt många som gillar att titta på TV/film?
Anpassa efter behov helt enkelt, sen kan man stånga sig blodigt mot den massiva vägg av olika gamla knasiga lärdomar, visdomar och okunskap som finns kring TV, bild, storlek mm.
Om vi nu återigen håller oss till själva storleken, vilket är huvudfrågan i tråden. Om man nu hänvisar till THX och att bla bla är för att återskapa biokänslan så ska man kanske också lyfta fram VARFÖR man väljer bildstorleken man gör inom THX? Där målet är att bilden skall ta upp hela synfältet, men man ska inte behöva flacka med blicken över bilden då det kan upplevas som jobbigt och anstängande. En ganska fint avvägd storlek m.a.o.Nimajneb skrev:THX i hemmabiomiljö handlar om att skapa en totalupplevelse i syfte att efterlikna en THX Certad biograf så långt som möjligt. Det handlar inte ens bara om Ljud o bild utan övriga sinnen skall må bra as well. På THX.com skriver dom bla om varför man ska ställa TVn så nära:
"THX screen size recommendations are based on recreating an immersive cinematic experience,"
Nu vet jag att det finns några som tycker det, men i det stora hela det är väl tämligen få som går på bio och kommer ut från filmen och muttrar för sig själv att det jobbigt när bilden är FÖR stor? Det finns för den stora massan alltså inget obehag eller negativt med att gå upp i storlek på sin TV (då det i 9,9 fall av 10 ändå kommer att fallera på att man inte har råd med en TV så pass stor att den skulle vara "för" stor)så länge man kan styra upp med två huvudkritierer:
1#: Rent fysiskt/estetiskt ordna med det i hemmet på ett tillfredställande sätt så man känner sig nöjd.
2#. Titta på ett källmaterial med tillräckligt hög kvalitet så man inte stör sig på att bilden upplevs som dålig.
Dessa kriterier gör dock att de allra flesta nöjer sig med en mindre tv ändå i slutändan. Sen är det ljudet men det tycker jag vi håller utanför det hela då det är bildstorlek vi pratar om i tråden. Skulle kunna ta ett klart längre utlägg om ljud då jag själv är hifinörd av rang
Jag håller med dig i en hel del men här tycker jag du är ute på aningens tunn is faktiskt. Jag kan hålla med, du ser skillnad på en HD vs SD (vanlig upplösning 576 linjer), i en del fall, men i en del fall är jag högst tveksam att du skulle göra det. Vi har faktiskt i en del tester här hemma (jag och mina bild/ljud-nördiga vänner) haft ytterst svårt att skilja på en bra DVD/576p och 720p vid 2,5m avstånd på min 50-tums TV. Man kan få väldigt bra bildkvalitet med 576p upplösning, vilket många verkar glömma bort i HD-hysterin. Kvaliten på ursprungsmaterialet är alltså väldigt väldigt viktigt, och då pratar vi inte om själva upplösningen.Nimajneb skrev:Men om man går tillbaka till din ursprungsfråga... hur stor TV ska man ha och din slutsats :
är naturligtvis helt felaktig. En BD eller HDTV jämfört med vanlig standard utsändning ger en totalt annan upplevelse i färg o skärpa, panoreringarna blir mjuka och skarpa och det är helt fantastiskt vilket lyft. Ser man inte detta på 4m på en 42" så är man blind eller så vill man inte se det.
Ta dessutom en titt på den här grafen som är ganska bra och beskrivande. Nu är inte det här någon direkt lag, men den stämmer ganska bra överlag och ger en bra fingervisning. Om vi då kikar vid säg ca 13 fot, och 42" bildstorlek så hamnar vi ungefär i gränsen där man drar "full nytta" d.v.s ser alla detaljer i 480p som dom kör med i USA, d.v.s bilden är med största sannolikhet inte ens tillräckligt stor för att se alla detaljerna i en vanlig svensk SD sändning som ligger på 576P. Att då här en börja prata om HD upplösningar på 720P och 1080P blir ju smått meningslöst, det borde vi väl kunna komma överens om eller?
Istället borde man nog fokusera på att TV'n ska hantera SD-sändningar så bra som möjligt, en del gör det mycket bra och en del apparater är faktiskt katastrofal på den punkten än idag. Man ska också se till att inte köra med dåliga signalvägar som komposit, s-video, scart mm.
Sen det här med färg och panoreringar: Har ju absolut ingenting med HD-sändningar att göra överhuvudtaget. Faktum är att man t.o.m haft mer problem vid panoreringar i HD-sändningar än i vanliga PAL formatet p.g.a frekvensen på dessa sändningar. Även om det på majoriteten av apparaterna idag är avhjälp då de är någorlunda bra på att hanter 24p och man slipper pulldown med de effekter det kan ha på bilden.
Det här tycker jag är att generalisera lite för mycket att alla är en familj som vill slötitta i vardagsrummet? Som jag har det själv t.ex. då jag gillar att se på film, men itne har den minsta möjlighet just nu att ha ett dedikerat biorum då jag bor i en två i stan. Har dock haft ett dedikerat biorum i mitt förra boende och kommer skaffa ett i mitt kommande boende och visst är det det optimala för en filmfanstast.Nimajneb skrev:
Då måste det ju gå att göra en avvägning upp till var och en hur man vill se på TV i vardagsrummet, det är väl trots allt en ganska liten minoritet som har möjlighet till eget biorum, medans det är rätt många som gillar att titta på TV/film?
Anpassa efter behov helt enkelt, sen kan man stånga sig blodigt mot den massiva vägg av olika gamla knasiga lärdomar, visdomar och okunskap som finns kring TV, bild, storlek mm.
Exakt vad jag tänkte fråga dig om...MathiasS skrev:
Du klankar ner på flera i tråden utan att riktigt ha några sakliga argument, inte alls likt dig.:S
Vad jag argumenterar om är vad tråden handlar om där TS börjar med fråga sig själv vilken storlek man behöver på TVn.
Sedan svarar han sig själv med att dra in en massa argument till att man ska sitta med näsan rätt in i en 50" TV.
Och själv drar sin egen slutsats i inlägg1 att det är onödigt att ha en 42" TV o sitta på 4m avstånd och titta på HDTV/BD.
Även du själv tar nu plötsligt avstånd från TS argument
"Att en hd-sändning på en hd-tv ser bättre ut även på lite håll håller säkert de flesta med om."
Mao så blir du väldigt svårläsbar här.
OK! Eftersom jag snart fyller 70 och är nästan halvblind, gäller det att ha bra TV-skärmar (Sony Bravida 40 och 46 tum) och en bra projektor med bred duk. Därigenom kan man med bra utbyte tillgodogöra sig innehållet från varje typ av bildkälla som TV, DVD, dator och Playstation 3.MathiasS skrev:
Att generalisera tittandet till vissa åldersgrupper tillför inte tråden något och att tro att inte bilden skärpa och storlek inte betyder något för en synskadad, är man fel ute.
//Bosse
Ta inte illa upp Bosse. Om du citerar och läser HELA meningen och inte bara halva så är säkert andemeningen i det jag säger tydligt - för den som inte är intresserad av kvalitativt TV-tittande är det inte värt att diskutera optimalt tittavstånd.Bosse_A skrev:OK! Eftersom jag snart fyller 70 och är nästan halvblind, gäller det att ha bra TV-skärmar (Sony Bravida 40 och 46 tum) och en bra projektor med bred duk. Därigenom kan man med bra utbyte tillgodogöra sig innehållet från varje typ av bildkälla som TV, DVD, dator och Playstation 3.
Att generalisera tittandet till vissa åldersgrupper tillför inte tråden något och att tro att inte bilden skärpa och storlek inte betyder något för en synskadad, är man fel ute.
//Bosse
OK, lite OT, men jag åt frukost på SONY 3D center i Tokyo och det går inte att ligga i soffan och kolla på TV'n längre, 3D TV klarar inte av att man lutar på huvudet - klart rakt emot THX idén om upplevelsen måste jag säga ...
Tja, eftersom man tydligen diskriminerar vissa bildvisningsteknologier för TV trots att det inte avgränsades i ursprungsfrågan, och dessutom är totalt ointressant för den, så säger jag istället: Så stor som man får plats med. Det finns attans stora LED-skärmar man kan använda (största jag har sett är 12 m bred). Så, köp en så stor skärm som det överhuvudtaget går att få in i rummet.
Visst har källan betydelse, men man bör bestämma storlek på TV apparaten utifrån det man normalt tittar på och inte efter ett worst-case-scenario. Själv är det en TV serie jag följer som fortfarande går i SD. En. Med ungefär 8 avsnitt varje år. Resten av det jag/vi tittar på sker i HD eller FullHD beroende på om det rör sig om iTunes köp, Bluray filmer eller DirecTV.Nimajneb skrev:Men felet i detta gammalmodiga pixelhysterisvammel (häftigt ord) är att i verkligheten har man inte den perfekta källan och att bildkvalitete/upplevelse har inte så mycket med pixlar att göra.
Att se på TV är mer än kolla på ansiktsporer. Hur kul är det för en hel familj o sitta 1,5 m framför en stor bildskärm en fredagkväll.
Jag har full respekt för dom som har detta som superhobby, men please..... försök inte få oss vanliga slötittare att fastna för detta.
Vid 1.5m avstånd så pratar vi om en ~46" apparat om man ska hålla sig inom det rekommenderade THX avståndet, och jag anser inte 46" vara stort. Det gör nog heller inte de allra flesta andra då 42-50 är normala storlekar idag. När jag köpte en 32" Sony för 20 eller fler år sedan tittade folk (alla) konstigt på mig och undrade vad jag skulle med en så stor TV till och hur jag kunde tillåta mig spendera så mycket pengar på en TV... Idag ska man nog upp i storlekar på 65" och över innan någon ens börjar undra.
Men visst.. har man taskig in-kvalitet genom analogt kabelnät från 1700-talet så förstår jag att man kanske inte prioriterar varken bra bild- kvalitet eller storlek. Dock läser man nog heller inte denna tråden om så är tillfälle.
En normal slötittare däremot, som min mor eller mormor (som har IPTV respektive DVB-T) upskattar faktiskt det man får av en "riktigt" dimensionerad skärm. De tycker båda att min Stewart projektorduk är onödig och för stor, men de har båda skaffat sig "vägg" TV på senare tid och de bestämde sig (utan min inblanding annat än att jag körde iväg dem till demo) för 55" respektive 46" - något som för båda faller emellan THXRec och THXMax. Min farbror däremot köpte en 37" utan att demoköra i förväg - han följde helt enkelt "gamla" storlekar och menade bestämt att 37" var jättestort - och började beklaga sitt köp någon vecka efteråt.
Jag står fast vid att de allra flesta TV köpare idag köper för små apparater och de som faktiskt tar sig tid att besöka en riktig butik (dvs. som kan ge dig en demo med normal ljussättning och avstånd) lämnar affären med en apparat som är ~10" större än de egentligen hade tänkt sig.
Emigrating..
säger vi inte samma sak. Du pushar ju åxå för att anpassa anläggningen till källan (i ditt fall BD, HDTV osv) och har man detta som huvudkälla ska man ha en riktig hemmabioutrustning.
Storleken har betydelse, men för vanlig SDTV så är det ingen fördel att sitta för nära en stor skärm. Och av totalt antal timmar TV tittande så är väl i Sverige kanske 99% SDTV och det ska vi ha respekt för.
Men då fortfarande det säljs 32" för vardagsrum med 4m tittaravstånd så finns det potential att förstora.
Att man kommer ut med en större o dyrare TV efter att blivit "behandlad" av en duktig säljare är väl OK, oftast blir det ju en Plasma 42-50" för den som ville köpa en LCD 32-40"
säger vi inte samma sak. Du pushar ju åxå för att anpassa anläggningen till källan (i ditt fall BD, HDTV osv) och har man detta som huvudkälla ska man ha en riktig hemmabioutrustning.
Storleken har betydelse, men för vanlig SDTV så är det ingen fördel att sitta för nära en stor skärm. Och av totalt antal timmar TV tittande så är väl i Sverige kanske 99% SDTV och det ska vi ha respekt för.
Men då fortfarande det säljs 32" för vardagsrum med 4m tittaravstånd så finns det potential att förstora.
Att man kommer ut med en större o dyrare TV efter att blivit "behandlad" av en duktig säljare är väl OK, oftast blir det ju en Plasma 42-50" för den som ville köpa en LCD 32-40"
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vi köpte en 52 tummare i helgen. Personligen ville jag helst vänta. Vänta tills att vi fått soffan på plats och vänta på att Google TV lanserats i Sverige. Men för att få tyst på resten av familjen så gav jag efter. Och nu när det är gjort så känns det skönt att ha det ur världen.
När soffan har anlänt kommer vi sitta 3,2 m från TVn. Jag kollade på http://www.sony.se/hub/bravia-lcd-tv/4/1
Än så länge har vi ingen tv-mottagning till den nya tvn men storleksvalet känns helt rätt för PS3, Bluray och DVD men lite för stor för SVT1 via Boxer, men som sagt vi får se.
När soffan har anlänt kommer vi sitta 3,2 m från TVn. Jag kollade på http://www.sony.se/hub/bravia-lcd-tv/4/1
Än så länge har vi ingen tv-mottagning till den nya tvn men storleksvalet känns helt rätt för PS3, Bluray och DVD men lite för stor för SVT1 via Boxer, men som sagt vi får se.