52 514 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Hur stor tv skall man köpa?
Jag själv har DolbyD, D=Döv, dvs en liten hörselnedsättning i det övre frekvensområdet så jag är nog ingen bra referens och så har vi sittplalserna 2-3,5m från TV, men Nej, jag hör inga ljud som jag reagerar på. Kollade nu och det finns ett ljud men då måste man stoppa fram huvudet fram till väggen då det kommer från baksidan, men nackdelen är att man då inte ser bildenmats_o skrev:
Jo jag vet, stod och tittade på den hos NetOnNet idag, men avvaktar lite så det blev bara en USB-WLAN till TVn. Men den används även till BR-spelaren så skulle man ändra sig......MathiasS skrev:
Beställ en enkel variant här annars http://www.pixmania.se/se/se/4231626/art/philips/blurayspelare-bdp2500.html
...men det kanske finns en hake här?
Kjell G
...men det kanske finns en hake här?
Kjell G
Ajdå, har du råkat ut själv? Eller är det andrahandsinfo? Hursomhelst inte roligt om de bråkar. Har iofs inte handlat av dem, brukar använda de lokala butikerna (rikstäckande). Men modellen i sig är OK? Det är ju rejält lågpris, eller hur?Nimajneb skrev:
Kjell G
Det verkar som dom har gått från totalt värdelösa till bara dåliga senaste året. Verkar som dom nuKjell_G skrev:
aktivt bearbetar kritiken och det är starkt.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374
Ang spelaren så duger den säkert
Beställde Philips BD och även ett retro Nintendo Wii från Pixmania. Inga problem men noterade att grejerna kom från Frankrike och att BD innehöll hela spelprogrammet för fotbolls-VM 
Hoppas allt håller så man inte behöver reklamera eller så, det kanske är där de brister på Pixmania.
Kjell G
Hoppas allt håller så man inte behöver reklamera eller så, det kanske är där de brister på Pixmania.
Kjell G
Samma här, och det är inte stort på 3m heller. Var lite orolig att 21/2men på trean skulle se risigt ut men det är faktiskt acceptabelt. HD-material ser grymt bra ut och det är också det jag ser 90 % av tiden. Panna G20 är en otroligt prisvärd TV.Andreas_Hansson skrev:
Mats, efter att ha tittat i flera veckor nu kan jag inte säga att jag i något läge ser något flimmer. Däremot surrar den ibland när det är mycket vitt i bilden. Det kan jag dock inte säga att jag märker vid vanligt TV/filmtittande eftersom det sällan är helt tyst. Det lilla problem som finns med vissa rörelser kan jag leva med. Hosta upp 3500kr till så har du en referensbil i V20n.
Det blev den här för mig.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608779
Blu-ray spelare 7st BR filmer och några 3d filmer,3st 3d glasögon på köpet.
10 000kr Prisvärt !
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608779
Blu-ray spelare 7st BR filmer och några 3d filmer,3st 3d glasögon på köpet.
10 000kr Prisvärt !
Just det översta tyckte jag var lite kul att höra. Att du ändå upplever det som acceptabelt trots att det är lite sämre sändningar. Framförallt 2 1/2 men som faktiskt är bland det risigare som visas tycker jag. Det jag tänker på främst är alla diskussioner kring att man kanske kan leva med en "acceptabel" bild på SD-sändningar för att iaf kunna dra nytta av HD sändningarna. Jämfört med det omvända att få en upplevd skarp bild (upplevd skarp då eftersom den blir så liten) i SD-sändningar men sedan knappt se någon förbättring när man hoppar över till HD, eller bara utnyttja en ytterst minimal del av den ökade kvaliteten i HD-sändningar.MathiasS skrev:Samma här, och det är inte stort på 3m heller. Var lite orolig att 21/2men på trean skulle se risigt ut men det är faktiskt acceptabelt. HD-material ser grymt bra ut och det är också det jag ser 90 % av tiden. Panna G20 är en otroligt prisvärd TV.
Mats, efter att ha tittat i flera veckor nu kan jag inte säga att jag i något läge ser något flimmer. Däremot surrar den ibland när det är mycket vitt i bilden. Det kan jag dock inte säga att jag märker vid vanligt TV/filmtittande eftersom det sällan är helt tyst. Det lilla problem som finns med vissa rörelser kan jag leva med. Hosta upp 3500kr till så har du en referensbil i V20n.
Kul också att höra från ytterligare nån att det inte upplevs som stort på 3m.
Har du på skoj provat ut lite hur nära du kan sitta när du kikar på en bra HD-sändning (allra helst bluray eller material från NAS/HTPC etc då som är äkta 1080p)? Runt 2m borde fungera bra? Det jobbiga med det är att för att samma upplevda vinkel som en 50-tummare på 2m måste man upp i 75 tum på 3m ..... vilket snabbt blir orimligt om vi håller oss till vanlig TV
Och grattis till G20'n, det är en mycket trevlig apparat.
Jag mätte lite. I favoritläget så sitter jag 290cm från skärmen. Lutar jag mig lite framåt blir det två meter. Det funkar också utmärkt.
Vad gäller skillnaden mellan SD och HD så kan jag inte tycka annat än att den är stor. De flesta SD sändningar ser ok ut med denna TV på detta tittavstånd men givetvis saknas mycket jämfört med HD. Men ändå ok. I andra änden så blir ju en bra HD-sändning eller bluray sjukt bra. Nästan för bra ibland. Har kommit på mig själv med att titta på amerikansk fotboll (vilket jag är totalt ointresserad av) på ESPN HD bara för att bilden är så satans skarp. Dom är uppenbarligen riktigt duktiga på hd-produktioner amerikanarna.
Vad gäller skillnaden mellan SD och HD så kan jag inte tycka annat än att den är stor. De flesta SD sändningar ser ok ut med denna TV på detta tittavstånd men givetvis saknas mycket jämfört med HD. Men ändå ok. I andra änden så blir ju en bra HD-sändning eller bluray sjukt bra. Nästan för bra ibland. Har kommit på mig själv med att titta på amerikansk fotboll (vilket jag är totalt ointresserad av) på ESPN HD bara för att bilden är så satans skarp. Dom är uppenbarligen riktigt duktiga på hd-produktioner amerikanarna.
Nej, du ser ju helt klart skillnad på SD/HD på det avståndet, var inte så jag menade på något vis
Du har helt klart tillräckligt stor bildyta för att tillgodogöra dig HD, även om du kanske inte ser alla detaljer som framhävs i en riktigt bra 1080p sändning.
Mer som ett test, att HD faktiskt har så hög upplösning så under rätt förhållande skulle man som du själv märkte kunna sitta 2m ifrån 50tum. Vilket då skulle vara ett avstånd när någon med normal syn verkligen kan tillgodogöra sig alla detaljer i 1080. Är ju såklart inget man måste sträva efter, men kanske intressant ur ett perspektiv som vikt mot de som håller fast vid gamla regler som "knytnäven på utsträck arm ska täcka bilden" eller "10 tum per m tittavstånd" o.s.v.
Som ytterligare "fun fact" så är den upplevda bildstorleken du får 2m ifrån ganska bra i paritet med vad man kan rekommendera i biosammanhang. Mkt större (eller närmare då) än så så kan det börja bli jobbigt att titta, även om det såklart varierar individuellt.
Kan själv känna igen mig med att sitta och titta på något jag egentligen inte hade tänkt se bara för att det vara så förbannat bra bild, du är inte ensam
Rekommenderar förresten Planet Earth, om du nu har en bluray också. Den är mäktig att kika på med bra bild (tycker jag iaf). Vill du prova bildkvalitet så kan jag rekommendera "Cars" på bluray, det är en film som håller ruggigt hög bildkvalitet.
Mer som ett test, att HD faktiskt har så hög upplösning så under rätt förhållande skulle man som du själv märkte kunna sitta 2m ifrån 50tum. Vilket då skulle vara ett avstånd när någon med normal syn verkligen kan tillgodogöra sig alla detaljer i 1080. Är ju såklart inget man måste sträva efter, men kanske intressant ur ett perspektiv som vikt mot de som håller fast vid gamla regler som "knytnäven på utsträck arm ska täcka bilden" eller "10 tum per m tittavstånd" o.s.v.
Som ytterligare "fun fact" så är den upplevda bildstorleken du får 2m ifrån ganska bra i paritet med vad man kan rekommendera i biosammanhang. Mkt större (eller närmare då) än så så kan det börja bli jobbigt att titta, även om det såklart varierar individuellt.
Kan själv känna igen mig med att sitta och titta på något jag egentligen inte hade tänkt se bara för att det vara så förbannat bra bild, du är inte ensam
Rekommenderar förresten Planet Earth, om du nu har en bluray också. Den är mäktig att kika på med bra bild (tycker jag iaf). Vill du prova bildkvalitet så kan jag rekommendera "Cars" på bluray, det är en film som håller ruggigt hög bildkvalitet.
Jag får backa på det här redan nu, så jag inte tvingas äta upp det.tallmilan skrev:
QuadHD och passive/active 3D kommer att öppna upp ett nytt fält för plasma, de två (2) fabrikerna som gör (högklassiga) plasma paneler har båda slutat med utvecklingen på nuvarande standarder och tar ett jättekliv framåt i tiden.
Kan åter igen bekräfta för er som tvekar att byta upp er i storlek och att ni har en 4-5år gammal 37-42" av som referens, det är värt att byta. De nya TVna har så mycket bättre paneler och teknik att det inte är några problem att ta steget upp till 50" eller större. Och vad ni än gör välj inte efter den TV som i butiken har den starkast lysande bilden. I butiken så såg Panasonicen riktigt tråkig ut i bilden jämfört med många andra "självlysande" apparater.
Är fortfarande mycket nöjd med Panasonicen efter några veckors användande. Kör i princip med "normal" läget inställt och har sedan slagit av de så kallade "bildförbättrande" funktionerna, Har även köpt en USB-WIFI för att leka lite och att enkelt kunna kolla foton från NASen, ville se vad TVn klarar själv utan extern mediaspelare.
Är fortfarande mycket nöjd med Panasonicen efter några veckors användande. Kör i princip med "normal" läget inställt och har sedan slagit av de så kallade "bildförbättrande" funktionerna, Har även köpt en USB-WIFI för att leka lite och att enkelt kunna kolla foton från NASen, ville se vad TVn klarar själv utan extern mediaspelare.