2 860 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur stor ack tank behöver jag?
Jag planerar ett system med pelletskamin <10kw och solpaneler 10-13m2. Jag går en solgruppen kurs och ska bygga egna paneler. Sol läraren förespråkar så stora tankar som möjligt medan försäljaren av kaminen säger absolut högst 750l. Jag hade tänkt 2x750l pga utrymmesbrist. Huset är i planeringsstadiet men blir ett ca 150-160m2 våningsyta på ett plan med 225mm + 400mm issolering och många 1,2 fönster.
Varför säger pelletskamin försäljaren max 750litter? Klarar inte kaminen av att värma större volymer eller vad handlar det om?
:-?
Varför säger pelletskamin försäljaren max 750litter? Klarar inte kaminen av att värma större volymer eller vad handlar det om?
:-?
Eftersom du uppenbarligen är en "gör det själv"-are, så kanske du ska fundera på att även göra acctanken själv? Eller åtminstone beställa den formsydd för ditt hus?
Den största nackdelen med två tankar är att de tar mer plats en en tank med samma volym, samt läcker mer värme iom större yta. Hade vi gjort vårt pannbyte idag så hade vi nog specialbeställt den största tank som var möjlig i vårt hus, med rejält med isolering om. Detta är ju särskilt viktigt om tanken står på ett ställe där du inte vill ha ca 30 grader varmt året om ;-)
Den största nackdelen med två tankar är att de tar mer plats en en tank med samma volym, samt läcker mer värme iom större yta. Hade vi gjort vårt pannbyte idag så hade vi nog specialbeställt den största tank som var möjlig i vårt hus, med rejält med isolering om. Detta är ju särskilt viktigt om tanken står på ett ställe där du inte vill ha ca 30 grader varmt året om ;-)
Problemet är ju dels platsbrist och dels att man ska kunna lyfta ut tanken genom dörren om det behövs nån gång. Jag har funderat lite på en jönköpingstank, dom har ju "fyrkantiga" som ryms genom dörren.ylven skrev:
Men frågan kvarstår, varför säger pelletskamin försäljaren att jag ska ha max 750l tank?
Det är nog för att det är inte någon fördel att köra en pelletsbrännare mot en tank. Visst, den får lite längre drifttider, men förlusterna från tankarna uppväger den vinst du får vid eldningen.
Du behöver minst två tankar, så att du kan stänga av en när de har dåligt med sol, och köra med hela volymen när du har överflöd med sol.
Du behöver minst två tankar, så att du kan stänga av en när de har dåligt med sol, och köra med hela volymen när du har överflöd med sol.
Klicka här för att svara