Jag lär bli den första att dö i förtid av min panna i så fall, men det är inte så att verkningsgraden är 100% i en hypermodern keramiska-, plåtpanna och det kommer från gubbar som tjänar pengar på att sälja hypermodern keramiska-, plåtpannor ;) som jag tror är gjorde för att gå sönder så fort garantin har gått ut.

kulle
Näää nya pannor rasar inte sönder som du beskriver, kan vara lite keramik o nån fläkt efter tio år,byta det o pannan är som ny igen, men det är en helt ok kostnad anser jag när man ser till vilken effekt o verkningsgrad en nyare panna har.

• Gilla
Jannez69 och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
Näää nya pannor rasar inte sönder som du beskriver, kan vara lite keramik o nån fläkt efter tio år,byta det o pannan är som ny igen, men det är en helt ok kostnad anser jag när man ser till vilken effekt o verkningsgrad en nyare panna har.
Vi får se hur våra pannor mår om 50 år, om inte jag har dött i förtid vill säga ;)

• Gilla
analog och 1 till
  • Laddar…
analog skrev:
Vill inte på nåt sätt klanka ner på ditt val, personligen så köpte jag själv en billig panna för några år sedan och det finns inget jag ångrar så mycket som det köpet.

Och jag har sett allt för många som slängt ut sina vedpannor efter bara några år med förlust i förmån för bergvärme eller dyl. av den enkla anledningen att dom hade en dålig anläggning och inte visste bättre.

Vilka var argumenten förutom priset? Eller tänker du argument vedeldning kontra annan uppvärmning då?
analog,
Vad är det för billig panna du satte in för några år sedan? Trodde du eldade i en röd med lambda, spaksotning och tändlucka? :-)

@Jannez69 Nepp än så länge står min vedex 1000 kvar. Men eldar en hel del röda pannor i jobbet 🔥, och det är väl anledningen att jag är så jäkla less min egen panna, när jag vet hur enkelt det borde vara...
Som tur är kommer miljöfarliga och billiga pannor bli förbjudet år 2020 precis som bilar utan katalysator eller partikelfilter. Asbest. Kvicksilvertermometrar. Kylskåp med freon och andra bra saker från förr med lång livslängd.

• Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
analog skrev:
@Jannez69 Nepp än så länge står min vedex 1000 kvar. Men eldar en hel del röda pannor i jobbet 🔥, och det är väl anledningen att jag är så jäkla less min egen panna, när jag vet hur enkelt det borde vara...
Som tur är kommer miljöfarliga och billiga pannor bli förbjudet år 2020 precis som bilar utan katalysator eller partikelfilter. Asbest. Kvicksilvertermometrar. Kylskåp med freon och andra bra saker från förr med lång livslängd.
Samtidigt som att vi avvecklar kärnkraften, slutar importera el från kolkraftverk, har praktiska elbilar på marknaden, fått HIV fått svälten att försvinna från fattiga delar av världen?

Skämt åsido men nu jämför du vedrök med en massa farligheter igen.

johanpelle skrev:
Kombipanna från 60-talet är inte tänkt för att värma ett hus utan en nödlösning om oljan skulle ta slut. Vat ingen som eldade ved i kombipannor på 60-talet då oljan var så billig.
Acktank är olämpligt att koppla till en kombipanna eftersom förlusterna blir för stora. Till acktank ska man ha en laddpanna med ca 40-50 liter vattenmängd.
Värma varmvatten med el i en kombipanna är stort slöseri då det mesta av värmen blir förluster.
En elektrisk varmvattenberedare är att rekommendera.
Finns det inga värmeelement kopplade till kombipannan så du slipper sitta som Fred Flinta och stoppa ved i en ohälsosam kamin. Särskilt om du ska ha tillökning i familjen är det ju dumt att ständigt ha dessa cancerogena gaser i bostaden som vedeldning ger.
Det enda en kombipanna kan duga till idag är pelletseldning och då fungerar en del kombipannor förvånansvärt bra. Nu är den från 60-talet så kosta på den någonting ska du inte göra.
Det finns väldigt många som köpa ved och elda i mer eller
mindre ineffektiva eldstäder med mer eller mindre avsevärd
egen arbetsinsats - det är väl faktiskt ofta lite en livsstil - kö-
per man veden borde man göra ngn slags opartisk analys av
det hela map ekonomisk effektivitet (även om det iofs ev kan
förstöra en del av nöjet) - men använder man egenproducerad
ved lär det väl bara vara vinst - detta med "cancerogena gas-
er" i samband med vedledning (till förfång för vedeldaren) är
rena nyset - om än ett vida spritt virus - det är bara att kolla
upp lite med folk som vet ngt om det (tex yrkesmedicinare)
så får man reda på det - jag sälja ved i mindre skala och vär-
ma huset "Flinta-stil" i 1/4 m3-brasor vilket är ROLIGT - själv
använder jag det som är svårt sälja (som värmer precis lika
bra som det säljbara) - se här

DSC00822.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till skillnad från de som "eldar nästan bara med el" (med väl-
isolerade hus och kallt inomhus :) :) ) med 10000-15000 Kw
elförbrukning om året (beroende på diskmaskinen mm) så är
min elförbrukning ca 200 Kw/månad jämnt året om - och det
med uppemot 25 grader inomhus (även om det förstås vari-
erar) - jag skall pilla in vattenburen värme (gammeldags gän-
gade rör) och vedpanna när jag blir pensionär och är i huset
alltid - nu vill jag kunna resa bort på vintern utan behöva ha
anti-frys-värme på mer än i ett rum planerat för detta - med
vedpanna blir det ju satans massa vattenfyllda rör överallt
som kan frysa ihop ... .

Kan man verkligen värma ett helt hus med en "kamin" föresten
- det går jevligt bra med 1/4 m3 murade eldstäder - det vet jag
eftersom jag gör det - men ingen verkar tro på det ... - jag und-
rar istället om det verkligen går med en kamin? (Dvs kan man
få negligerbar elräkning med sådan ... ?)

PS. Att elda med gamla arsenikimpregnerade telefonstolpar in-
omhus - däremot - det är farligt - och det har folk dött av - men
annars är inte ens ... särskilt farligt ... .

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
På frågan om man verkligen kan värma ett helt hus med kamin måste jag flika in med en kommentar. svaret på det är ja! det går som tåget att värma ett helt hus med kamin om man har rätt kamin. Har en nära släkting i familjen som värmer sitt hus med en sådan här http://www.blazeking.com/EN/wood-king.html visst är det -28 ute måste man lägga in ved 2 gånger per dygn men man slipper då tända den, rekordet tror jag är 3-4 veckor som den gick på samma tändsticka. vid 0 till -10 är det tända en gång per dygn som gäller.

Vilket fall så hoppas vi på bilder, många bilder på Viadrusen när den är inkopplad. Även bilder på rördragning och acktankarna. :-)

Hur långt bort är installationen?

Jannez69 skrev:
Vilket fall så hoppas vi på bilder, många bilder på Viadrusen när den är inkopplad. Även bilder på rördragning och acktankarna. :-)

Hur långt bort är installationen?
Det är klart och godkänt jag har lagt ut några bilder här bild här redan

vill ni ha fler bilder så varsågod

DSCI0219.jpg
Skapa konto
DSCI0215.jpg
Skapa konto
DSCI0298.jpg
Skapa konto
DSCI0379.jpg
Skapa konto
DSCI0377.jpg
Skapa konto
DSCI0376.jpg
Skapa konto

• Gilla
analog
  • Laddar…
Elpatronen i tanken är av och sladden till varmvatten beredaren är ur dragen allt vatten och hela huset värms av VIADRUS

Nästa gång jag eldar dagtid ska jag ta en bild på hur rökpelaren ser ut

Redigerat:
Personligen så vänder det sig i magen när man ser en sådan gammal "drake" igen! Allt sot, all tjärbildning, litet vedmagasin, dålig verkningsgrad, svårsotad etc!

Men lycka till och hoppas du blir nöjd! :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
kulle
Hyltran från Veglemyren skrev:
Elpatronen i tanken är av och sladden till varmvatten beredaren är ur dragen allt vatten och hela huset värms av VIADRUS

Nästa gång jag eldar dagtid ska jag ta en bild på hur rökpelaren ser ut
I en bra panna är där ingen rökpelare :p
Kisen verkar nöjd i alla fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.