Jag har en gammal kontaktor från 60-talet som styr alla värme-elementen i huset.
Jag behöver byta rumstermostat och är osäker på hur stor ström termostaten måste klara av. Någon som vet i runda tal vad en typisk styrström för en 10kW kontaktor kan vara? Jag kan inte hitta något märkning på själva kontaktorn.

 
Jag skulle tro att kontaktorn spole är på 10-20W. Den drar en ström på ca 50mA vid 220V
 
Tackar.
Den gamla rumstermostaten är märkt 15A, men det är kanske för att den även skall kunna användas utan kontaktor?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.