Hej

Efter att jag la til tak på verrandan vår så blev den lite tung och gungar en god del. Verandnan är 2.3x7,3 ca. Den stora dragaren som är under på mitten sviktar. Vi ska därför sätta upp en till helt ut på verandan. Inte vi som byggt konstruktionen så jag tycker den existerande dragaren sitter lite knepigt till. Den som sitter där är väldigt stor men då den är 7.26 meter lång så sviktar den en del i mitten.

Så det jag nu undrar är om det räcker att vi sätter upp en limdragere som 90x225x6000. Sen en stolpar som är 90x90. Det står en bod under verandan vår så den ny dragaren behöver inte gå hela vägen tänker jag. Det skall sättas upp tak under och belysning så den blir ännu tyngre.

• Utsikten under verandan visar träramar och bjälkar, med en stor mittdragare som sviktar något.områdets vegetation syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt under en veranda med träbjälkar, där en gunga hänger från taket. En sittmöbel och förvaringssaker syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träveranda med räcke ovanpå trädäck, sittgrupp, barnleksak och trädgårdsslang. Taket är utbyggt på verandan med böjd stödstruktur.
    Skapa konto
Något märklig konstruktion. Jag gissar att ni inte har ändrat något under taket? En stolpe i främre vänstra hörnet där stupröret går ner hade stabiliserat konstruktionen. Jag tror att ni behöver anlita en konstruktör som tittar på detta.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Något märklig konstruktion. Jag gissar att ni inte har ändrat något under taket? En stolpe i främre vänstra hörnet där stupröret går ner hade stabiliserat konstruktionen. Jag tror att ni behöver anlita en konstruktör som tittar på detta.
Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Jag har bara rivit allt ned till själva bäringen och byggt upp den på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.
Det är hantverkare som skall utföra jobbet. Vill bara veta vilka möjligheter vi har först :)

R Rolund83 skrev:
Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.
Det är hantverkare som skall utföra jobbet. Vill bara veta vilka möjligheter vi har först :)
Ja, din tanke kan vara en bra idé, svårt att bedöma vilka dimensioner som behövs.

• Gilla
Rolund83
  • Laddar…
K
Vad är en dragare i detta sammanhang?

K kniv skrev:
Vad är en dragare i detta sammanhang?
Ursäkta. Är utvandrad svensk till norge :)
Jag tänker den som ligger under verandan och följer stuprännan som ligger under. Så en 6 meter lång bäringsdragare under.

K
Bäringsdragare?

K kniv skrev:
Bäringsdragare?
Limträbalk

R Rolund83 skrev:
Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Jag har bara rivit allt ned till själva bäringen och byggt upp den på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.
Grannen på andra sidan ser ju ut att ha exakt samma lösning som dig, är detta producerat av ett husföretag?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Limträbalk
tack så heter det ja :)

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Grannen på andra sidan ser ju ut att ha exakt samma lösning som dig, är detta producerat av ett husföretag?
Alla i gatan har samma lösning. Men altanerna är byggda olika år så vet inte om det bara kopierat varandra.

Misstänker att dragare är balk på svenska (limträbalk).

• Gilla
Rolund83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.