Hej
Efter att jag la til tak på verrandan vår så blev den lite tung och gungar en god del. Verandnan är 2.3x7,3 ca. Den stora dragaren som är under på mitten sviktar. Vi ska därför sätta upp en till helt ut på verandan. Inte vi som byggt konstruktionen så jag tycker den existerande dragaren sitter lite knepigt till. Den som sitter där är väldigt stor men då den är 7.26 meter lång så sviktar den en del i mitten.
Så det jag nu undrar är om det räcker att vi sätter upp en limdragere som 90x225x6000. Sen en stolpar som är 90x90. Det står en bod under verandan vår så den ny dragaren behöver inte gå hela vägen tänker jag. Det skall sättas upp tak under och belysning så den blir ännu tyngre.
Efter att jag la til tak på verrandan vår så blev den lite tung och gungar en god del. Verandnan är 2.3x7,3 ca. Den stora dragaren som är under på mitten sviktar. Vi ska därför sätta upp en till helt ut på verandan. Inte vi som byggt konstruktionen så jag tycker den existerande dragaren sitter lite knepigt till. Den som sitter där är väldigt stor men då den är 7.26 meter lång så sviktar den en del i mitten.
Så det jag nu undrar är om det räcker att vi sätter upp en limdragere som 90x225x6000. Sen en stolpar som är 90x90. Det står en bod under verandan vår så den ny dragaren behöver inte gå hela vägen tänker jag. Det skall sättas upp tak under och belysning så den blir ännu tyngre.
Något märklig konstruktion. Jag gissar att ni inte har ändrat något under taket? En stolpe i främre vänstra hörnet där stupröret går ner hade stabiliserat konstruktionen. Jag tror att ni behöver anlita en konstruktör som tittar på detta.
Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Jag har bara rivit allt ned till själva bäringen och byggt upp den på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.Jonatan79 skrev:
Det är hantverkare som skall utföra jobbet. Vill bara veta vilka möjligheter vi har först
Ja, din tanke kan vara en bra idé, svårt att bedöma vilka dimensioner som behövs.R Rolund83 skrev:Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.
Det är hantverkare som skall utföra jobbet. Vill bara veta vilka möjligheter vi har först![]()
Grannen på andra sidan ser ju ut att ha exakt samma lösning som dig, är detta producerat av ett husföretag?R Rolund83 skrev:Ja konstruktionen är inte riktg och skulle nog ha haft gott av att gjöras på nytt. Jag har bara rivit allt ned till själva bäringen och byggt upp den på nytt. Men om man kan stabilisera den med en dragare som följer stupröret under med en varsin stöttestolpe på sidorna så tänker jag det avlastar gott.
Det är hantverkare som skall utföra jobbet. Vill bara veta vilka möjligheter vi har först![]()
Klicka här för att svara