284 läst ·
2 svar
284 läst
2 svar
Erfarenhet större garagebyggsatser (110–120 m²) Lundqvist, Lövångers?
Medlem
· Västerbotten
· 274 inlägg
Hej!
Vi håller på att leta hus och en viktig del för oss är att det finns ett rejält garage, alternativt möjlighet att bygga ett. Nu har vi hittat ett hus som vi gillar där garage saknas, så jag försöker göra en realistisk kalkyl för ett större garagebygge.
Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område, och tomten är rätt stor på +3500kvm.
Vi tittar just nu främst på byggsatser från exempelvis Lundqvist Trävaru och Lövångers Bygg, men är absolut öppna för andra leverantörer.
Tanken är ett ganska rejält garage ungefär enligt:
Tanken är att göra det mesta själva (resning, stomme osv.) men ta hjälp med el och grundarbete.
Vi försöker hålla totalbudgeten runt 550–600 tkr, men jag har lite svårt att avgöra om det är realistiskt när man räknar in allt (grund, portar, isolering, el, bygglov osv.). Priset är rätt centralt då det är mycket andra kostnader när man köper hus, så vill hitta en bra balans mellan pris och kvalitet.
Så jag är nyfiken på:
Alla erfarenheter eller kostnadsbilder uppskattas!
Vi håller på att leta hus och en viktig del för oss är att det finns ett rejält garage, alternativt möjlighet att bygga ett. Nu har vi hittat ett hus som vi gillar där garage saknas, så jag försöker göra en realistisk kalkyl för ett större garagebygge.
Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område, och tomten är rätt stor på +3500kvm.
Vi tittar just nu främst på byggsatser från exempelvis Lundqvist Trävaru och Lövångers Bygg, men är absolut öppna för andra leverantörer.
Tanken är ett ganska rejält garage ungefär enligt:
- 7,5–8 m × 15–16 m (ca 110–120 m²)
- innertakhöjd ca 3,4–4 m
- 2 st större portar på gaveln ca 3×3 m
- gärna öppen rymd invändigt, alltså ryggåstak eller saxtakstolar
- Lutar åt liggande panel
- troligen isolerat, helt eller delvis (men inte helt bestämt ännu)
Tanken är att göra det mesta själva (resning, stomme osv.) men ta hjälp med el och grundarbete.
Vi försöker hålla totalbudgeten runt 550–600 tkr, men jag har lite svårt att avgöra om det är realistiskt när man räknar in allt (grund, portar, isolering, el, bygglov osv.). Priset är rätt centralt då det är mycket andra kostnader när man köper hus, så vill hitta en bra balans mellan pris och kvalitet.
Så jag är nyfiken på:
- Har någon erfarenhet av Lundqvist Trävaru eller Lövångers garagebyggsatser?
- Finns det andra svenska leverantörer som är värda att kolla på?
- Är det någon som byggt ett större garage i 100–120 m²-klassen nyligen och vill dela vad slutkostnaden landade på? Kanske även dela med sig ifall man "snålat" in på något och ångrat sig eller omvänt, kostat på något som visat sig vara onödigt och kostsamt?
- Finns det delar som är smart att köpa själv för att få ned priset? Typ
- portar
- isolering
- fönster/dörrar?
- Finns det bra leverantörer utanför Sverige (t.ex. Baltikum / Polen) som kan vara värda att kolla på?
Alla erfarenheter eller kostnadsbilder uppskattas!
Jag tror du behöver öka på budgeten med ca 200’ för att få den målbilden.
Min gjutna platta för 52 kvm kostade 265’ att göra, då var det inkl rivning av en 15 kvm platta och en hel del fix med en stor sten, men tror också inte att jag blev fullt debiterad för det. Men ska du ha 100 kvm isolerad platta så det borde ju landa högre än så.
Sedan är frågan kring bygglov, gör du ritningarna själv? Bara ansökan för mig kostade 14’ och då gjorde jag allt själv och slapp ha en kontrollansvarig för 25-30’.
Ska du ha vatten i byggnaden?
Min gjutna platta för 52 kvm kostade 265’ att göra, då var det inkl rivning av en 15 kvm platta och en hel del fix med en stor sten, men tror också inte att jag blev fullt debiterad för det. Men ska du ha 100 kvm isolerad platta så det borde ju landa högre än så.
Sedan är frågan kring bygglov, gör du ritningarna själv? Bara ansökan för mig kostade 14’ och då gjorde jag allt själv och slapp ha en kontrollansvarig för 25-30’.
Medlem
· Västerbotten
· 274 inlägg
Tack för svar. Tänker inte ha något vatten i byggnaden. Har förstått att man kan få hjälp med ritning för bygglovshandling från dessa leverantörer.Hemingway skrev:
Jag tror du behöver öka på budgeten med ca 200’ för att få den målbilden.
Det är inget som ska rivas, men såklart ska grunden gjutas och ev. visst markarbete. Är berg i dagen och det ska vara hyggligt plant så det kan vara både en fördel och nackdel på detta objekt givet ev. behov av spränga vissa delar. Men tror vi kan klara oss från sprängning, det är dock en osäkerhetsfaktor. Ska mäta lite på plats inom kort.
Klicka här för att svara