Tobbe.A
1.Göteborg
2. 1969
3. 130
4. 30-40 KWh (direkt el) nu när det varit minusgrader länge.

1. Gävleborg kustnära

2. 1976

3. 112 kvadrat markplan +21 , dito källare +18 samt varmgarage för en bil c +9 grader

4 Högsta förbrukning hittills i år enligt bild. Bergvärme med golvvärme, radiatorer i källare och garage. 68kWh den 5e, -22 ute, 65,97 öre/kWh rörligt Fortum

Energiförbrukningsdiagram för januari 2026, total 393,74 kWh, dagligt snitt 49,22 kWh, högsta förbrukning 68 kWh den 5:e.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
1.Göteborg
2. 1969
3. 130
4. 30-40 KWh (direkt el) nu när det varit minusgrader länge.
Vad har du för temp inne då, eller stödeldar du / boostar med LLVP?

1. Stor-stockholm
2. Tidigt 70-tal
3. Omkring 250 kvm inklusive källare som är uppvärmd till 21℃
4.

I genomsnitt 46 kWh/dygn, fördelat på

30 kWh/dygn värmepump (bergvärme, högtempsystem)
6,6 kWh/dygn elbil
9,5 kWh/dygn övrigt

(inte helt exakt avrundning)

Värmepumpens utemätare har mätt genomsnittlig utomhustemperatur till -3,0 grader.

B Boende45 skrev:
Ni som har eluppvärmning och saknar eldstad hur stor är er elförbrukning per dygn nu i januari?

1. Ort
2. Ålder på hus
3. Storlek på hus (uppvärmd yta)
4. KWh per dygn
Bra tillfälle att jämföra inte bara elvärme så jag lägger in vårt även om vi kör bergvärmepump.

1. Stockholm
2. 1938
3. ~150+källare
4. 100kWh. Under - 10går eltillskottet in med 15kWh+

Tobbe.A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vad har du för temp inne då, eller stödeldar du / boostar med LLVP?
Idag när det är -10 ute så är det 18-19 i temp i kök/vardagsrum där vi är mest. Vi är vana att ha det ganska kallt inne. Det är 16 grader i sovrummet som är längst bort (enplanshus). LLVP står på 22 grader och auto på fläkten, men den har nog aldrig kört fullt blås.

Jag brukar köra igång med brasa en stund på morgonen när vi går upp om det varit en kall natt/morgon, det var tex -18 när vi gick upp i morse.

V växelventil skrev:
Nejdå.Tar alltid med hur många i familjen som kan påverka elförbrukningen😉
Jaja, jag ville inte märka ord. Det är jag som är van att svara på frågorna så som dom är ställda.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jaja, jag ville inte märka ord. Det är jag som är van att svara på frågorna så som dom är ställda.
Men ska man vara ärlig blir man inte klokare på direkta svar på frågorna.😉
"Anklagad" i olika tester att ha starkt logiskt tänkande.😃

Redigerat:
1. Kalmar
2. 65 år
3. 120+120 kvm
4. 63 hWh/dygn

Men äldre bvp, tilläggsisolerat i etapper, oftast 2 personer några flera i första januariveckan, ytan fördelad på ett plan med källare, ofta hemma nu i januari, några brasor ibland i kamin när lusten faller på, temp ute från plus till minus, osv.😇

B Boende45 skrev:
Ni som har eluppvärmning och saknar eldstad hur stor är er elförbrukning per dygn nu i januari?

1. Ort
2. Ålder på hus
4. KWh per dygn
1. Stockholm
2. 1940/1980
3. 148+148 m2
4. 34 kWh. Kan peaka vid 40 med en bastu inräknad. Inomhustemperatur 22gr.
(Har 2 eldstäder, men ej kört dem senaste veckan)

1. Vänersborg
2. 1957
3. 75kvm ca 21-22gr inomhus. LLVP. 20kvm ca 15gr spillvärme+elelement. garage får endast spillvärme ca 20kvm och runt 10gr
4. 1/1 - 10/1 totalt 330kwh så 33kwh/dag.

LLVP inställd på 26gr nu när det är -13, annars runt runt 24-25gr vid några minusgrader. Förra året var den inställd på runt 22grader och jag tyckte det var kallt i huset så detta året försöker jag ha komfortvärme så jag kan gå med tisha inomhus.
har en vedkamin som jag slänger in några pinnar i på kvällarna för att det är najs. verkar inte göra så mycket för förbrukningen men jag får go värme iallfall.

Farstatjej90
Vilka nybörjarsiffror. Jag använder bara ett värmeljus. Bor i ett kylskåp.....

• Haha
  • Gilla
Husanders och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilka nybörjarsiffror. Jag använder bara ett värmeljus. Bor i ett kylskåp.....
OT: Inreder du ditt kylskåp med nått mer än ett värmeljus?

• Gilla
Bolonn
  • Laddar…
Farstatjej90
F fribygg skrev:
OT: Inreder du ditt kylskåp med nått mer än ett värmeljus?
Inreder.. det vet jag inte. Det finns vin!

• Gilla
Morfar68
  • Laddar…
1. Ort: Västerbottens kustland

2. Ålder på hus: 1930

Bostadshus: tre våningar totalt ungefär 200 m2 / 21-22 grader
Garage: 30 m2 / 13 grader
Snickeri / hobbyverkstad: 80m2 / 13 grader
4. KWh per dygn

Har ingen separat mätning för värmen men i januari har det hittills gått följande totalt för fastigheten. Eldat lite ved i kakelugnarna men det är mest för att kåken har självdragsventilation. Utetempen är lite smågrinig hittills under 2026 med temperaturer mellan 18-25 minusgrader

En energitjuv i mitt fall är garanterat systemet med vvc och dess spetsberedare.

Edit: bergvärme med pumpen placerad i garaget, därefter kulverterat till bostadshus samt till snickeriverkstan.

Tabell som visar daglig energiförbrukning i kWh från 1/1/2026 till 11/1/2026 med varierande värden och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.