1.Skåne
2.1910
3.160+80 kvm källare
4. 100 kwh
Detta känns alldeles för högt. Ny VP sedan 5 år tillbaka

1. Lomma
2. 1926
3. 275 m2
4. 184 kwh

• Wow
Rabbithole
  • Laddar…
Bohuslän
1989
134 m²
Graf över energiförbrukning och kostnad i Bohuslän under senaste månaden, visar variationer i kWh och pris från 22 dec till 5 jan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: detta är elförbrukningen för värmen. Jag har separat mätare för denna.

Redigerat:
1. Stockholm
2. 1974
3. 125+125 kvm
4. ~100-120kwh

Precis installerat radiatorer genomgående i huset med CTC L/V ecozenith i255+614M.

Haft lite blandat småstrul med mycket luft i systemet, felkoder, injustering och värmekurvsanpassning etc och pga det legat på temperaturer runt 24-25 grader i hela huset samt elpatron gått in mycket.

Föregående år var det likvärdig förbrukning men då genom 2st L/L-pumpar och några elradiatorer men 14-15 grader i många utrymmen.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
1. Stockholms södra skärgård
2. 1998
3. 110 + 24 fristående, två vuxna
4. LL/VP snittar historiskt 13,4kwh per dygn i januari, aldrig mer än 35kwh/dygn vid köldknäppar. Eldar 4kg ved i kakelkamin + 3 elradiatorer + värmegolv 9kvm som stöd, har 22 grader inomhus. Total elförbrukning per dag i januari snittar historiskt på 48,4kwh så ca 35kwh per dygn utöver värmepumpen, fördelet på hushåll och växtlampor/värmekabel/vattenpump/reningsverk/motorvärmare till båten

Är det riktigt kallt, -10 och nedåt kan en dygnsförbrukning toppa på 110kwh. Är det mildväder och en solig dag kan jag klara mig med 37kwh totalt.

Uppsala
1755
300 m2
130 kwh

Ingen isolering i väggarna, fyra våningar och uppvärmt garage.

• Älska
a.o.f
  • Laddar…
PeterFalun
Leksand
2022
145kvm + 70kvm uppvärmt garage/verkstad (bvp)
68kWh

1. Småland
2. 1875
3. 150 kvm
4. snitt i januari = 33kwh/dygn (total elförbrukning, bvp, golvvärme)

1. Stockholm
2. 2022
3. 200 kvm huvudbyggnad (24 grader). Uthus 4 kvm uthus med frostvakt (10 grader). Frånluftsvärmepump
4. 65 kWh i snitt under Januari inklusive laddning av elbil

Redigerat:
B Boende45 skrev:
Ni som har eluppvärmning och saknar eldstad hur stor är er elförbrukning per dygn nu i januari?

1. Ort
2. Ålder på hus
3. Storlek på hus (uppvärmd yta)
4. KWh per dygn
Kanske en dum fråga, men vad kan man läsa ut av svaren mera än att det varierar mycket?
Har läst inläggen fram till nu och funderar på det.

A AndersS skrev:
Kanske en dum fråga, men vad kan man läsa ut av svaren mera än att det varierar mycket?
Har läst inläggen fram till nu och funderar på det.
För mig är det intressant. Första vintern i torp, hade fjärrvärme där jag bodde förut. Har googlat "elkostnad eluppvärmt hus" och förstår att det varierar rejält. Förstår också att det går att påverka själv på många sätt. Men det känns bra att veta att jag inte har onormal förbrukning.

NyKarin NyKarin skrev:
För mig är det intressant. Första vintern i torp, hade fjärrvärme där jag bodde förut. Har googlat "elkostnad eluppvärmt hus" och förstår att det varierar rejält. Förstår också att det går att påverka själv på många sätt. Men det känns bra att veta att jag inte har onormal förbrukning.
Inte illa menat, men för mig som har två fastigheter sedan 40-45 år säger det inget mera än att det skiljer.😉

Är det bara jag som tolkar ts fråga som att han undrar över förbrukning vid direktverkande eluppvärmning?

• Gilla
Plomyk och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte illa menat, men för mig som har två fastigheter sedan 40-45 år säger det inget mera än att det skiljer.😉
Och så är det väl här, vi har alla olika erfarenhet. Det som ger någon användbar information behöver inte nödvändigtvis ge någon annan användbar information.

V varpan1 skrev:
Är det bara jag som tolkar ts fråga som att han undrar över förbrukning vid direktverkande eluppvärmning?
Bra fråga och notering om att inget komplement med vedeldning i t.ex. kamin ska göras, därav inget svar i tråden då det ibland eldas i kamin.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.