10 810 läst ·
76 svar
11k läst
76 svar
Hur stor är er dygnsförbrukning av el nu när kylan slagit till?
1: Vaggeryd
2: 1948
3: 155 m² (hela bostadsytan + ett rum i källaren)
4: Mellan 75-100 kWh
Håller 22 grader inne och snålar inte med fläktar i garage, bilar etc om det behövs.
Men min Nibe 1230 som är ganska exakt 20 år! lämnar nog inte samma COP som när den var ny.
2: 1948
3: 155 m² (hela bostadsytan + ett rum i källaren)
4: Mellan 75-100 kWh
Håller 22 grader inne och snålar inte med fläktar i garage, bilar etc om det behövs.
Men min Nibe 1230 som är ganska exakt 20 år! lämnar nog inte samma COP som när den var ny.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inga frågor är dumma, man lär sig förhoppningsvis mer i livet genom att fråga och vara nyfiken.A AndersS skrev:
Jag tycker att det är intressant för de flesta husägare att få en jämförelse på hur man ligger till vad gäller elförbrukning under den här perioden som är lite ovanlig då kylan i hela landet hållit i sig under en längre period.
De flesta uppvärmningsformer (el), förutom väl dimensionerad bergvärme, får en exponentiellt högre förbrukning vid dessa låga temperaturer.
Skillnaden kan vara att en luft/luftvärmepump når sin maxförbrukning på ca 2,5 - 3,0 kW, och levererar då mellan ca 3 -5,5 kW värme i jämförelse med andra värmepumpar som förutom kompressorn har en elpatron, liten elpanna, på ca 6 - 10 kW extra.
Samtidigt behöver man ju oftast använda elradiatorer som komplement till luft/luftvärmepump om inte huset är välisolerat.
Men mest intressant tycker jag att uppgifterna från Sveriges olika delar är. Från norr till söder med Halland, Småland, Östergötland och Dalarna som ”dark horses”.
Dygnsförbrukningen inklusive allt, även hushållsel och varmvatten (men kanske inte elbilsladdning), är ju representativt för alla även om det varierar med hushållsstorlek.
1 NorrbottenB Boende45 skrev:
2 1955
3 300 kvm, 2 lgh, 70 kvm garage/förråd.
4 1-9 Januari 136 Kwh/dygn. Utetemp -22 till -29°.
Bergvärme, årsförbrukning 18500 Kwh.
Till en viss gräns, min gräns ligger vid 28-30 minusgrader, då "bottnar/knäar" systemet för värme.B Boende45 skrev:
Så när vi hade 41 minusgrader i fjol, så förbrukade jag inte mer energi än nu när vi har -32.
Det blir bara kallare inomhus.
Så här ser det ut när systemet har bottnat.
1: 10 mil söder om Polcirkeln
2: 1986
3: 130kvm + 40kvm garage (18 grader)
4: 120kWh