O
M Mulvaden skrev:
Ja med en för liten maskin så kan jag se fördelar med ett snabbare program.

Jag har min inkopplad på varmvatten och det finns en mycket snabbt program, men jag ser inte riktigt varför, när disk från t.ex frukost lunch och middag ryms i en batch.
Nu kanske det finns människor som skapar med disk också än dig? Det är väl skönt för dig att det inte blir så mycket disk men har du 20 kompisar över som ska äta 3 rätter plus allt annat gott och 3-4 olika glas så går det fort att fylla en maskin.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
För det är så jäkla skönt när det är mycket disk att laga maten, starta kortprogrammet, diska första maskinen under tiden man äter och sen kunna köra ytterligare ett program efteråt med porslin och kastruller. Då finns det en ärlig chans iaf att ha lite städat och snyggt i köket.
Bästa exemplet på varför vi behöver ett snabbprogram👍

Vi har helt enkelt tillfällen i vardagen där diskmaskinen blir för full för att kunna hantera ytterligare en måltid. Oftast är det frukost lunch och mellanmål och tömning av barnens rum som fyller maskinen till 80%, middagdisken får helt enkelt inte plats då.
En 30 min disk möjliggör att man kan köra den och tömma den medans man lagar mat.

MEN, det var inte VARFÖR vi behöver ett snabbprogram som jag tänkte tråden skulle handla om.
Frågar är varför Ikeas diskmaskin som de påstår är byggd av Bosch inte har de funktioner som Ikea uppger?
Det här verkar förvåna även Ikeas personal, det vore betydligt enklare för dem om maskinen gör vad den ska, alternativet är att Ikea får uppdatera all sin information och manualer. Det är en del jobb.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Nu är min diskmaskin från Ikea tillverkad av Electrolux, men tiderna den anger är alltid längre.. Autoprogrammet ska ta 2:35 tror jag, men den är alltid klar snabbare... Har du testat hur lång tid det faktiskt tar i verkligheten?

Tvättmaskinen kan ju stå på "1 minut kvar" i en kvart å andra sidan...
 
O
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bästa exemplet på varför vi behöver ett snabbprogram👍

Vi har helt enkelt tillfällen i vardagen där diskmaskinen blir för full för att kunna hantera ytterligare en måltid. Oftast är det frukost lunch och mellanmål och tömning av barnens rum som fyller maskinen till 80%, middagdisken får helt enkelt inte plats då.
En 30 min disk möjliggör att man kan köra den och tömma den medans man lagar mat.

MEN, det var inte VARFÖR vi behöver ett snabbprogram som jag tänkte tråden skulle handla om.
Frågar är varför Ikeas diskmaskin som de påstår är byggd av Bosch inte har de funktioner som Ikea uppger?
Det här verkar förvåna även Ikeas personal, det vore betydligt enklare för dem om maskinen gör vad den ska, alternativet är att Ikea får uppdatera all sin information och manualer. Det är en del jobb.
Det är inte någon funktion du behöver stänga av/ändra för att få kortaste tiden då? Jag har tex så jag kan ställa in vissa ”extra” saker som gör att programmen tar längre tid. Eller trycka in någon snabbknapp i samband med starten?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är min diskmaskin från Ikea tillverkad av Electrolux, men tiderna den anger är alltid längre.. Autoprogrammet ska ta 2:35 tror jag, men den är alltid klar snabbare... Har du testat hur lång tid det faktiskt tar i verkligheten?

Tvättmaskinen kan ju stå på "1 minut kvar" i en kvart å andra sidan...
Kanske någon före detta Microsoftanställd som har skrivit programmet?


Tecknad skämtbild om tidsestimering, liknande Windows-filkopieringsdialogens osäkerhet, med bil och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Som sagt, jag har en syskonmodell till den aktuella.
Här visar den 1h eller 29min på snabbprogrammen och det finns som i klippet inga förkortande tillval att göra.

Spontant, kan det vara att den vill ha spolglans eller avhärdningssalt?

Kanske också kan vara att maskinen vill köra en gång först.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det är inte någon funktion du behöver stänga av/ändra för att få kortaste tiden då? Jag har tex så jag kan ställa in vissa ”extra” saker som gör att programmen tar längre tid. Eller trycka in någon snabbknapp i samband med starten?
Tyvärr inte något vi lyckats med.
Vi har pratat med Ikeas support över en timme igår, de tror givetvis att deras manualer stämmer. Men jag är rätt säker på att Bosch ändrat något från sina maskiner de tillverkar under eget namn.
Kanske en klenare spolpump eller värmare?
Det klarar helt enkelt inte att diska tillräckligt bra på 30🤔
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, jag har en syskonmodell till den aktuella.
Här visar den 1h eller 29min på snabbprogrammen och det finns som i klippet inga förkortande tillval att göra.

Spontant, kan det vara att den vill ha spolglans eller avhärdningssalt?

Kanske också kan vara att maskinen vill köra en gång först.
Ikea har inget öppet köp om man installerar maskinen, så den står i garaget nu.
Lämnar tillbaka ”skiten” på tisdag.

Har beställt en Asko XXL maskin istället👍
MED snabbprogram☺️
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
38 min tar våran maskin på sig vid snabb! Och jag älskar det. Använder enbart det programmet. Har kört något längre program på natten när elen är billig via timern på maskinen men under dagen är det snabb som gäller helt klart. Skulle bli galen av ett längre program. Ladda och starta vid matlagning, färdig när maten är uppäten, perfekt 👌
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ikea har inget öppet köp om man installerar maskinen, så den står i garaget nu.
Lämnar tillbaka ”skiten” på tisdag.

Har beställt en Asko XXL maskin istället👍
MED snabbprogram☺️
Bra tror jag. Ikea säljer skitgrejer. Tog du en XXL med fyra plan så kommer du märka att behovet av snabba diskar kommer minska. Så var det iaf för oss, jag höll på att bli galen på långsamma program innan vi bytte upp oss. Det händer liksom inte att vi måste diska redan efter matlagningen.

(Dagar som denna är såklart undantaget, när det är fest och mycket gäster!)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilken rekommenderar du?
WD4
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.