9 939 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Hur startar jag mitt 29-minutersprogram på IKEA Kallboda diskmaskin?
Igår gav vår sex år gamla Ikea VÄLGJORD diskmaskin upp; den värmer inte längre. Därför började jag leta efter en ersättare till denna. Våra viktigaste krav, då vi är sex personer i familjen, är att den är extrahög och har ett snabbprogram som fungerar.
Efter lite undersökning hamnade jag till slut på Ikea eftersom deras dyraste maskiner är tillverkade av Bosch och verkar ha en hög standard. Jag fastnade för deras KALLBODA, som enligt beskrivningen på deras hemsida har två snabbprogram: ett på 29 minuter och ett på 60 minuter.
I varuhuset stod jag och tryckte på maskinen och hittade två snabbprogram, det ena på 65 minuter och det andra på 50 minuter. Säljaren hävdade dock att det berodde på att det var en demomaskin och att det skulle stämma när vi burit hem och installerat en ny maskin. Hon ringde till och med teknisk support och de lovade att specifikationerna stämde överens.
Nu när vi har maskinen hemma i vårt kök finns det dock ingen skillnad.🤬Jag hoppas att det är min bristande förståelse av användarmanualen som gör att jag inte kan hitta rätt knappar. Annars blir jag tvungen att returnera den.
Jag tar tacksamt emot hjälp om någon vet hur man startar de angivna snabbprogrammen eller om det finns några speciella inställningar jag behöver göra?
Tack på förhand för er hjälp eller tips på annan bättre maskin!
Efter lite undersökning hamnade jag till slut på Ikea eftersom deras dyraste maskiner är tillverkade av Bosch och verkar ha en hög standard. Jag fastnade för deras KALLBODA, som enligt beskrivningen på deras hemsida har två snabbprogram: ett på 29 minuter och ett på 60 minuter.
I varuhuset stod jag och tryckte på maskinen och hittade två snabbprogram, det ena på 65 minuter och det andra på 50 minuter. Säljaren hävdade dock att det berodde på att det var en demomaskin och att det skulle stämma när vi burit hem och installerat en ny maskin. Hon ringde till och med teknisk support och de lovade att specifikationerna stämde överens.
Nu när vi har maskinen hemma i vårt kök finns det dock ingen skillnad.🤬Jag hoppas att det är min bristande förståelse av användarmanualen som gör att jag inte kan hitta rätt knappar. Annars blir jag tvungen att returnera den.
Jag tar tacksamt emot hjälp om någon vet hur man startar de angivna snabbprogrammen eller om det finns några speciella inställningar jag behöver göra?
Tack på förhand för er hjälp eller tips på annan bättre maskin!
Hmm, låter på ett sätt rimligt. Men HUR ska den kunna veta om den är inkopplad på varmvatten eller inte? Tiderna på Ikeas hemsida ställer heller inte heller något krav på anslutning till varmvatten.useless skrev:
kan du aktivera variospeed eller 1/2 last för dessa funktioner?Peter2400 skrev:
Är extra tork aktiverad
finns ju ingen som helst anledning till att rata denna produkten bara för att den vill diska rent under sämsta möjliga förutsättningar
Du ställer in det i setupen att du har varmvatten.Peter2400 skrev:
Sid 24, ändra och kolla om du får andra gångtider då.
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/kallboda-integrerad-diskmaskin-ikea-700__AA-2361408-1-1.pdf
Enligt manualen, om den stämmer, ska den klara 15 minuter resp 35 minutersprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Siemens diskmaskin från 2009, tyskbyggd, kör vi enbart i läge 65-70 grader. Då beckar den inte ihop i första taget. Jag är tveksam till att köra dessa snabbprogram.
Nope, variospeed och 1/2 last går inte att aktivera på snabbprogrammen.electroluxaren skrev:
Extra tork adderar 5 minuter.
Tycker absolut det finns anledninga att rata den här produkten då den inte klarar vad leverantören sagt.
Lutar åt att vi köper en Asko istället, om ingen misstycker?
Tack för tipset!ClasseClas skrev:
Du ställer in det i setupen att du har varmvatten.
Sid 24, ändra och kolla om du får andra gångtider då.
[länk]
Enligt manualen, om den stämmer, ska den klara 15 minuter resp 35 minutersprogram.
[bild]
Min Siemens diskmaskin från 2009, tyskbyggd, kör vi enbart i läge 65-70 grader. Då beckar den inte ihop i första taget. Jag är tveksam till att köra dessa snabbprogram.
MEN när jag aktiverat varmvatten så tar snabbprogrammet 3 min längre tid.
Totalt 53 min🤪
Vi är 6 personer i familjen, så det går oftast ett snabbprogram och ett långt program på natten. Så förhoppningsvis beckar den inte igen☺️
Jag kollade på min gamling och där ger "1/2"- resp "variospeed"-knapparna betydligt kortare körtider. Frågan är om du måste köra minst ett program med "quick"-knappen (klocksymbolen) aktiverad för att den ska lära sig de kortare körtiderna? Värt att testa.Peter2400 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Har du kört maskinen?Peter2400 skrev:
Vi har en Bosch från IKEA, ser väldigt lik din ut, och ibland varierar tiden den tror mellan gångerna.
Sen ser det ut att vara fel i manualen där, 65grader snabb har samma tid och förbrukning som förskölj.
Så här ser vår ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gör du så med allting?Peter2400 skrev:
Jag menar att du byter produkt oavsett skitfelPeter2400 skrev:
tex bilen kommer bara 40mil från full istf 45 som tillverkaren uppger, då går du och köper en annan bil som är sämre bara för att tillverkaren är öppen med är den är sämre?