Fritidshus byggt -57, 5x4 meter. Taket bärs upp av 3 ramverksstolar; 2 på gavelväggarna, och en i mitten. Men de saknar hanbjälke. Överarm av dimensionen 70x130mm. Underarm däremot är endast 28x70mm. I mitten vilar underarmen på murstocken, men ett stödben står i mitten av ett 1,7 m spann och där har det synligt sjunkit.

All väggar är byggda av "moduler" av virke ca 28x58mm, med ett spann om ca 1200mm mellan "stolparna". Se bild.

Jag ska tilläggsisolera och lägga på ny panel (låter den gamla sitta kvar) så jag vill stärka upp väggarna, men är osäker på hur jag bör göra. Nån kompis sa ngt om att "jacka in" en regel, men jag förstod aldrig principen.

• Behöver jag fälla in ett hammarband/bärlina, och isf hur?
  • Behöver jag stärka upp med nya stolpar, och isf hur?
Väldigt tacksam för lite tips och trick från er som kan.

• Väggens trästomme synlig efter borttagen gips, visar moduler av virke med trasigt innerväggsmaterial runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med exponerad väggstruktur, träreglar synliga och stora fönster, byggmaterial på golvet och en svart sopsäck i förgrunden.
    Skapa konto
  • Hand visar mellanrum mellan trästolpar i en vägg. Synliga trädelar med träflisor och svart material i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete i ett fritidshus; träbitar och reglar på golvet, delar av tapeter och väggar är synliga, samt en öppen dörr till annat rum.
    Skapa konto
Redigerat:
Vill du göra det enkelt reglar du på ytterväggarna med stående 45*95 invändigt, ställ hammarbandet på högkant, om taket säckar lyfter du det lite med några stämp innan du reglar väggen.

F fribygg skrev:
Vill du göra det enkelt reglar du på ytterväggarna med stående 45*95 invändigt, ställ hammarbandet på högkant, om taket säckar lyfter du det lite med några stämp innan du reglar väggen.
Jag antar att du menar mellan befintliga reglar?

Detta var det jag lutade åt, fast jag hade bara tänkt på stolparna, inte hammarbandet. Men nu när du säger det så är det ju vettigt om jag ska hänga mer vikt på fasaden.
Nackdelen är att det blir mindre isolering. Min tanke var att isolera i befintlig vägg, såklart, och sedan lägga på ytterligare 45mm in i rummet. Och sen 45 mm utanpå innan ny fasad.

Men den lilla yta några reglar tar upp är kanske försumbar?

cederbusch cederbusch skrev:
Jag antar att du menar mellan befintliga reglar?
Nej invändigt så att väggen blir 95mm tjockare med 600mm centrumavstånd så du kan isolera med vanliga skivor.

F fribygg skrev:
Nej invändigt så att väggen blir 95mm tjockare med 600mm centrumavstånd så du kan isolera med vanliga skivor.
Ah ok. Men hur gör det väggen starkare?

Jag tänker att jag iaf skulle behöva stärka upp där takstolarna ligger. Hade underarmen varit grövre hade jag förstått att då kommer ju den nya uppreglade väggen bära upp den. Men den är som sagt klen (enligt min lekmannauppfattning), så jag föreställer mig att jag skulle vilja stärka upp kring där kraften från takstolen går ner på befintlig yttervägg.

Har rivit mer nu och börjar förstå hur huset är byggt. Kraften går ner i 3 punkter på gavelväggarna, och i mitten av huset. Dels på murstocken, så det är ju bra. Men på andra sidan har det inget stöd. Gissar att det suttit en vägg där en gång i tiden. Det hade sjunkit märkbart, men nu har jag lyft alltsammans.

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med väggarna. Och tar tacksamt emot förslag.

• Inre delen av ett hus under renovering med synliga takbjälkar, murstock, och delar av väggar borttagna, samt byggmaterial runtom.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.