1 769 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur stark lampa kan man ha?
Jag är ute efter den billigaste lampan som kan ge så mycket lumen som möjligt. Sitter kollar på IKEAs lampor men de "rekommenderar" bara och då är det fjantstyrkor som 6watt och dylikt..
Med dagens lampor får man ju samma styrka med en 13watt som med gårdagens 60watt o.s.v. så om en lampa har max på 60watt är det de nya som räknas?
Med dagens lampor får man ju samma styrka med en 13watt som med gårdagens 60watt o.s.v. så om en lampa har max på 60watt är det de nya som räknas?
Jag förmodar att du avser amaturen.
Och om jag får spekulera:
Jag gissar att det maxvärde som finns har med temperaturer att göra.
Led med inbyggd drivare ger värme vid sockeln som jag gissar är högre än vad detta maxvärde är utformat för.
Dock tror jag inte det har någon praktisk betydelse då drivaren kommer gå sönder innan amaturen.
Och om jag får spekulera:
Jag gissar att det maxvärde som finns har med temperaturer att göra.
Led med inbyggd drivare ger värme vid sockeln som jag gissar är högre än vad detta maxvärde är utformat för.
Dock tror jag inte det har någon praktisk betydelse då drivaren kommer gå sönder innan amaturen.
Om den 13W led-lampa du tittade på motsvarar en 60W glödlampa eller inte, kan jag såklart inte svara på, men tittar man på denna sida:TuffeCalle skrev:
http://www.philips.co.id/c-m-li/led-light-bulbs
Då ser man att Philips jämför sin 13W lampa en en 100W glödlampa, och jämför sin 7W lampa med en 60W glödlampa
Klicka här för att svara