Hepp !!

Har en utomhuslampa av spotlightmodell i aluminium där MAX watt man skall köra är 35W 220V spot, nu har jag bara 50W spottar och sätta i .. den lyser självklart .. men kan det hända nått med lampan måntro ?

15W skillnad, kan det skada ?

Ja! Det blir betydligt varmare, i värsta fall blir det brand.

Det blir väl lite varmare i armaturen än vad tillverkaren tänkt sig. Fast å andra sidan är det ju rätt så kallt ute ännu så länge. Å så finns det nog marginaler tilltagna.
Men det är läskigt om kabelisolering smälter. Om den sitter i brännbart, i verandataket eller så, skulle jag nog avstå. Om inte annat för försäkringens skull.
Fast det funkar säkert hur bra som helst...
Möjligen kan glaset spricka av värmen kanske.
Dyr armatur? Överväg... ;)

Erik_D skrev:
Ja! Det blir betydligt varmare, i värsta fall blir det brand.
Vad skulle brinna ? aluminum lampan ? låter väldigt konstigt om 15 extra watt skulle kunna göra så att det börjar brinna. Som Lurvnos .. det bör väl ändå finnas marginaler tilltagna även om det står en MAX watt angivelse, eller så är det jag som är helt ute och cyklar ::)

säger som lurvnos, men det är ju ditt hus, ditt liv :P

har du barn å sambo så kanske du inte vill ta risken med dem dock?

är lixom inte värt det, skulle du nånsin förlåta dig själv?

är det godkännt för 35w så lovar jag att det är varmt redan då (känn på dem)... vid 50w så har du nog maxat gränsen...

Ja kan lova dig att om det skulle börja brinna o f-bolaget upptäcker att du satt i 50 w istället för 35 så får du inte ut en spänn på försäkringen. Dom är övernitiska dom där försä'kringsbolagen.

I och för sig, om armaturen är aluminium så krävs höga temperaturer för att det skall smälta/brinna (jo, allt brinner om temperaturen är tillräckligt hög, även metaller), men det folk ofta glömmer bort är att aluminium leder värme. Själva armaturen kan bli så varm att brännbart material i anslutning till armaturen kan börja brinna, om en för stark lampa sitter i.

Armaturen kan även deformeras så att delar som egentligen inte skall ligga an mot brännbart helt plötsligt gör det. Andra delar av lampan som inte är i aluminium, men som tål en viss temperatur kan också genomgå oväntade förändringar om "livs"betingelserna ändras. Som exempel: Packningar/tätningar kan försvinna/deformeras, vatten kommer in. Kortslutning är ett ord som passar väl in.

Jag skulle köpt 35 W lampor, det är inte värt att riskera familjen för det pris några nya lampor kostar (nej, jag riskerar inte familjen för _något_, men det vore väl fånigt om något hände pga några 100 kronor?).

/ama

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.