5 958 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vad kan hända om man använder starkare lampa än rekomenderat.
Min sambo vill ha en uv lampa åt sina kycklingar och den lampan är på 75 watt (e27)
Nu har jag en gammal lampa från IKEA som de står max 60 watt på och min fråga är
Vad kan hända om jag använder 75 w lampan i den lampan där de står max 60 w.
Hur skall jag annars göra?
Nu har jag en gammal lampa från IKEA som de står max 60 watt på och min fråga är
Vad kan hända om jag använder 75 w lampan i den lampan där de står max 60 w.
Hur skall jag annars göra?
Ährrmm.... just när det gäller värmelampor för kycklingar, griskultingar osv ställer försäkringsbolag och elsäkerhetsverk ganska stränga krav. Armatur godkänd för ändamålet samt att upphängningen ska vara sådan att sladden dras ur om lampan åker ner av någon anledning.
Ta ut en bättre begagnad ikealampa i hönshuset och dessutom sätta i en för stark lampa är att be om en rejäl brasa.
Ta ut en bättre begagnad ikealampa i hönshuset och dessutom sätta i en för stark lampa är att be om en rejäl brasa.
Den här tex, 149 spänn + moms hos Nordpost:

Tar lampor upp till 150 W.

Tar lampor upp till 150 W.
Jo, det är fara om armaturen i övrigt inte uppfyller de lagar och regler som finns för elektriska armaturer i boskapshus. Det innebär en större fara för din sambos kycklingar att bli levande stekta, samt för försäkringsbolaget att neka full ersättning en eller flera nedbrunna byggnader om den icke godkända armaturen var orsaken till branden.Hyttmyra skrev:
Om vi skall vara helt ärliga så är 60W IR som hänger minst 50cm upp ingen större hjälp för kycklingarna heller.
jag håller med övriga här, köp prylar avsedda för detta, med rätt IP-klassning och värmeskydd.
om du vill snåla så skaffa en billigare lokal elektriker som kan koppla "svarta kablar på kvällen" istället för att anlita nåt dyrt storföretag.
om du vill snåla så skaffa en billigare lokal elektriker som kan koppla "svarta kablar på kvällen" istället för att anlita nåt dyrt storföretag.
Klicka här för att svara