Min sambo vill ha en uv lampa åt sina kycklingar och den lampan är på 75 watt (e27)
Nu har jag en gammal lampa från IKEA som de står max 60 watt på och min fråga är
Vad kan hända om jag använder 75 w lampan i den lampan där de står max 60 w.
Hur skall jag annars göra?

Ährrmm.... just när det gäller värmelampor för kycklingar, griskultingar osv ställer försäkringsbolag och elsäkerhetsverk ganska stränga krav. Armatur godkänd för ändamålet samt att upphängningen ska vara sådan att sladden dras ur om lampan åker ner av någon anledning.
Ta ut en bättre begagnad ikealampa i hönshuset och dessutom sätta i en för stark lampa är att be om en rejäl brasa.

Det kan börja brinna. Byt till en armatur som är godkänd för 75W.

EDIT: Du slog mej på mållinjen Fotografen:D

Den här tex, 149 spänn + moms hos Nordpost:

s1153493.jpg

Tar lampor upp till 150 W.

Fotografen skrev:
Den här tex, 149 spänn + moms hos Nordpost:

[bild]

Tar lampor upp till 150 W.
Dessutom skall lampor i djurstallar hänga minst 50 cm över brännbart material om inte annat anges.

Och sen är det nog inte UV-strålning du ska utsätta dom små liven för utan IR (värmelampa) :)

Hon kanske vill ha bruna kycklingar? :) Men som sagt rätt grejor till rätt sak annars kan det gå åt helv....

självklart är de ir.. vet inte vad jag fick uv ifrån.......men om man köper en ir lampa på 60 w den är de väl ingen fara med bara de är torrt och så..

Hyttmyra skrev:
självklart är de ir.. vet inte vad jag fick uv ifrån.......men om man köper en ir lampa på 60 w den är de väl ingen fara med bara de är torrt och så..
Jo, det är fara om armaturen i övrigt inte uppfyller de lagar och regler som finns för elektriska armaturer i boskapshus. Det innebär en större fara för din sambos kycklingar att bli levande stekta, samt för försäkringsbolaget att neka full ersättning en eller flera nedbrunna byggnader om den icke godkända armaturen var orsaken till branden.

Om vi skall vara helt ärliga så är 60W IR som hänger minst 50cm upp ingen större hjälp för kycklingarna heller.

jag håller med övriga här, köp prylar avsedda för detta, med rätt IP-klassning och värmeskydd.
om du vill snåla så skaffa en billigare lokal elektriker som kan koppla "svarta kablar på kvällen" istället för att anlita nåt dyrt storföretag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.