80 759 läst ·
303 svar
81k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
I Sverige är det fult att tjäna pengar. Ändå går man upp varje morgon för att tjäna pengar....
Det är samma med hantverkare. De går också upp tidigt varje dag för att kunna tjäna pengar.
Så vad är problemet?
Det är samma med hantverkare. De går också upp tidigt varje dag för att kunna tjäna pengar.
Så vad är problemet?
Att de inte är öppna med vad det kommer att kosta. Hur lyckas man missa vad problemet är efter alla dessa beskrivningar?
useless skrev:
C cpalm skrev:
Hyllpriset på Ahlsell. betyder att jag har ingen aning vad det kostar förrän jag står i kassan då vissa artiklar inte finns med i vårat avtal. Säkert har vi rabatt ändå, men VVS, el och målargrejjer har jag ingen koll på vad det kostar vanligtvisuseless skrev:
våra stora rabatter är ju på byggmatrl. Då det är det vi köper i stora mängder. En firma som ex Bravida lär ju ha långt bättre priser på elgrejjer än vad vi har osv
Det är en kvarleva från gamla tider innan internet. Du skulle bli förvånad över hur mycket folk som inte klarar av att kolla priser på internet. Här sitter det folk som inte gör annat än googlar, men det är inte genomsnittet i landet.S sua123 skrev:
Självklart är ahlsell medvetna om hur det ser ut. Såklart kommer de anpassa sig när de behöver det. Men kommer hålla fast vid sin modell så länge de kan
Det är bara fult om sättet man tjänar pengar på innebär att luras. Ta av dig offerkoftan.Bananskalare skrev:
Verkligen inte. Dag ett i ett välplanerat projekt är inte första dagen hantverkaren börjar arbeta hos kunden. Denna ”första dag” ska inte ägnas åt att handla. Beställ i god tid innan så finns allt ”dag ett”. Att något senare behöver kompletteras är en annan sak, men även där kan man ha framförhållning och handla i tex början eller slutet av arbetsdagen.Bananskalare skrev:
Om man inte har någon aning om hur det fungerar på ett bör man inte vara så kategorisk.
Ingen vettig hantverkare åker flera gånger varje dag till Ahlsell om man inte måste.
Är det ett större jobb så köper man in det man tror man behöver första dagen. Så enkelt är det. Att beställa vi webben är inte alltid möjligt. Ofta behövs materialet direkt.
Hantverkaren väljer inte någon av sina favorit grossister isrället bara för att kunna fakturera mera.eller jävlas. Utan för att dessa har nästan allting man behöver. Sen är det så att alla vill tjäna pengar. Tar man in en hantverkare så behöver han få betalt. Är det jobbigt att folk vill tjäna pengar så bör man dels enbart jobba ideellt. Och bygga själv.
Ja det finns hantverkare som bara luras. Det finns i alla branscher lurendrejare.
Sen är det inte lurendrejare att ta betalt för materialet. Varför ska man bjuda kunden på det?
Hantverkaren får gärna handla hos Ahlsell men måste då vara tydlig med vad det är för pris som debiteras slutkund. Inte säga att du får 20% rabatt på listpriset (som dels är okänt glr kund och dels är hittepåpris för att kunna ge stora rabatter). Lika värdelöst som när jag får reklam i brevlådan för takläggare som ger mig 20% rabatt på arbetet, utan att ange vad ordinarie pris är. Eller fejkade extrapriser på black friday.
Ingen har påstått att hantverkaren inte ska tjäna pengar. Det är inte ett dugg jobbigt för mig. Tvärtom vill jag inte anlita någon som inte tjänar pengar. Det måste vara en dålig hantverkare. Eller dålig affärsman. Och en konkurs saboterar mitt projekt. Du verkar tycka att det är jobbigt att konsumenterna har koll och ställer krav, är det rätt uppfattat?
Ingen har påstått att hantverkaren ska bjuda på materialet.
Har jag varit kategorisk? Och är det jag som inte har en aning om hur det fungerar? Jag har ju i detalj beskrivit upplägget. Det är de kunder som blir ”blåsta” som inte har en aning om hur det fungerar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
OK, vi andra kan handla och se priser i Internetbutiken.K kazzler skrev:
Visst varierar priset med t.ex. inköpsvolymerna, det ser vi ju på de priser som postas i bl.a. denna tråd och där ingår ju även de som säger sig kolla på stora kunders avtal. Men Ahlsell har ju själva samtidigt inte en oändlig marginal att ge rabatter, de måste ju också tjäna pengar även på stora kunder. Visst är de själva en stor aktör, men de har också en högre servicenivå vad gäller sortiment, tillgänglighet och lagerhållning.
Så det skulle vara intressant att se konkreta belägg för att t.ex. Bravida får långt mycket bättre rabatt än en halvstor elfirma.
Precis, folk glömmer att tid är pengar. Finns det någon som vill betala sin hantverkare för att åka runt till 16 olika ställen och få 15 paket att hämta för att spara några åren. Folk handlar av Ahlsell för att de kan hämta grejerna på en gång.C cpalm skrev:OK, vi andra kan handla och se priser i Internetbutiken.
Visst varierar priset med t.ex. inköpsvolymerna, det ser vi ju på de priser som postas i bl.a. denna tråd och där ingår ju även de som säger sig kolla på stora kunders avtal. Men Ahlsell har ju själva samtidigt inte en oändlig marginal att ge rabatter, de måste ju också tjäna pengar även på stora kunder. Visst är de själva en stor aktör, men de har också en högre servicenivå vad gäller sortiment, tillgänglighet och lagerhållning.
Så det skulle vara intressant att se konkreta belägg för att t.ex. Bravida får långt mycket bättre rabatt än en halvstor elfirma.
Ofta har ju kunden inte allt klart för sig heller, vilket leder till att hantverkaren måste åka och köpa andra grejer han tänkt sig från början.
Intressant aspekt på livet. Om det finns kriminella ( vilket det alltid kommer att finnas) då får man inte ge upp. Dessa småfiskar är ganska lätta att komma åt om man vill (vill är ju ett politiskt problem).L långtjock skrev:
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Menar du att hantverkarna som inte är öppna med sina inköpspriser redan är kriminella, eller vill du förändra lagstiftningen så att deras agerande ska bli kriminellt?H Hans9 skrev:
Det är OK att du går omkring och inte förstår. Ser faktiskt lite större samhällsproblem framför oss.L långtjock skrev: