80 722 läst ·
303 svar
81k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
För kännedom så skall inte mitt inlägg dom ett svar på ts fråga. Jag visste inte att någon skulle missuppfatta inlägget.useless skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om man lovar kunden inköpspris så får man presentera inköpspris på fakturan inga konstigheter. så är det väl inga konstigheter att erbjuda fakturorna. Vad är problemet?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Brukar du begära fakturan när du handlar på konsum?M Mortsken skrev:Hade en lika oförstående "hantverkare" att sätta in fönster och lite annat för ett tag sedan.
Jag gick med på inköpspris + 20% på material.
Sen när fakturan kom och jag bad om underliggande fakturor så förstod han inte alls varför jag skulle ha dem.
Tja för hur ska jag annars se om det är 20% eller 200% påslag?
Fullständigt ofattbart att det inte är självklart.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nej, det finns ingen likhet. Konsum är tydliga med vilket utpris de har på sina varor.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
För er som inte förstår hur konsum hänger ihop med hantverkare. Båda säljer varor till kund. Men ingen funderar på att begära fakturan på varorna de säljer. Men en hantverkare som också säljer varor till kund. Där kan man begära faktura. Vad är skillnaden?
Hur gör man med minus marginaler? Det är väldigt vanligt o livsmedelsbranschen
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
På Konsum plockar du inte varukorgen full och får en faktura efteråt baserad på påstådda inköpspriset plus marginal eller okända listpriser minus rabatt. Konsum säljer inte tjänster, de är paketerade som produkter redan. Tex ingår skrivningen av salamin i kilopriset. Ingen timkostnad, frakt, maskinhyra eller restid.Bananskalare skrev:
För er som inte förstår hur konsum hänger ihop med hantverkare. Båda säljer varor till kund. Men ingen funderar på att begära fakturan på varorna de säljer. Men en hantverkare som också säljer varor till kund. Där kan man begära faktura. Vad är skillnaden?
Jag som har Ahlsell som kund, ser väldigt lätt hur påslagen ser ut. Även hur rabatten kan ges till olika kunder Ahlsell har. Får även frågor från kunder där jämförelser sker, köpa från mig direkt eller köpa från sin gross Ahlsell i detta fall. Nog tjänar dom pengar allt 
Ahlsell är en av alla grossar, alla ha samma tänk. Spelar ingen roll vilka man jämför med.
Men vi som privatpersoner får aldrig handla av en tillverkare, då blir det distributörer, alt grossar.
Ahlsell är en av alla grossar, alla ha samma tänk. Spelar ingen roll vilka man jämför med.
Men vi som privatpersoner får aldrig handla av en tillverkare, då blir det distributörer, alt grossar.
Menar du att Ahlsell är en grossist?Norrtull skrev:
Jag som har Ahlsell som kund, ser väldigt lätt hur påslagen ser ut. Även hur rabatten kan ges till olika kunder Ahlsell har. Får även frågor från kunder där jämförelser sker, köpa från mig direkt eller köpa från sin gross Ahlsell i detta fall. Nog tjänar dom pengar allt