useless useless skrev:
Om du läst första inlägget i tråden så hade du sett att det står:

"För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras."

Hur löser du det upplägget utan att antingen visa dina inköpspriser eller blåsa kunden?
För kännedom så skall inte mitt inlägg dom ett svar på ts fråga. Jag visste inte att någon skulle missuppfatta inlägget.

Om man lovar kunden inköpspris så får man presentera inköpspris på fakturan inga konstigheter. så är det väl inga konstigheter att erbjuda fakturorna. Vad är problemet?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hade en lika oförstående "hantverkare" att sätta in fönster och lite annat för ett tag sedan.
Jag gick med på inköpspris + 20% på material.
Sen när fakturan kom och jag bad om underliggande fakturor så förstod han inte alls varför jag skulle ha dem.

Tja för hur ska jag annars se om det är 20% eller 200% påslag?
Fullständigt ofattbart att det inte är självklart.
Brukar du begära fakturan när du handlar på konsum?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad har det med saken att göra?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Konsum anger inte sitt pris till kund som sitt inköpspris plus 20%.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Konsum anger inte sitt pris till kund som sitt inköpspris plus 20%.
Nä men det finns en likhet. Om du väljer att
Att förstå eller inte är upp till dig.

• Arg
splinter
  • Laddar…
Nej, det finns ingen likhet. Konsum är tydliga med vilket utpris de har på sina varor.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
För er som inte förstår hur konsum hänger ihop med hantverkare. Båda säljer varor till kund. Men ingen funderar på att begära fakturan på varorna de säljer. Men en hantverkare som också säljer varor till kund. Där kan man begära faktura. Vad är skillnaden?
Hur gör man med minus marginaler? Det är väldigt vanligt o livsmedelsbranschen

Du verkar fortfarande inte ha förstått första inlägget i tråden.

• Gilla
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du verkar fortfarande inte ha förstått första inlägget i tråden.
Och du verkar ha extremt dålig läsförståelse.
Så var den biten klar. Saliga är vi vår tro

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Pin och 2 till
  • Laddar…
Du får förklara vad jag ska förstå.

För er som inte förstår hur konsum hänger ihop med hantverkare. Båda säljer varor till kund. Men ingen funderar på att begära fakturan på varorna de säljer. Men en hantverkare som också säljer varor till kund. Där kan man begära faktura. Vad är skillnaden?
Hur gör man med minus marginaler? Det är väldigt vanligt o livsmedelsbranschen
På Konsum plockar du inte varukorgen full och får en faktura efteråt baserad på påstådda inköpspriset plus marginal eller okända listpriser minus rabatt. Konsum säljer inte tjänster, de är paketerade som produkter redan. Tex ingår skrivningen av salamin i kilopriset. Ingen timkostnad, frakt, maskinhyra eller restid.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Jag som har Ahlsell som kund, ser väldigt lätt hur påslagen ser ut. Även hur rabatten kan ges till olika kunder Ahlsell har. Får även frågor från kunder där jämförelser sker, köpa från mig direkt eller köpa från sin gross Ahlsell i detta fall. Nog tjänar dom pengar allt :crysmile:
Ahlsell är en av alla grossar, alla ha samma tänk. Spelar ingen roll vilka man jämför med.
Men vi som privatpersoner får aldrig handla av en tillverkare, då blir det distributörer, alt grossar.

Norrtull Norrtull skrev:
Jag som har Ahlsell som kund, ser väldigt lätt hur påslagen ser ut. Även hur rabatten kan ges till olika kunder Ahlsell har. Får även frågor från kunder där jämförelser sker, köpa från mig direkt eller köpa från sin gross Ahlsell i detta fall. Nog tjänar dom pengar allt :crysmile:
Ahlsell är en av alla grossar, alla ha samma tänk. Spelar ingen roll vilka man jämför med.
Men vi som privatpersoner får aldrig handla av en tillverkare, då blir det distributörer, alt grossar.
Menar du att Ahlsell är en grossist?

Jopp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.