80 759 läst ·
303 svar
81k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Det här argumentet är ju bara tramsigt. Det handlar ju om att hantverkaren först tar betalt av kunden för tiden det tar att åka till ahlsell, och sedan luftdebiterar kunden materialpriset med hejdlösa påslag. Vad motiverar påslag på mer än 10-15%, när timlön + bilkostnad ändå debiteras kunden?D Dr.Mugg skrev:Precis, folk glömmer att tid är pengar. Finns det någon som vill betala sin hantverkare för att åka runt till 16 olika ställen och få 15 paket att hämta för att spara några åren. Folk handlar av Ahlsell för att de kan hämta grejerna på en gång.
Ofta har ju kunden inte allt klart för sig heller, vilket leder till att hantverkaren måste åka och köpa andra grejer han tänkt sig från början.
Köper man all vss på rinkabyror.se och all el på elbutik.se så får man riktigt bra priser, bra leveranstid och de har ett brett sortiment. Utan 1 minuts arbete på att bråka om priset. Man behöver inte hålla på att jaga runt i en massa olika nätbutiker eller åka och hämta paket på 15 ställen för att få riktigt bra priser, framförallt jämfört med "20% rabatt mot ahsell listpris".
Det är bara tragiskt att så många hantverkare fortfarande håller på så här mot sina kunder 2021.
Medlem
· Stockholms
· 170 inlägg
Uppenbarligen inte du i alla fall, eftersom du direkt efteråt fick referenser på att endast materialet kostar 5000 kronor.J Janfossi skrev:
Det är deppigt att läsa den här tråden och konstatera tjockleken på vissas pannben. "Alla vill tjäna pengar, vad är problemet?" Tja, det står i inlägg 1 och i typ vartannat inlägg därefter.
Dags att avprenumerera den här tråden och behålla lite av sin egen mentala hälsa.
Varför ska dom åka runt till 16 ställen och hämta paket? Det räcker väl att dom åker till Ahlsell men tar skäligt betalt för prylarna?D Dr.Mugg skrev:Precis, folk glömmer att tid är pengar. Finns det någon som vill betala sin hantverkare för att åka runt till 16 olika ställen och få 15 paket att hämta för att spara några åren. Folk handlar av Ahlsell för att de kan hämta grejerna på en gång.
Ofta har ju kunden inte allt klart för sig heller, vilket leder till att hantverkaren måste åka och köpa andra grejer han tänkt sig från början.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men är det här ett problem egentligen? Fifflar verkligen så många med priset?
Eller är det några få?
Eller är det några få?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror inte att du är så sugen på att hantverkaren beställer ifrån rinkaby eller elbutik. Ditt jobb skulle ta längre tid.B BSOD skrev:Det här argumentet är ju bara tramsigt. Det handlar ju om att hantverkaren först tar betalt av kunden för tiden det tar att åka till ahlsell, och sedan luftdebiterar kunden materialpriset med hejdlösa påslag. Vad motiverar påslag på mer än 10-15%, när timlön + bilkostnad ändå debiteras kunden?
Köper man all vss på rinkabyror.se och all el på elbutik.se så får man riktigt bra priser, bra leveranstid och de har ett brett sortiment. Utan 1 minuts arbete på att bråka om priset. Man behöver inte hålla på att jaga runt i en massa olika nätbutiker eller åka och hämta paket på 15 ställen för att få riktigt bra priser, framförallt jämfört med "20% rabatt mot ahsell listpris".
Det är bara tragiskt att så många hantverkare fortfarande håller på så här mot sina kunder 2021.
Frågan är hur mycket billigare de skulle bli. Det är arbete även om ma. Beställer via nätet.
Någon måste hämta paketet. Det blir en del arbete. Vilket kostar pengar.
Så hur mycket billigare vart det? Det är inte omöjligt att du måste besöka Grossen då inte allt fanns i lager.
Jag tror inte att det skulle bli dyrare om hantverkaren handlar på Ahlsell och har ett rimligt påslag. Vissa produkter är kanske lite dyrare och vissa billigare.Bananskalare skrev:
Jag tror inte att du är så sugen på att hantverkaren beställer ifrån rinkaby eller elbutik. Ditt jobb skulle ta längre tid.
Frågan är hur mycket billigare de skulle bli. Det är arbete även om ma. Beställer via nätet.
Någon måste hämta paketet. Det blir en del arbete. Vilket kostar pengar.
Så hur mycket billigare vart det? Det är inte omöjligt att du måste besöka Grossen då inte allt fanns i lager.
Problemet som alla dessa trådar handlar om är när hantverkaren handlar på Ahlsell och lägger på flera hundra procent (plus att inköpen görs på fakturerad tid).
"Mina" hantverkare lägger med kopior på sina fakturor från Ahlsell och sen det påslag som vi är överrens med, tror det är 10-15%. Vet inte hur bra rabatter de har men de har iaf bättre priser än jag får med min firma (som inte är i byggbranschen) från Ahlsell.
Transparent och bra. Orsaken till att de handlar där är förstås att de finns ganska lokalt och har det mesta i lager. Men de är helt OK med att jag beställer prylar på annat håll också. Jag vill inte betala dem för att sitta och leta bästa pris eller speciallösningar..
Transparent och bra. Orsaken till att de handlar där är förstås att de finns ganska lokalt och har det mesta i lager. Men de är helt OK med att jag beställer prylar på annat håll också. Jag vill inte betala dem för att sitta och leta bästa pris eller speciallösningar..
Ja det finns många sådana!B Byggahus48 skrev:Jag förstår inte varför du är förvånad. En del av vinsten på jobbet ligger just i materialinköpen. Ta t ex byggmaterial i stort; hur många tror du inte köper prylarna; virke mm på BYGGMAX, men mot kund debiterar enligt dyraste lokala bygghandeln t ex WOODY.
Jag har givit upp för länge sedan att få någon rätsida på hantverkares sätt att debitera jobb. Hade en kille som handlade byggmaterial med mina pengar (kontanter eller Swish) men tyckte ändå att HAN skulle behålla mina kvitton. Timtid för att åka runt och handla sakerna (rätt) bada med ungarna och käka lunch (fel). När jag ville ha kvittona, tog han bara en kopia på dem och gav mig. Eftersom han behöll originalen, så kunde han dra dem en gång till i sin redovisning.
Sedan sa han att jag skulle vara tacksam? För vad då? Han raggade nya kunder och diskuterade jobb med dem, på timtid som jag betalade. Minst en timme per dag.
Nej, jag längtar efter en reko hantverkare som inte spär på varken arbetad tid eller på material. Finns det sådana?
Men du, tänk nu, han har säkert ringt dig, snackat jobb med dig på andras bekostnad…..
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det handlar om hur man formulerar sig på fakturan. Jag skulle gjort som är det vanliga man visar slutpriset enbart. Eller så visar man fsg pris sen avslutar man att dra av x,% på beloppet. Det bygger på att det fsg pris du sätter upp naturligtvis är korrekt.
Jag ser ingen anledning att skicka en kopia på fakturan till kunden. Du får inte se butikens inköpspriser när du handlar. Varför ska hantverkaren visa sina? Sen kan man diskutera marginalerna hur länge som helst.
Jag ser ingen anledning att skicka en kopia på fakturan till kunden. Du får inte se butikens inköpspriser när du handlar. Varför ska hantverkaren visa sina? Sen kan man diskutera marginalerna hur länge som helst.
Om du läst första inlägget i tråden så hade du sett att det står:Bananskalare skrev:
"För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras."
Hur löser du det upplägget utan att antingen visa dina inköpspriser eller blåsa kunden?
Hade en lika oförstående "hantverkare" att sätta in fönster och lite annat för ett tag sedan.
Jag gick med på inköpspris + 20% på material.
Sen när fakturan kom och jag bad om underliggande fakturor så förstod han inte alls varför jag skulle ha dem.
Tja för hur ska jag annars se om det är 20% eller 200% påslag?
Fullständigt ofattbart att det inte är självklart.
Jag gick med på inköpspris + 20% på material.
Sen när fakturan kom och jag bad om underliggande fakturor så förstod han inte alls varför jag skulle ha dem.
Tja för hur ska jag annars se om det är 20% eller 200% påslag?
Fullständigt ofattbart att det inte är självklart.
Jag byggde hus för några år sedan och fick offert på extra elarbete med material. Man höll ju på att sätta i halsen, jag kunde själv handla precis allt mycket billigare inkl moms dessutom. Pratade med elfirman (som jag själv inte kunde välja då det var totalentreprenad) om priserna på materialet, men fick bara till svar att de inte tjänar några pengar om de inte lägger på rejält på materialet. Då har man verkligen helt fel inställning till vad som kunder ska betala för. Tyvärr hade jag inget val än att knyta näven i fickan och acceptera deras hutlösa priser. Nu vet jag inte om de gick efter Ahlsells "listpriser" eller inte, men skulle inte förvåna mig.
Jag jobbar på en IT-firma som sällan handlar på Ahlsell, men det har hänt. Det har även hänt att vi plockat på oss t.ex. nätverkskabel men fått vända i kassan för när man väl får priset är det helt uppåt väggarna trots 75-80% rabatt. Kunder skulle helt enkelt protestera om man fakturerar dem material som kostar så mycket mer än vad som är rimligt.
Jag har även fått offert på en köksblandare där Ahlsell skulle ha 9 000 spänn ex moms. Jag gick och köpte exakt samma på Bauhaus för 3 600 inkl moms. Det är helt sjukt, och tyvärr ligger det i händerna på hantverkarna som kanske t o m räknar med att pengar måste komma in på det sättet.
När vi säljer utrustning som datorer, brandväggar osv lägger vi på 17% på vårt inköpspris. Detta är inget konstigt och det är så alla bör göra oavsett bransch. Och så finns det ingen "dold" prislista heller, det är samma för alla. Det tar tid att göra inköpen och ibland får man ett garantiärende.
Jag jobbar på en IT-firma som sällan handlar på Ahlsell, men det har hänt. Det har även hänt att vi plockat på oss t.ex. nätverkskabel men fått vända i kassan för när man väl får priset är det helt uppåt väggarna trots 75-80% rabatt. Kunder skulle helt enkelt protestera om man fakturerar dem material som kostar så mycket mer än vad som är rimligt.
Jag har även fått offert på en köksblandare där Ahlsell skulle ha 9 000 spänn ex moms. Jag gick och köpte exakt samma på Bauhaus för 3 600 inkl moms. Det är helt sjukt, och tyvärr ligger det i händerna på hantverkarna som kanske t o m räknar med att pengar måste komma in på det sättet.
När vi säljer utrustning som datorer, brandväggar osv lägger vi på 17% på vårt inköpspris. Detta är inget konstigt och det är så alla bör göra oavsett bransch. Och så finns det ingen "dold" prislista heller, det är samma för alla. Det tar tid att göra inköpen och ibland får man ett garantiärende.