Unikt namn Unikt namn skrev:
På ICA har du möjligheten att se priset allt eftersom du plockar på dig varor.
Så du menar alltså att det är omöjligt att avtala om priset i förväg när man köper hantverkartjänster? Då skulle i all fall jag inte köpa dessa. Det är väl knappast konstigt att man blir överraskad om man inte kommit överens om vad som gäller när man avtalar om tjänsten. Det blir man även på ICA om man inte bryr sig.

Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar alltså att det är omöjligt att avtala om priset i förväg när man köper hantverkartjänster? Då skulle i all fall jag inte köpa dessa.
Brukar du få en heltäckande prislista (pris per detalj) från de hantverkare du anlitar, eller menar du avtala om fast pris på hela jobbet? Bara nyfiken, ifrågasätter inte att det är möjligt.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl knappast konstigt att man blir överraskad om man inte kommit överens om vad som gäller när man avtalar om tjänsten.
TS har ju kommit överens med hantverkaren om att priset är inköpspris utan påslag. Men hantverkaren har inte redovisat inköpspriset, och det är ju nu när TS kollar upp det som överraskningen kommer.

Mer allmänt så är på den nivån man avtalar. Undantaget fastprisjobb är det nästan inga hantverkare som går med på att i förväg ta reda på vilket material som behövs och presentera en materialoffert.

E Erik Lindroos skrev:
Brukar du få en heltäckande prislista (pris per detalj) från de hantverkare du anlitar, eller menar du avtala om fast pris på hela jobbet?
Heltäckande prislista intill minsta detalj har jag aldrig fått, men de jag brukar anlita vet jag ungefär hur de brukar agera och det har varit rimliga priser. Privat anlitar jag inte så ofta hantverkare men om jag "i jobbet" beställer "större" jobb så är det antingen offert/fast pris eller "kända leverantörer" som gäller.

Sen är väl frågan om man verkligen behöver en "heltäckande prislista" om man inte har med rena skojare att göra. Om någon exempelvis ska byta elinstallationen i en lägenhet får man väl en hyfsad koll på prisbilden om de exempelvis talar om vad FQ kostar per meter, priset på vald central samt ett "ELKO RS dubbeluttag", eller vad man nu ska ha.

Men visst, ni har alla en poäng att det inte är lika självklart enkelt att få en absolut heltäckande prisbild som när man handlar på ICA. Det jag dock inte fattar är den fullkomligt blåögda naivitet som vissa har när de bara beställer ett (stort) jobb utan minst prisdiskussioner och sen skriver av sig här när priserna inte var exakt de priser de sett hos Bauhaus. :rolleyes:

C cpalm skrev:
Mer allmänt så är på den nivån man avtalar.
Jaha. Jag har aldrig gjort det. Jag har aldrig någonsin sett en leverantörs inköpskostnad. För mig är det onormalt.

Beställer jag exempelvis målning fönstren på vårt hus får jag ett antal offerter och väljer den som totalt "verkar bäst". Normalt vet jag nog inte ens exakt vilken färg de använder och absolut inte vad de betalar för den eller var den köps.

Men visst, har man ett avtal baserat på ett påslag på "något" ska naturligtvis detta "något" redovisas korrekt. Alla ziljoner trådar här kring detta visar väl på hur bra detta brukar fungera... :rolleyes:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är ju inte det att det avviker lite från bauhaus. Det avviker rejält från alla handlare.

Alfredo Alfredo skrev:
Heltäckande prislista intill minsta detalj har jag aldrig fått, men de jag brukar anlita vet jag ungefär hur de brukar agera och det har varit rimliga priser. Privat anlitar jag inte så ofta hantverkare men om jag "i jobbet" beställer "större" jobb så är det antingen offert/fast pris eller "kända leverantörer" som gäller.

Sen är väl frågan om man verkligen behöver en "heltäckande prislista" om man inte har med rena skojare att göra. Om någon exempelvis ska byta elinstallationen i en lägenhet får man väl en hyfsad koll på prisbilden om de exempelvis talar om vad FQ kostar per meter, priset på vald central samt ett "ELKO RS dubbeluttag", eller vad man nu ska ha.

Men visst, ni har alla en poäng att det inte är lika självklart enkelt att få en absolut heltäckande prisbild som när man handlar på ICA. Det jag dock inte fattar är den fullkomligt blåögda naivitet som vissa har när de bara beställer ett (stort) jobb utan minst prisdiskussioner och sen skriver av sig här när priserna inte var exakt de priser de sett hos Bauhaus. :rolleyes:
Ok, då är jag med. Med heltäckande menade jag nog just "heltäckande nog för jobbet". Man behöver ju inte hela Ahlsells lista.

Att många är naiva nog att acceptera ett generellt procentpåslag första gången de anlitar en hantverkare tycker jag inte är så konstigt. Man har oftast inte stött på problemet i den formen förut, att yrkesmän gör påslag på (låtsas-) priser som ligger långt över vad Bauhaus eller liknande tar. Större delen av ens erfarenhet säger ju att privatkunder betalar mer för varor än vad företag gör (detta kan ju även inkludera erfarenheter från hantverkare, t.ex. den målare jag brukar anlita som får väldigt mycket bättre pris på färg än vad jag lyckas hitta). När man sen gjort misstaget en gång så...

D Daniel 109 skrev:
Det avviker rejält från alla handlare.
Avviker priset från den handlare man valt rejält från alla andra handlares pris har man nog helt enkelt dragit en jädra nitlott. :cry: Har dock lite svårt att se det rimliga i att så alltid skulle vara fallet för alla "besvikna" här. ;)

C cpalm skrev:
TS har ju kommit överens med hantverkaren om att priset är inköpspris utan påslag. Men hantverkaren har inte redovisat inköpspriset, och det är ju nu när TS kollar upp det som överraskningen kommer.

Mer allmänt så är på den nivån man avtalar. Undantaget fastprisjobb är det nästan inga hantverkare som går med på att i förväg ta reda på vilket material som behövs och presentera en materialoffert.
Och det är här som småkunder verkligen kommer i kläm. Samma sekund som man, i offertstadiet, nämner ordet "materialpris" så får hantverkaren otroligt mycket bokningar i sin kalender och har inte tid förrän "kanske till sommaren när det lugnar ner sig".

Detta tvingar oss småkunder att acceptera att hålla tyst, spela dum och klaga i efterhand. För det är verkligen ingen kund som går på hittepå-priserna från Ahlsell utan vi håller tyst för att få jobbet gjort.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter ju väldigt reko så det säger jag ingenting om. Däremot triggar jag lite på detta med prislistan - att rabatten är så bra att man efter påslag fortfarande kan matcha priset "på stan". Nu har det ju postats en hel del priser i den här tråden från både stora och små kunder och det är bara @Zharz som postat ett riktigt bra pris. Vad får ni betala för t.ex. 1881314 ?
C cpalm skrev:
Det låter ju väldigt reko så det säger jag ingenting om. Däremot triggar jag lite på detta med prislistan - att rabatten är så bra att man efter påslag fortfarande kan matcha priset "på stan". Nu har det ju postats en hel del priser i den här tråden från både stora och små kunder och det är bara @Zharz som postat ett riktigt bra pris. Vad får ni betala för t.ex. 1881314 ?
vårt inköpsavtal på Ahlsell täcker inte elartiklar. Skulle vi köpa sånt så är det hyllpris.

Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar alltså att det är omöjligt att avtala om priset i förväg när man köper hantverkartjänster? Då skulle i all fall jag inte köpa dessa. Det är väl knappast konstigt att man blir överraskad om man inte kommit överens om vad som gäller när man avtalar om tjänsten. Det blir man även på ICA om man inte bryr sig.
Ang småjobb.
Frågar man om priset får man ett timpris.
Följer man upp om en materialfråga är det inte säkert att det blir några mer svar från den hantverkaren.

Men man får ju hoppas att man blivit blåst innan man beställer sitt första stora jobb, annars finns det inget tak för hur dyrt det kan bli. Vid större arbeten finns det ju även större utrymme för dialog om pris.

Hela problemet är ju att det är för sent att ångra sig när grejerna sitter på plats, och att det inte är förväntat att materialpriset skulle variera flera hundra procent innan man väl blivit blåst och förstått att det är kutym inom branschen.

Prästosten kostar inte 500kr kilot om jag glömmer att kolla prislappen.
Varken på Konsum, Ica eller Hemköp.
Och skulle den göra det kan jag ångra mig vid kassan.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Prästosten kostar inte 500kr kilot om jag glömmer att kolla prislappen. Varken på Konsum, Ica eller Hemköp.
Men på fina krogen gör den det. Och läser man inte menyn blir notan lätt en överraskning.

K kazzler skrev:
vårt inköpsavtal på Ahlsell täcker inte elartiklar. Skulle vi köpa sånt så är det hyllpris.
Vad innebär 'hyllpris'? Jag har konto hos Ahlsell, men inget specifikt avtal och har normalt mellan 50 och 80% rabatt på hela sortimentet. Inte en enda pryl jag har kollat på skulle jag betala 'listpris' för.

useless useless skrev:
Vad innebär 'hyllpris'? Jag har konto hos Ahlsell, men inget specifikt avtal och har normalt mellan 50 och 80% rabatt på hela sortimentet.
Jag har samma erfarenhet.
useless useless skrev:
nte en enda pryl jag har kollat på skulle jag betala 'listpris' för.
Jag har faktiskt sett prylar helt utan rabatt. Tror att det kan ha rört sig om någon typ av kampanjvara där alla kunder faktiskt (verkade) ha samma pris. Nu försökte jag hitta ett exempel men det var skapliga "rabatter" på allt.

Så "hyllpriset" letade jag förgäves efter...

C
K kazzler skrev:
Det var förvisso en VVS-artikel, inte en elartikel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.