Hej!
Första vintern i huset och har upptäckt att tre element är helt kalla (de är alla "på rad" i angränsande rum).
Tänker att jag borde testa att lufta dem, men är osäker på hur jag stänger av cirkulationen på pumpen, bifogar bilder.
(eller kan det vara något annat? Lite misstänkt att det just är tre nära varandra på bottenvåningen)
Mycket tacksam för hjälp eller råd, inte van vid minusgrader här i Malmö 😅
Första vintern i huset och har upptäckt att tre element är helt kalla (de är alla "på rad" i angränsande rum).
Tänker att jag borde testa att lufta dem, men är osäker på hur jag stänger av cirkulationen på pumpen, bifogar bilder.
(eller kan det vara något annat? Lite misstänkt att det just är tre nära varandra på bottenvåningen)
Vad har du för systemtryck?B Badboyrune skrev:Hej!
Brukar sitta en tryckmätare bredvid ett rött expansionskärl. (Om du inte har öppet system)
Nej, det behövs egentligen aldrig. Bara att lufta de element som är kalla.B Badboyrune skrev:
Det man däremot behöver göra efter att ha luftat är att kolla systemtrycket. När man luftar sjunker det. Genom att fylla mer vatten i systemet kan man justera tillbaka trycket till rätt värde. Någonstans finns en ventil mellan inkommande kallvatten och värmesystemet. Med den kan man fylla på mer vatten och därmed oxo mer tryck.
Man kan behöva lufta-fylla-lufta-fylla några gånger om befintligt tryck inte räcker för att lufta.
Men svaret på frågan är att cirk-pumpen kan man låta gå.
Nu har jag testat lufta, kom vatten direkt och elementen är fortfarande kalla.
Har även testat ta av termostaten och se så piggen inte fastnat.
Några andra idéer?
Har även testat ta av termostaten och se så piggen inte fastnat.
Några andra idéer?
Jag har samma problem. Gjort precis som du utan resultat. Har en rörmockare som ska kika på’t här till veckorna. Ska försöka återkomma med hur han löser det hela.B Badboyrune skrev:
Glömt uppdatera här!
Jag hittade felet. Handdukstorken i badrummet (bredvid rummet med det ena kalla elementet) hade ena ventilen stängd...
Satte ventilen rätt och vips blev alla element varma.
Suck. Ungjävel 🙃
Jag hittade felet. Handdukstorken i badrummet (bredvid rummet med det ena kalla elementet) hade ena ventilen stängd...
Satte ventilen rätt och vips blev alla element varma.
Suck. Ungjävel 🙃
Klicka här för att svara