G OMathson skrev:
Gjordes nått försök i Göteborg för ett par år sedan, alla hyresgäster fick sänkt hyra om de minska elförbrukningen, de som ökade förbrukningen fick höjd. I hela hyresbeståndet ökade den totala elförbrukningen då många verkades tycka, ähh va billigt...
Finns andra liknande experiment. Där folk kan köpa sig fri skam eller obehag så gör de det. Konsumption och förbrukning ökar. En förskola införde i medelhavsland införde böter om föräldrar hämtade för sent. Slutade med att fler hämtade sent eftersom de ”betalade för det och hade rätten att göra det”. Så förskolan ficl avsluta experimentet.

P Pin skrev:
Är inte detta kontraproduktivt då hyresgästen bara råder över sin inomhustemperatur och till del hushållselen. Vilka vitvaror det ingår i hyran och hur huset värms upp och är isolerat råder hyresvärden över och om denne kan låta hyresgästen ta räkningen finns inga incitament att sänka energiförbrukningen.
På el och varmvatten funkar det. Men på värme blir det inte bra.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På el och varmvatten funkar det. Men på värme blir det inte bra.
Förutom den del av elen som går till kyl och frys där hyresgästen inte har någon påverkan och hyresvärden då kan behålla gamla maskiner eller köpa nya lågprismaskiner med onödigt hög förbrukning.

MaxHugo skrev:
Gissar detta är miljöpartiets lösning på den höga elräkningen.

[länk]
Efter valet kan regeringen köra fullt. Räkna med att vi exporterar till Tyskland (kom ihåg att Magda älskar Tyskland) samtidigt som vi har blackouter och elpris på 10 kronor samtidigt. Och regeringen komme att stå i TV och skylla allting på Putin.

Jo, och de enorma vinsterna som de utlandsägda energibolagen gör skickas givetvis utomlands för att maximera utsugningen av det svenska folket.

Sverige är ett typexempel på jag som när jag gick i grundskolan kallades för en koloni.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är inte detta kontraproduktivt då hyresgästen bara råder över sin inomhustemperatur och till del hushållselen. Vilka vitvaror det ingår i hyran och hur huset värms upp och är isolerat råder hyresvärden över och om denne kan låta hyresgästen ta räkningen finns inga incitament att sänka energiförbrukningen.
Nja, hyresgästen råder även över sin varmvattenförbrukning som vanligtvis mäts. Jag har även varit med i projekt där hyresgästen själv kan regler sin innertemperatur inom ett viss spann, säg 18-23 grader ( kommer inte ihåg exakt) och att värmeförbrukningen därefter mäts.

Ang. vitvarors energiförbrukning så visst kan då fastighetsägaren behålla gamla maskiner länge, alternativt köpa maskiner sämre ur energisynpunkt, men så har inte skett i de projekt jag varit med i.

Många fastighetsägare har idag en ganska uttalad miljöprofil och ofta en miljöpolicy som ska följas. Den ställer krav på bl.a. energiklassning på maskiner.

Jag tror en del målar upp en ganska svart bild av en del fastighetsägare. Klart det finns rötägg men många arbetar hårt med energi och miljöfrågor och vill ses som en "grön"/"hållbar" fastighetsägare.

På mitt jobb gör vi en del solcellsutredningar åt hyresfastigheter och det är inte ovanligt att man investerar i mer solceller än vad som är ekonomisk försvarbart (t.ex. lång pay-off) just p.g.a. sin miljöprofil. Även interna likströmsnät och energilager för att maximera nyttan med solcellerna börjar bli populärt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Pin skrev:
Förutom den del av elen som går till kyl och frys där hyresgästen inte har någon påverkan och hyresvärden då kan behålla gamla maskiner eller köpa nya lågprismaskiner med onödigt hög förbrukning.
Visst. Men det är normalt sett en ganska liten del av förbrukningen. Du blir av med dem som kör kupévärmare för att hålla 27grader i lägenheten.

G
Att bergvärmepumpen ska producera extra varmvatten (62 *C) mellan 02-04 varje dag istället för att ha konstant 52 *C.

J
G Greger_08 skrev:
Att bergvärmepumpen ska producera extra varmvatten (62 *C) mellan 02-04 varje dag istället för att ha konstant 52 *C.
Intresserad av vilka settings som funkar bäst. Vi är 2 vuxna som typiskt duschar varje morgon och 2 barn som duschar en/kväll efter träning ett par gånger i veckan. Gammal bvp men går att öka varmvatten mellan vissa tider och använda nattsänkning av temp till att "natthöja". Timbaserat elavtal just nu.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst. Men det är normalt sett en ganska liten del av förbrukningen. Du blir av med dem som kör kupévärmare för att hålla 27grader i lägenheten.
Normalt sett är det 25% av förbrukningen i en lägenhet. Använder man inte egen tvättmaskin och torktumlare utan nyttjar den gemensamma tvättar så blir det 30%. Om det är ganska lite får var och en värdera. Det går ju inte att helt trolla bort att kyl och frys förbrukar utan endast minska den delen ner till vad maskiner med bästa prestanda förbrukar.

G
J JohanLun skrev:
Intresserad av vilka settings som funkar bäst. Vi är 2 vuxna som typiskt duschar varje morgon och 2 barn som duschar en/kväll efter träning ett par gånger i veckan. Gammal bvp men går att öka varmvatten mellan vissa tider och använda nattsänkning av temp till att "natthöja". Timbaserat elavtal just nu.
Finns väl bara 2 alternativ då höja till max under natten och se om det räcker till 4 duschar eller om bvpn klarar det värma mitt på dagen också.

Jag kan ju gå in och aktivera "extra vv under x min" när jag vill men då måste man komma ihåg att ändra tillbaka till "varje dag" också vilket man inte gör..

H henk2055 skrev:
Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.
Vi har provat detta, utom värmen, då värmen kommer från pelletsförbränning. Vi har sänkt elförbrukningen med ca 200 KWh per månad från ca 700 till ca 500 KWh.

En liten recension.
Jag har nu bytt 2 av mina 4 cirkulationspumpar till värmen i kåken.
Först den pump som cirkulerar elementvattnet från pannrum genom 27m kulvert och vidare till radiatorerna i kåken.
Där satt vad jag tror är en Wilo. RS 25/60R står det på den.
Den drog som minst 40W i läge 1. Ibland gick den i läge 2 (56W) för att få jämnare värme på bortre elementet.
Den byttes nu mot en Grundfos Alpha 2 25-40 180 för 2358kr. Hade stora förväntningar på denna.
Första intrycket var att elkontakten kändes lite krånglig. Fick pressa ihop med tång för att få plasthakar att klicka i. Pillade isär och fipplade flera gånger innan "det fick duga".
Annars verkade pumpen helt OK.
Jag har grova rör, 1 1/4" i kulvert och sen blandat 1" 3/4" och neråt men grovt med moderna mått mätt. I princip ingen strypning mer än nån enstaka termostat och nån strypning i första radiatorn för att den inte ska kortsluta slingan. Men så lite som möjligt har varit målet.
Alphan drog vid uppstart lite varierande i spannet 10-18W ungeffär. Det verkade pumpa bra. Hade lite luft i systemet och det hördes att det rusade på. Klickade vidare från autoläget till lägsta läge där den genast drog mindre. Den varierar även i detta läge. Gick från 8W men stabiliserde sig snart på 3-4-5W.
Nu är detta tidigt i eldningssäsången och bara kört några dagar men det är helt jämn värme på elementen först och sist i slingan.
Jämförde indikerad effekt på pumpen med en Biltema 35-617 energimätare och de stämmer väl överrens.
Kollade även energimätaren mot en 3W led-lampa och mätaren visar 3,0W.
Har inte hunnit latja mer med pumpen eller ens läst in mig på de olika pumplägena men konstaterade att jag snabbt blev nöjd.

Nästa pump blev en impulsköpt Perfekta Core 25U-4-130 för 1764kr till mina 3 golvvärmeslingor i kök och hall. Även här satt en RS 25/60R.
Jag hade helst velat haft Grundfosen här men den fanns bara som 180mm till bra pris och det finns bara plats för 130mm.
Även dessa golvslingor är helt ostrypta med filosofin att vattnet ska cirkulera lätt.
Första intrycket var att pumpen såg väldigt naken ut innanför kopplingskåpan. Här var man inne i kretskortet och kopplade in trådarna. Vid uppstart drog den runt 15W tror jag i autoläge låg. Det märktes att den inte "kände av läget" lika som Alphan gjorde.
Ströp jag ventilen i slingan minskade pumpen effekten drastiskt men jag fick blåsljud och det kändes inte bra. Jag vill ju omsätta vattnet för att få låg tempdiff i början och slutet av slingan. I fast lägsta läge drar pumpen 8,5W och jag kan köra ostrypt.
Jag skulle vilja halvera flödet men det klarar inte pumpen utan strypning. Har runt 1° tempdiff.
Pumpen är överdimensionerad och/eller för lite reglerlägen.

Nu får vi hoppas på fortsatt högt elpris så min sparinvestering återbetalar sig fort. :rofl:

Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
J
B Bjober skrev:
Jag har nu bytt 2 av mina 4 cirkulationspumpar till värmen i kåken.
Hur gamla ska cirkpumparna vara för att en ny troligen ska vara mkt bättre, och är det lätt att läsa ut på modellen hur dålig den är?

Har en bergvärmepump som väl är 15 år gammal, jag misstänker jag har 2 cirkpumpar, en för radiatorvatten och en för brine. Den ena pumpen har jag fått ställa på högre flöde för att IVT har en felkonstruktion som gör att hastighetsvredet glappar sönder då isoleringen trycker på det, jag är nästan säker att det vad det som gjorde min pump stod stilla i 1 månad förra hösten, innan jag pillade på pump, vred osv för att efter allt funkat igen läste att detta oftast är felet.

Kan det, förutom att få ett fungerande vred igen, löna sig byta? Åtminstone den pumpen som krånglat sitter -jäkligt- tajt till så helst vill jag inte rota med det, hela bergvärmepumpen har väl heller inte 10-tals friska år framför sig kan man misstänka....

Effekten brukar stå på pumpen, så det är lätt att se. Sannolikt kan du spara en del på att byta. Men om du ska köpa dem till svenska listpriser och anlita någon för att byta så blir det svårt att räkna hem.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.