110 463 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Just i sådana hus borde det ju gå att ordna nån form av mätare och låta folk betala exakt vad de gör av med. Hyreslägenheten jag bodde i kostade 4900 eller något med garage när jag flyttade. Groteskt billigt för en 2a.G OMathson skrev:
Men där hade folk med öppet hur som helst och lät vatten rinna till förbannelse.
Så bara in med mätare i alla enheter så skall de nog kunna spara multum.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Det pågår. Fler och fler fastighetsägare inför IMD ( individuell mätning och debitering). Dock tar detta lång tid eftersom det bara kan införas när man skriver nya hyreskontrakt. För de som redan bor där är fastighetsbolaget bundet av reglerna i det gamla kontraktet.Rkarlsson skrev:Just i sådana hus borde det ju gå att ordna nån form av mätare och låta folk betala exakt vad de gör av med. Hyreslägenheten jag bodde i kostade 4900 eller något med garage när jag flyttade. Groteskt billigt för en 2a.
Men där hade folk med öppet hur som helst och lät vatten rinna till förbannelse.
Så bara in med mätare i alla enheter så skall de nog kunna spara multum.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Finns huset i elområde NO4 är det klokt att ha direkt-el, där hinner knappast en värmepump betala sig innan den är gammal och trasig.Johan1975z skrev:
Bor din polare i NO2 och kör direkt-el ska du däremot inte förvänta dig att han bli nominerad till Nobelpriset i ekonomi de kommande åren, om man säger...
Borde inte alla se till att de inte har direktverkande el oavsett?SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter konstigt. Det jag har hört är att förbrukningen går ner i snitt ca 30% om man debiterar användaren direkt.G OMathson skrev:
Vilket bolag har(hade) elen ingående i hyran?G OMathson skrev:
Det var inte helt ovanligt för ett gäng år sedan.
J Josth skrev:
Att det har funnits vet jag, men vilket bolag kan ha (eller haft) sådana hyreslägenheter i GBG de senaste åren?D Daniel 109 skrev:
Vettigt. Där jag bodde i just den trappan var det stor ruljans. Bara att sätta in alla möjliga mätare så fort någon flyttar. Klart de skall betala för allt. Just i "min" trappa så blev det innan jag drog 6 av 9 lägenheter som gick raka vägen till migrationsverket, idag är det 7 eller 8 av 9 lägenheter i den trappan. Och inget ont om människorna men de var inte direkt sparsamma.S Styrman_jansson skrev:
Vintertid fick man gå ut i trappan och stänga fönsterna varje dag för att de nya öppnade varje dag så kylan drog in sig i lägenheterna.
Beror väl på. Mina föräldrar har elelement, men de har nästan inte varit igång iallafall i minst 10 år sen de satte in kaminen.Johan1975z skrev:
Farsan snacka något om att kanske sätta in en luft luft, men känner jag honom rätt så kommer det dröja till han börjar gå med rullator.
Har ställt om så att min panna har en 2 timmar fördröjning, innan den tar hjälp av el patronerna för att värma upp till önskad temperatur. Förhoppningsvis kommer det minska elförbrukningen en del. Sen har vi turen att ha kamin som vi får börja använda mer strategiskt.
Jag vet att i Partille ingår elen i hyran.F fribygg skrev:
Är inte detta kontraproduktivt då hyresgästen bara råder över sin inomhustemperatur och till del hushållselen. Vilka vitvaror det ingår i hyran och hur huset värms upp och är isolerat råder hyresvärden över och om denne kan låta hyresgästen ta räkningen finns inga incitament att sänka energiförbrukningen.S Styrman_jansson skrev: