A
G OMathson skrev:
Gjordes nått försök i Göteborg för ett par år sedan, alla hyresgäster fick sänkt hyra om de minska elförbrukningen, de som ökade förbrukningen fick höjd. I hela hyresbeståndet ökade den totala elförbrukningen då många verkades tycka, ähh va billigt...
Just i sådana hus borde det ju gå att ordna nån form av mätare och låta folk betala exakt vad de gör av med. Hyreslägenheten jag bodde i kostade 4900 eller något med garage när jag flyttade. Groteskt billigt för en 2a.
Men där hade folk med öppet hur som helst och lät vatten rinna till förbannelse.

Så bara in med mätare i alla enheter så skall de nog kunna spara multum.

G OMathson skrev:
Gjordes nått försök i Göteborg för ett par år sedan, alla hyresgäster fick sänkt hyra om de minska elförbrukningen, de som ökade förbrukningen fick höjd. I hela hyresbeståndet ökade den totala elförbrukningen då många verkades tycka, ähh va billigt...
im-shocked-gambling.gif

;)

Rkarlsson skrev:
Just i sådana hus borde det ju gå att ordna nån form av mätare och låta folk betala exakt vad de gör av med. Hyreslägenheten jag bodde i kostade 4900 eller något med garage när jag flyttade. Groteskt billigt för en 2a.
Men där hade folk med öppet hur som helst och lät vatten rinna till förbannelse.

Så bara in med mätare i alla enheter så skall de nog kunna spara multum.
Det pågår. Fler och fler fastighetsägare inför IMD ( individuell mätning och debitering). Dock tar detta lång tid eftersom det bara kan införas när man skriver nya hyreskontrakt. För de som redan bor där är fastighetsbolaget bundet av reglerna i det gamla kontraktet.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
nej, Norge. Vid gränsen. Jag tycker det var helt sjukt men de ville inte klämma in nån ful värmepump när jag frågade dem.
Finns huset i elområde NO4 är det klokt att ha direkt-el, där hinner knappast en värmepump betala sig innan den är gammal och trasig.
Bor din polare i NO2 och kör direkt-el ska du däremot inte förvänta dig att han bli nominerad till Nobelpriset i ekonomi de kommande åren, om man säger...

A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns huset i elområde NO4 är det klokt att ha direkt-el, där hinner knappast en värmepump betala sig innan den är gammal och trasig.
Bor din polare i NO2 och kör direkt-el ska du däremot inte förvänta dig att han bli nominerad till Nobelpriset i ekonomi de kommande åren, om man säger...
Borde inte alla se till att de inte har direktverkande el oavsett?

G OMathson skrev:
Det låter konstigt. Det jag har hört är att förbrukningen går ner i snitt ca 30% om man debiterar användaren direkt.

Johan1975z skrev:
Inte om man bor i Nordnorge. Där är elen stundtals så billig att du får betalt för att förbruka den.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vilket bolag har(hade) elen ingående i hyran?

Det var inte helt ovanligt för ett gäng år sedan.

Det byggdes ganska många sådan flerfamiljshus helt utan el-mätare för lägenheterna och gemensamt el-abonnemang under slutet av 60-talet och 70-talet. Finns både hyreshus och bostadsrättsföreningar.

J Josth skrev:
Det byggdes ganska många sådan flerfamiljshus helt utan el-mätare för lägenheterna och gemensamt el-abonnemang under slutet av 60-talet och 70-talet. Finns både hyreshus och bostadsrättsföreningar.
D Daniel 109 skrev:
Det var inte helt ovanligt för ett gäng år sedan.
Att det har funnits vet jag, men vilket bolag kan ha (eller haft) sådana hyreslägenheter i GBG de senaste åren?

A
S Styrman_jansson skrev:
Det pågår. Fler och fler fastighetsägare inför IMD ( individuell mätning och debitering). Dock tar detta lång tid eftersom det bara kan införas när man skriver nya hyreskontrakt. För de som redan bor där är fastighetsbolaget bundet av reglerna i det gamla kontraktet.
Vettigt. Där jag bodde i just den trappan var det stor ruljans. Bara att sätta in alla möjliga mätare så fort någon flyttar. Klart de skall betala för allt. Just i "min" trappa så blev det innan jag drog 6 av 9 lägenheter som gick raka vägen till migrationsverket, idag är det 7 eller 8 av 9 lägenheter i den trappan. Och inget ont om människorna men de var inte direkt sparsamma.
Vintertid fick man gå ut i trappan och stänga fönsterna varje dag för att de nya öppnade varje dag så kylan drog in sig i lägenheterna.

A
Johan1975z skrev:
Beror väl på. Mina föräldrar har elelement, men de har nästan inte varit igång iallafall i minst 10 år sen de satte in kaminen.
Farsan snacka något om att kanske sätta in en luft luft, men känner jag honom rätt så kommer det dröja till han börjar gå med rullator.

A
Har ställt om så att min panna har en 2 timmar fördröjning, innan den tar hjälp av el patronerna för att värma upp till önskad temperatur. Förhoppningsvis kommer det minska elförbrukningen en del. Sen har vi turen att ha kamin som vi får börja använda mer strategiskt.

F fribygg skrev:
Att det har funnits vet jag, men vilket bolag kan ha (eller haft) sådana hyreslägenheter i GBG de senaste åren?
Jag vet att i Partille ingår elen i hyran.

• Gilla
Vortex och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är inte detta kontraproduktivt då hyresgästen bara råder över sin inomhustemperatur och till del hushållselen. Vilka vitvaror det ingår i hyran och hur huset värms upp och är isolerat råder hyresvärden över och om denne kan låta hyresgästen ta räkningen finns inga incitament att sänka energiförbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.