Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
När det gäller åkandet så har vi sparat ungefär 2000/mån bara på att samla ihop onödigt åkande med dieselbilen.
Sen ”behöver” vi egentligen två bilar, men pga totalpriserna med ett extra bilägande så tog jag mig i kragen och köpte två elmopeder och rejäla regnkläder. en klass 2 jag kan skjutsa ungarna i till förskolan och en klass 1 jag kan ta mig till jobbet med (ca 3-4 mil om dagen tor beroende på vilken skola jag jobbar på den dagen.)
Räknar på att det funkar fram till oktober och sen köper jag en billig gammal bil över vintern som förhoppningvis håller ihop till det töar igen. Då säljer jag den för samma peng och fortsätter åka moped.
Totalpris två mopeder 17000(ny)+7000(beg) och släp 4000 = 28000kr
Bränslepris 32 kronor april-juni 80 mil.

använder mopederna för handling. Släpkärran är perfekt för storhandling. Och tyngre saker då har vi ju bilen ändå även om jag gärna låter den stå.

Allt tar ju lite extra tid och blir blött och folk stirrar när jag kör med min stora instrumentväska på ryggen, och ibland en elbas mellan benen, men utan problem värt det.
Jag har gjort något liknande. Köpte en elcykel med dubbla pakethållare samt vattentäta sidväskor. Dock är jag inte helt patologisk än utan det har bara blivit cykel 2ggr ( 5 mil tor) i veckan. 40 mil totalt än så länge.

Har också funderat på moped men eftersom jag har MC kort funderar jag mer på en bensinsnål pendlingsmc.

Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Du lever i en medelklassbubbla. För några tusen till i månaden kan du hyra i ett bättre område och slippa den värsta slummen. Ren överlevnad för många som räknar hundralapparna i slutet av månaden.
Ingen behöver välja mellan att ha en hyfsat trafiksäker bil och att få sina barn skjutna. Det är rent trams…

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl mer förarmisstag än dåliga bilar som dödar folk i trafiken.
Då jag är en bra förare så åker jag säkrare i en gammal bil än den genomsnittlige föraren i en ny bil.
Håller med.
Det går givetvis att köra med mer marginaler och säkerhet för att kompensera en bil med sämre säkerhet.

Dessutom är i verkliga olyckor tex en v70n, s80, Saab 9-5, 9-3 lika bra som en i princip ny Skoda superb eller golf.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen

Själva krockstrukturen vid en olycka finns flera äldre bilar som är riktigt bra. Det som framförallt saknas på gamla bilar är radarassisterad autobroms, men även 5-6 år gamla bilar saknar i många fall detta. Men man bör ha en bil med ABS och förstås airbags. Helst antisladd (ESP) också.

• Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med.
Det går givetvis att köra med mer marginaler och säkerhet för att kompensera en bil med sämre säkerhet.

Dessutom är i verkliga olyckor tex en v70n, s80, Saab 9-5, 9-3 lika bra som en i princip ny Skoda superb eller golf.
[länk]

Själva krockstrukturen vid en olycka finns flera äldre bilar som är riktigt bra. Det som framförallt saknas på gamla bilar är radarassisterad autobroms, men även 5-6 år gamla bilar saknar i många fall detta. Men man bör ha en bil med ABS och förstås airbags. Helst antisladd (ESP) också.
Ja och få bilar du kan köpa (även begagnade) idag saknar ABS och ESP om vi inte talar de absolut lägsta prisklasserna. Volvo och SAAB har haft det standard i minst 15 år.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ingen behöver välja mellan att ha en hyfsat trafiksäker bil och att få sina barn skjutna. Det är rent trams…
Kanske inte riktigt så dramatiskt, men nog kan besparingar i värmekomfort och fordon göra att vissa kan ha råd att bo i ett område de annars inte kunde bo i.
Att barnen får gå i bra skola kan vara väl så viktigt, dessutom är det många som använder bilen väldigt lite och på vägar som är relativt liten risk för allvarliga olyckor.
Det är helt enkelt inte så svart eller vitt...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Håller med.

[länk]

Långt ifrån alla olyckor beror på föraren i bilen som råkar illa ut. Min vän blev ihjälkörd av en annan bil och den andre blev dömd för vållande till annans död.
Det är sannolikt inte unikt.

Nissens
J JohanLun skrev:
Kanske inte riktigt så dramatiskt, men nog kan besparingar i värmekomfort och fordon göra att vissa kan ha råd att bo i ett område de annars inte kunde bo i.
Att barnen får gå i bra skola kan vara väl så viktigt, dessutom är det många som använder bilen väldigt lite och på vägar som är relativt liten risk för allvarliga olyckor.
Det är helt enkelt inte så svart eller vitt...
Alltså, man kan tex köpa en 10 år gammal V70 för en billig peng, då har man en hyfsat säker bil. Att packa in familjen i en 30+ år gammal Ford behöver ingen göra, det är bara dumsnålt och en mycket märklig prioritering…

Nissens Nissens skrev:
Alltså, man kan tex köpa en 10 år gammal V70 för en billig peng, då har man en hyfsat säker bil. Att packa in familjen i en 30+ år gammal Ford behöver ingen göra, det är bara dumsnålt och en mycket märklig prioritering…
Det var ett märkligt exempel då V70 normalt är väldigt dyra, även beggade. En 2012 med vettiga mil ligger runt 100k. Väldigt lite bil för pengarna och på inget sätt motsvarande cash som för en 30år gammal Ford.

Bättre att kika på Saab 9-5. Extremt mycket bil för pengarna just nu. Går att hitta för 1/3 av priset mot motsvarande V70. Dessutom även hälften så tråkig ;)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Man kan kolla folksams lista och välja en billig bil som kommer hyfsat bra till.

Jag har en veteranbil jag kan tänka mig köra, men väljer var och när. Man måste väga risken ihop med alla andra faktorer. Kör man 50 mil om året kan det mycket väl vara rätt val att köpa en skitbillig bil och öka säkerheten på något annat.

Jag försvarar inte just den specifika Forden, utan att alla inte kan motivera att köpa en ny och toppsäker bil.

Hur många bilar har som sagt inte radarbroms? När fick du det på din bil Nisse? Var det efter 2009 har du åkt runt med en farlig bil. För det tror jag själv är största säkerhetshöjande innovationen senaste 20 åren, men för 15 år sen var det rätt ovanligt.

Nissens Nissens skrev:
Långt ifrån alla olyckor beror på föraren i bilen som råkar illa ut. Min vän blev ihjälkörd av en annan bil och den andre blev dömd för vållande till annans död.
Det är sannolikt inte unikt.
Otur, man kan bli ihjälkörd när man tar in posten från sin egen brevlåda.

J JohanLun skrev:
Otur, man kan bli ihjälkörd när man tar in posten från sin egen brevlåda.
Då fortsätter jag med mer OT: Prova e-post? Kräver iofs en del energi men knappast mer än Postnord;)

Mina el och värmekostnader är normalt sätt låga och såhär års med bad i sjön och öppna fönster och vid behov korsdrag lär iaf energiförbrukningen vara riktigt låg...
Elpriset kanske drar iväg pga politikers ogenomtänkta beslut men värmekostnaderna för hösten/vintern avser jag som vanligt hålla på en anständig nivå med egen torr ved.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
A Anders_Nilsson skrev:
Just det, en besparing på upp till 70% köper jag, men inte en femtedel.

Det är enligt indols produkter som jag fick den informationen. Vi kan nog enas om att varmvattnet blir mycket billigare iaf.

• Reklambild för Indol värmepumpsberedare med information om funktion och energibesparing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
useless useless skrev:
Säljsnack alltså. Det finns ingen värmepump för konsumenter i dag med en systemverkningsgrad på 5 vid tappvarmvattenvärmning.

• Reklambroschyr för Indol värmepumpsberedare med illustration av funktion, energisparinfo och produktbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Sant. Jag hade inte råd att ha en bil ens om jag hade haft körkort då när mitt barn var litet... Och ja, det var handgranater, pistoler och automatvapen som ligisterna använde i grannskapet. Jag hade tur och bodde mellan två torg så det fanns ingen större konflikt där vi bodde. Men jag hade vänner som bodde närmare ett torg och de hade en handgranat som briserade 150 (?) meter bort. Hade som i att de flyttade när de kunde. Jag var ju "skyddad" som hade 400 meters avstånd till allt bös. Jag såg häromåret att det dog en polis i mina gamla kvarter.
Sedan när tror du att du har tolkningsföreträde om vad folk har råd med?
Tror du att folk gillar att leva på, eller under, existensminimum i utsatta områden? Att det är ett aktivt val? Inser du inte hur priviligerad du är när du skriver att man absolut inte kan ha en bil som är så gammal att nybilsgarantin har gått ut för att dem är "osäkra i trafiken"!?!

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Jag har i nuläget en vanlig varmvattenberedare i en ouppvärmd källare. Finns inget annat utrymme att placera en beredare på.

Skulle en värmepumpsberedare fungera bra även för mig och skulle det löna sig att investera i en?

Vet inte hur mycket el som går åt till att värma vattnet vi förbrukar, ej heller hur mycket varmvatten vi förbrukar. Två personer i hushållet.

Har elradiatorer i resten av huset samt llvp och en vedkamin.

Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
Skulle en värmepumpsberedare fungera bra även för mig och skulle det löna sig att investera i en?
Jag kan inte svara på dina frågor med de knappa förutsättningar du anger men kan rekommendera extra isolering av elberedaren om du vill minska värmeläckaget, betongtäckmatta är ett enkelt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.