J Jan Young skrev:
Trögheten gör att det förbrukas mer energi. Gäller speciellt i Norden med vårt snabbt skiftande klima
Snälla, du har tidigare blivit påvisad att det är beroende på HUR golvvärmen är installerad.

J
L lat skrev:
Snälla, du har tidigare blivit påvisad att det är beroende på HUR golvvärmen är installerad.
Trögheten borde kunna göra att man kan värma bara på billiga timmar och på det sättet spara enormt mycket när elen kostar 6kr på dagen och 30 öre på natten.

Jag vet dock inte om det blir risk för ökad rörelse(sprickor/utmattning) och fuktvandring om man tar on/off värmning till sin extrem, men om volymen på golvet (gjutet) är stor borde verklig delta t i materialet inte variera så mycket.

Temperaturvariationer är en stor orsak till slitage och fel i det område jag jobbar i (elektronik i fordon). Där är ju dock spannet större, minus 20 till över 100. I ett golv borde det handla om några grader, om man inte har för hög framledningstemperatur.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Alltså, man kan tex köpa en 10 år gammal V70 för en billig peng, då har man en hyfsat säker bil. Att packa in familjen i en 30+ år gammal Ford behöver ingen göra, det är bara dumsnålt och en mycket märklig prioritering…
Nu tar du för givet igen att alla har förutsättningarna. Det är trams igen.
Tar jag exempel från mitt liv. Farsan och morsan hade aldrig kunnat ha råd med en v70 för 100 tusen om vi växt upp idag. De har aldrig kunnat kasta ut 100 tusen på en bil när vi bodde hemma.
Utan de har aldrig varit bilar för mer än 20-30 tusen och körts till de rasat eller rostat ihop.

Så någon måste ha en så billig bil.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trögheten borde kunna göra att man kan värma bara på billiga timmar och på det sättet spara enormt mycket när elen kostar 6kr på dagen och 30 öre på natten.
Visst bör det gå bra att accumulera energin och ta ut den över längre tid, det har ju gjorts med murspisar och kakelugnar i åtminstånde 250år och då med kanske 30°temp variation över dygnet i tegel och i acctankar till värmepannor i flera tiotals år med kanske 70° variation på vatten temp.

De flesta läsare och skribenter i denna tråd är inte 'nybakade' energikonsulter utan kan väl tänka ett steg länge..

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
ögheten borde kunna göra att man kan värma bara på billiga timmar och på det sättet spara enormt mycket när elen kostar 6kr på dagen och 30 öre på natten.
Om man installerar enligt VillaVarms system så får du "i princip" samma snabbhet som vilket system som helst. Och jag har 17 års erfarenhet av det och kan bevisa det närsomhelst om nån orkar ta sig hem till mig.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Tar jag exempel från mitt liv. Farsan och morsan hade aldrig kunnat ha råd med en v70 för 100 tusen om vi växt upp idag. De har aldrig kunnat kasta ut 100 tusen på en bil när vi bodde hemma.
Utan de har aldrig varit bilar för mer än 20-30 tusen och körts till de rasat eller rostat ihop.

Du har helt rätt men inlägget är väl fullständigt OT i den här tråden?

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
emperaturvariationer är en stor orsak till slitage och fel i det område jag jobbar i (elektronik i fordon). Där är ju dock spannet större, minus 20 till över 100. I ett golv borde det handla om några grader, om man inte har för hög framledningstemperatur.
Min framledningstemperatur varierar mellan +20 till +32/33⁰, så det är inga problem.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Cop beror ju på temp. Indol har tydligen max 43C på sin värmepump, så inget för dem som gillar att duscha riktigt varmt. Dessutom har jag för mig att det är räknat när den får 20c in och 15c ut eller liknande på luftsidan. Om man använder en sådan som flvp så vill man ju inte blåsa ut 15c utomhus för då får man enorma ventilationsförluster och ställer man in den för kanske 5c utblåstemp på luften sjunker cop. Ställer man in den för att ta sin energi från rummet som den står i så får man i kanske 9 månader av 12 värma upp det utrymmet extra, vilket innebär att besparingen inte blir så stor som de antyder.

Jag kan tycka det är vilseledande hur de marknadsför den. Läget är helt annorlunda i t.ex. spanien där man har mycket kortare period med uppvärmning, och skulle ha glädje av "frikylan" som den ger. Men för svenska förhållanden så är det bara vilseledande att prata om 80% besparing.
Diagram som visar arbetsområde för värmepump med temperaturer -5 till 43 grader Celsius.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:

Jag pratar inte om förr, jag pratar nutid…
En 10 år gammal V70 kostar inte mycket idag, men är långt mycket säkrare än en 30+ år gammal Ford.

Nissens
J Jan Young skrev:
Ledsen, golvvärme i ett modernt och nytt hus är en designsak enligt mitt sätt att se det.
Trögheten gör att det förbrukas mer energi. Gäller speciellt i Norden med vårt snabbt skiftande klimat.

Radiatorer är effektivare. Du kan kontrollera detta hur du vill med vem som helst, var som helst. Förutom med dem som säljer golvvärme förstås.

Klinkers i stenmaterial i badrum osv. men el-värme under, eller vattenburen värme under är tyvärr bland det mest korkade man kan ha om man vill spara energi. Ett sådant golv kan lätt ligga och förbruka 200-500 watt i princip konstant stora delar av året. Vi räknade på det en gång och elen 400 watt var igång i 65% av hela året. Det förbrukade således över 2200 kWh. Visserligen kom värmen huset tillgodo. Men ungefär hälften av tiden behövdes inte tillskottet. Lågt räknat alltså 1200 kWh rätt åt pipan.
Eller hur. I ett nyare hus har man mycket bra isolering i ytterväggarna/taket, och man har en utegivare som känner av temperaturförändringar innan de påverkar klimatet inomhus…

Så, trögheten du nämner är inget problem eftersom anläggningen kompenserar för det. Dessutom kan man ha lite lägre inomhustemp med golvvärme eftersom man upplever det varmare än det är med varma golv.

Nissens
VidarH VidarH skrev:
Sant. Jag hade inte råd att ha en bil ens om jag hade haft körkort då när mitt barn var litet... Och ja, det var handgranater, pistoler och automatvapen som ligisterna använde i grannskapet. Jag hade tur och bodde mellan två torg så det fanns ingen större konflikt där vi bodde. Men jag hade vänner som bodde närmare ett torg och de hade en handgranat som briserade 150 (?) meter bort. Hade som i att de flyttade när de kunde. Jag var ju "skyddad" som hade 400 meters avstånd till allt bös. Jag såg häromåret att det dog en polis i mina gamla kvarter.
Sedan när tror du att du har tolkningsföreträde om vad folk har råd med?
Tror du att folk gillar att leva på, eller under, existensminimum i utsatta områden? Att det är ett aktivt val? Inser du inte hur priviligerad du är när du skriver att man absolut inte kan ha en bil som är så gammal att nybilsgarantin har gått ut för att dem är "osäkra i trafiken"!?!
Jag har inte skrit ett smack om någon nybilsgaranti. Var fick du det ifrån?

Det jag skrivit är att det är galet att sätta sin familj i en 30+ år gammal Ford. Att tex köpa en 10 år gammal V70 är inte dyrt, men betydligt säkrare - och jag lovar dig att det inte finns någon nybilsgaranti på den, vad nu garantin har med något att göra…

J Jan Young skrev:
Det skulle jag vilja säga att det är rätt nischigt,
småbil på 4 meter,
pris 450.000 kr
eller privat leasing 126.000 kr för 3 år (42.000 kr/år) max 1000 mil/år och uppbunden i 3 år.

Bensin för 3 år och 3000 mil går på max 40000 kr för likande ICE bil. Du kan lätt för 50-60 tusen kr köpa en beg. bil + service m.m. för samma kostnad. Priset för själva elen glömmer en del bort. Jag tog inte med den i uträkningen. Det blir en lite extra bonus.
Efter 3 år har du kvar ICE-bilen och slipper lämna tillbaka den.
Men det är ju delat som baken man tänker och vill olika.

Miljöaspekten har jag inte med här. Om det nu skulle hjälpa med el-bil? Mkt tveksam till det.
Säljer jag min Tesla model 3 Performance idag så får jag tillbaka nästa alla pengar som jag har i bilen(673k inkl vinterdäcken,köpt 2020). Kan inte säga detsamma om min F10 530d (låga mil, mycket utrustning och nypris 2011 var någonstans norr om 500k)

J
L lat skrev:
Om man installerar enligt VillaVarms system så får du "i princip" samma snabbhet som vilket system som helst. Och jag har 17 års erfarenhet av det och kan bevisa det närsomhelst om nån orkar ta sig hem till mig.
Jag antar att det är en balansgång var man vill lagra värmen, tunga hus buffrar både värme och kyla men det är ju inte odelat positivt om man vill kunna reglera snabbt. Jag antar stora ackumulatortankar är bäst, då kan man lagra energi och ta ut när det behövs.

Men har man ett tungt massivt hus är det nog lättare att värma på billiga timmar utan acktankar än ett välisolerat men lätt hus...

Jag är lite sugen på kakelugn...

P
F fribygg skrev:
Du har helt rätt men inlägget är väl fullständigt OT i den här tråden?
Allt med bilar är ju of.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag pratar inte om förr, jag pratar nutid…
En 10 år gammal V70 kostar inte mycket idag, men är långt mycket säkrare än en 30+ år gammal Ford.
Jag pratar med om nutid. Det finns familjer med samma dåliga förutsättningar idag som på 80 talet.
En vettig v70 från 2012 kostar runt 80-140 tusen. Om man bara har en fast lön i en familj är det omöjligt att hålla på så som du vill. Då får man ta en bil som går från a-b om man måste ha bil.

Du måste se över hela skalan, du tittar bara på den där båda jobbar och har noll skulder.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.