Nissens
Rkarlsson skrev:
Går du med hjälm när du promenerar?

Du verkar veta att alla som kör runt i gamla bilar kör med en volvo 940? (riktigt dåligt säkerhet)

Du cyklar absolut inte? Och gör du det har du hjälm då ?
Du verkar tro att säkerheten i moderna bilar inte gör någon skillnad. Du får tänka om helt enkelt.

Om det bara är en själv det handlar om är en sak, men när man utsätter sina barn för sådana risker så är det helt galet.

Och ja, mina barn hade alltid flytväst på/vid sjön(havet), de hade cykelhjälm och de åkte i säkra bilar med barnstol och bälte.

Detta för att deras säkerhet är viktigare än att spara pengar. Idag är de vuxna och har ansvar för sig själva. Sannolikt räddade flytvästen livet på min dotter vid ett tillfälle när hon åkte i vattnet vid ett obevakat tillfälle. Bara den incidenten gjorde att det var värt säkerhetstänket.

A
Nissens Nissens skrev:
Du verkar tro att säkerheten i moderna bilar inte gör någon skillnad. Du får tänka om helt enkelt.

Om det bara är en själv det handlar om är en sak, men när man utsätter sina barn för sådana risker så är det helt galet.

Och ja, mina barn hade alltid flytväst på/vid sjön(havet), de hade cykelhjälm och de åkte i säkra bilar i barnstol och bälte.
Nej sluta nu nisse.
Du har varit på minst 2 personer i tråden här om gamla bilar. Alla gamla bilar är inte döden, det är vad du tror.
Om man ska gå i ditt spår så verkar du tycka att alla som åker runt på 2 hjul är dumma i huvudet, speciellt om de har barn med sig.

Har du hjälm när du cyklar Nisse? Svara på det. Dina barn åkte cykel med hjälm, bra. MEN hade DU hjälm??????

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Nej sluta nu nisse.
Du har varit på minst 2 personer i tråden här om gamla bilar. Alla gamla bilar är inte döden, det är vad du tror.
Om man ska gå i ditt spår så verkar du tycka att alla som åker runt på 2 hjul är dumma i huvudet, speciellt om de har barn med sig.

Har du hjälm när du cyklar Nisse? Svara på det. Dina barn åkte cykel med hjälm, bra. MEN hade DU hjälm??????
Du får nog läsa om mitt inlägg igen, det handlar om vad man utsätter sin familj för, och ja, gamla bilar är betydligt mer osäkra än moderna bilar.

A
Nissens Nissens skrev:
Du får nog läsa om mitt inlägg igen, det handlar om vad man utsätter sin familj för, och ja, gamla bilar är betydligt mer osäkra än moderna bilar.
Använder du hjälm när du cyklar?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det handlar om balans i livet. Om du köper eller leasar en ny säker bil och då tvingas flytta in i ett ghetto och barnen blir skjutna i en gänguppgörelse, blev det säkrare då? Det är just den här typen av kompromisser som vanligt folk tvingas göra.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
För egen del, har vi valt att koppla bort varmvattenberedaren till köket/nedre badrum och har bara kallvatten - sparar ca 1500 kwh per år. Lite obekvämt-ja. Har inte på utebelysningen lika mycket och all innebelysning (naturligtvis LED o minsta effekt) är inte alltid på under kvällstid. Har satt av/på till datorerna. Genom dessa åtgärder har vi sparat på hushållselen ca 200 kWh i månaden från 800 till 600 kWh/mån.

ANM: vi bytte en krånglande frys (Husqvarna) för ett år sedan och minskat månadsförbrukningen med 300 KWh per månad.

Totalt blir det ca 500 KWh/månaden, vilket kanske är inget som ska beskrivas som normal minskning.

Jag stänger av BV kvällen och sätter på den igen på morgonen då solcellerna kommit igång. BV används nu på sommaren bara för vv. Ingen minskning av komfort men reducerat elförbrukning, frfamförallt av inköpt el, samt färre starter av kompressorn.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Det handlar om balans i livet. Om du köper eller leasar en ny säker bil och då tvingas flytta in i ett ghetto och barnen blir skjutna i en gänguppgörelse, blev det säkrare då? Det är just den här typen av kompromisser som vanligt folk tvingas göra.
Det är knappast ett val någon ställs inför. Att antingen ha en hyfsat säker bil eller att få barnen ihjälskjutna… du måste leva i en helt egen verklighet.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Använder du hjälm när du cyklar?
På vilket sätt skulle det skydda barnen menar du?

Kollade lite i NCAPs säkerhetsklassningar. Min gamla Citroen C5 (2004) är obetydligt sämre än en Volvo XC60 från 2017. En sådan Cittra får man under 20.000.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B
trähandtag trähandtag skrev:
ANM: vi bytte en krånglande frys (Husqvarna) för ett år sedan och minskat månadsförbrukningen med 300 KWh per månad.
Det innebär alltså att du minskat förbrukningen med ungefär 400W kontinuerligt? En ny brukar dra 30W eller liknande. Känns inte helt rimligt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Kollade lite i NCAPs säkerhetsklassningar. Min gamla Citroen C5 (2004) är obetydligt sämre än en Volvo XC60 från 2017. En sådan Cittra får man under 20.000.
Ncap ändrar kriterierna för varje år. En bil som fick 4 stjärnor för 15år sedan är väl typ som 1 stjärna idag.

• Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt skulle det skydda barnen menar du?
Tack.
Du svarade på min fråga om att du skiter i din egen hälsa. Bry dig inte om vad andra gör då.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det innebär alltså att du minskat förbrukningen med ungefär 400W kontinuerligt? En ny brukar dra 30W eller liknande. Känns inte helt rimligt.
Jo så var det. Vi tror att det automatiska avfrostningen var kontinuerligt på, samt att frysen i sig själv var helt slut. Har månadsstatistik någonstans där det syns tydligt. Ska leta upp.

Nissens Nissens skrev:
Hoppas verkligen att du och din familj inte råkar ut för något tråkigt i trafiken. Gamla skruttbilar och diverse tvåhjulingar är helt galet att åka runt med. Är inte barnen värda en bättre säkerhet?
hahahaha. What?! För det första har du bättre säkerhet i en äldre (2007-2017) volvo än i en sprillans ny Dacia exempelvis. Och för det andra går en klass 2 moped med cykelsläp långsammare än vad en tonåring kan kickbika. Och så klart har de cykelhjälmar på sig. Hur fick du för dig att de inte hade det?! Klass 2 framförs främst på cykelväg och inte i bilväg om möjligt. Och det är möjligt i mitt fall.
så du köper en ny bil för att skjutsa barnen nån kilometer till förskolan istället för att cykla… pga säkerhet? Lycka till med det du. Låter sunt…

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.