112 546 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Jag har inte skrivit något om cykelhjälmar, vad fick du det ifrån?Niclas Gustafsson skrev:
hahahaha. What?! För det första har du bättre säkerhet i en äldre (2007-2017) volvo än i en sprillans ny Dacia exempelvis. Och för det andra går en klass 2 moped med cykelsläp långsammare än vad en tonåring kan kickbika. Och så klart har de cykelhjälmar på sig. Hur fick du för dig att de inte hade det?! Klass 2 framförs främst på cykelväg och inte i bilväg om möjligt. Och det är möjligt i mitt fall.
så du köper en ny bil för att skjutsa barnen nån kilometer till förskolan istället för att cykla… pga säkerhet? Lycka till med det du. Låter sunt…
Om jag minns rätt handlade detta om en 30+ år gammal Ford, så jag vet inte varför du räknar upp andra bilmärken och årsmodeller.
Det jag säger är att med 30 års utveckling har säkerheten ökat betydligt, och då tänker jag självklart inte på udda märken som fortfarande har låg säkerhet.
Min kommentar handlade om att du verkade tro att värmen tar slut för att man stänger av pannan. Inget om att det ska eldas med ved eller vad ved kostar. Jag menar att även de som köper billig el nattetid kan få värme dygnet runt med rätt dimensionerad anläggning.Nissens skrev:
Ved är inte heller gratis. Det kostar tid eller pengar, eller både och. Jag har skog och tog ut för eget behov förr, men numera värderar jag min tid högre, så jag köper färdigkluven färsk ved nu för tiden.
Min kommentar handlade om att stänga av värmen, det gör man inte om man eldar med ved…
Den jag kommenterade har dessutom bara en enkel kamin. Skall man elda för uppvärmning behöver man ha några hundra kilo täljsten eller nåt som ackumulerar värmen.
Då tolkade du mig helt fel.B Bjober skrev:
nu förstår jag inte… jag har ingen 30 år gammal ford. Vad fick du det ifrån? Men nä. Läste fel om cykelhjälm. Ursäkta. Men tycker du verkligen att det är fel att dra barn i 20km/h på cykelväg i en täckt vagn? Varför? Hur är bilvägen säkrare?Nissens skrev:
Jag har inte skrivit något om cykelhjälmar, vad fick du det ifrån?
Om jag minns rätt handlade detta om en 30+ år gammal Ford, så jag vet inte varför du räknar upp andra bilmärken och årsmodeller.
Det jag säger är att med 30 års utveckling har säkerheten ökat betydligt, och då tänker jag självklart inte på udda märken som fortfarande har låg säkerhet.
Nu handlar ju tråden om att spara pengar. Personligen cyklar jag till jobbet så ofta jag kan, det ger både motion och sparar pengar och är inte alls särskilt galet.Nissens skrev:
Absolut ingen skillnad att välja bort säkerheten för sig själv.Nissens skrev:
Du menar här att barnen ska ha flytväst, hjälm, inte åka moped eller gamla bilar.
Men du själv använder inte hjälm, flytväst? Men åker båt. Om du ramlar med cykeln och får en hjärnskada för du använde inte hjälmen är de ju synd om din familj.
Lite skärpning för hundan. En renault modus förresten är mycket krocksäker och de är gamla.
Alla vill inte lägga 500-900 tusen för en bil och det finns bilar för 20-30 tusen som är alldeles ypperliga i säkerhetssynpunkt.
Börja med dig själv om du ska styra dina barn till att vara säker.
Det jag säger är att DU Nisse kan inte på den lösa faktan vi fått här bedöma om de väljer bort säkerhet. Det är ju faktiskt lite befängt av dig
Jag är lite avis på de som faktiskt kan cykla till dagis med sina barn, till jobbet och överallt. Med HJÄLM.
Jodå, jag har ALLTID flytväst på sjön. Dels med tanke på mig själv förstås, men också för att kunna hjälpa familjemedlemmar om något händer.Rkarlsson skrev:Absolut ingen skillnad att välja bort säkerheten för sig själv.
Du menar här att barnen ska ha flytväst, hjälm, inte åka moped eller gamla bilar.
Men du själv använder inte hjälm, flytväst? Men åker båt. Om du ramlar med cykeln och får en hjärnskada för du använde inte hjälmen är de ju synd om din familj.
Lite skärpning för hundan. En renault modus förresten är mycket krocksäker och de är gamla.
Alla vill inte lägga 500-900 tusen för en bil och det finns bilar för 20-30 tusen som är alldeles ypperliga i säkerhetssynpunkt.
Börja med dig själv om du ska styra dina barn till att vara säker.
Det jag säger är att DU Nisse kan inte på den lösa faktan vi fått här bedöma om de väljer bort säkerhet. Det är ju faktiskt lite befängt av dig
Jag är lite avis på de som faktiskt kan cykla till dagis med sina barn, till jobbet och överallt. Med HJÄLM.
Nu handlar detta om en gammal Ford som är 30+ år gammal. Du kan ju visa på en sådan som ens är i närheten av den trafiksäkerheten som tex bilar som är 0-10 år gamla..
Du kanske inte har empati som många andra då, men jag kan säga att om jag slarvar med säkerheten för mig själv och blir skadad så är det betydligt enklare att leva med än om mina handlingar orsakat någon annan skador för livet. Men vi är väl olika där då.
Jag har empati för andra.Nissens skrev:
Jodå, jag har ALLTID flytväst på sjön. Dels med tanke på mig själv förstås, men också för att kunna hjälpa familjemedlemmar om något händer.
Nu handlar detta om en gammal Ford som är 30+ år gammal. Du kan ju visa på en sådan som ens är i närheten av den trafiksäkerheten som tex bilar som är 0-10 år gamla..
Du kanske inte har empati som många andra då, men jag kan säga att om jag slarvar med säkerheten för mig själv och blir skadad så är det betydligt enklare att leva med än om mina handlingar orsakat någon annan skador för livet. Men vi är väl olika där då.
Men din klumpighet vilket du nog inte förstod här är att du trampar på folk som kanske inte har råd eller vill vara ekonomiska och därav kör billigare äldre bilar.
Säkraste bilen enl en artikel från 2019 var en Rav4 mellan 2013-2018. De bilar som var bättre än medel hamnde crv och bmw 3 serie med start från -98. Alltså 24 år gamla bilar.
Men du ska ju inte slarva med säkerheten, du hoppar på minst 2 andra här om att de måste köpa nya bilar för de kör runt i osäkra bilar. Så slarva inte. Köp en hjälm nu imorgon, minst 2500 kr skall den kosta. Det duger inte med en gammal som du har tappat i golvet heller.
Detta har jag en plan på att göra nu i höst, byta till timdebitering och stänga av värmen (eller åtminstone elpatronen) under de timmar som brukar kunna vara dyra (alltså varje dag, även om det just den dagen priset inte skenar) Men jag tänker inte så våldsamt som dig, utan kanske mer stänga av 0600-1900, ev med lite på kl 10-15.TRJBerg skrev:
Kan konstatera att jag kan spara mycket stora summor om jag stänger av värmen mellan 6 på morgonen och 10 på kvällen. Detta pga de dygnsmässiga variationerna på elpriset.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
Jag kommer sätta in ett tidur i värmepumpen.TRJBerg skrev:
Medlem
· Halland
· 4 514 inlägg
Du lever i en medelklassbubbla. För några tusen till i månaden kan du hyra i ett bättre område och slippa den värsta slummen. Ren överlevnad för många som räknar hundralapparna i slutet av månaden.Nissens skrev:
Den här diskussionen om en "säker bil" får mig att tänka på erfarenheter från mitt liv.
Jag har aldrig hört om någon bland mina släktingar, vänner eller arbetskamrater under alla dessa år som omkommit eller skadats svårt i en bilolycka.
Däremot många (!) som dött av cancer, en del av diabetes, en del av epilepsi och någon av självmord.
Anekdotiskt javisst, men ger i alla fall mig ett perspektiv.
Jag har aldrig hört om någon bland mina släktingar, vänner eller arbetskamrater under alla dessa år som omkommit eller skadats svårt i en bilolycka.
Däremot många (!) som dött av cancer, en del av diabetes, en del av epilepsi och någon av självmord.
Det är väl främst hjärta folk dör av.TRJBerg skrev:
Den här diskussionen om en "säker bil" får mig att tänka på erfarenheter från mitt liv.
Så bästa ekonomiska och hälsosammaste tipset är, köp inte godis, läsk cigg eller annat som skadar hälsan alls. Gå, cykla så ofta som möjligt.
Känner inte till en enda i mitt liv som gått bort i trafikolycka heller. Det är sjukdomar. Så för den ekonomiska och ur säkerhetssynpunkt är det bättre att Nisse fokuserar på att folk inte ger godis till barnen
Lite förklaring till diagrammet. 2019 inget speciellt, 2020 ser man förbrukningen ökar under hösten. Under våren/sommaren har v i frysen delvis
avstängd (höll max -10 gr), då vi köpte en beg frys o satte i källaren. Från oktober 2021 är frys o kylskåp utslängd till nya., då ser man att nov o dec 21 är helt identisk med 19. Bytet skedde ca 10 oktober, om jag minns rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder