Fast Jan,
Är det så konstigt att man ifrågasätter lämpligheten att koppla varmvatten till diskmaskinen när vi både fått gedigna beräkningar samt rekommendationer från tillverkaren som motsäger det?

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har slut på argument alltså?
Då kan man alltid köra med universalargumentet "Grundläggande fysik" eller "grundskolenivå" ;)

Du får ursäkta Jan, inget illa ment, men det var lite "öppet mål".

J Jan Young skrev:
Snälla, läs igenom,, vad jag skriver innan du ger pekpinnar. Har du läst vad jag svarade dig? En diskmaskin är inte 100% värmeisolerande.
Jag säger samma sak, läs mitt inlägg igen,
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-vaermekostnader.449965/page-47#post-4729824

De där 0,85kW som används vid varje diskning används till att värma vattnet.
Men vattnet kyls ned utav:
- Själva diskmaskinen
- Själva disken
- Värmeförluster till omgivningen.

Så hur mycket av dessa 0,85kW används till att ”bara” värma upp vattnet första gången, å hur mycket som används till att underhållsvärma vattnet pga att vattnet kyls ned utav diskmaskinen, disken, etc?

En värmepump kommer bara att värma vattnet en första gång, den kan inte underhållsvärma vattnet i diskmaskinen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
J Jan Young skrev:
Diskmaskiner förbrukar bara 15 liter idag och jag ser det som vettigt att koppla in på VV om man har VP, såvida rören inte är för långa.
Jag har läst på mer och ser i äldre info från VP företag att de rekommenderade anslutning till VV
OMG!

j.f.s
J Jan Young skrev:
Spec finns att få här: +46771767676

Är du min kund? Och jag är säljare?

Jag är inte säljare.

Jag ger mig tusan på att du helt säkert är kock, så duktig som du är på att koka ihop kolijox.
Sicket dravel. Det är DU som påstår en massa och hävdar att alla andra har fel men du ids inte backa upp det med fakta och dessutom förväntar dig att mottagaren själv ska vidimera dina uppgifter? Nu förstår jag varför ni letar kunder som inte ska ifrågasätta erat snömos.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
J Jan Young skrev:
Jag ger mig tusan på att du helt säkert är kock, så duktig som du är på att koka ihop kolijox.
Skärmdump från forumprofil visar användarens information och statistik samt energiförbrukningsgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

it takes one to know one...

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jan Young skrev:
Diskmaskiner förbrukar bara 15 liter idag och jag ser det som vettigt att koppla in på VV om man har VP, såvida rören inte är för långa.
Jag har läst på mer och ser i äldre info från VP företag att de rekommenderade anslutning till VV
Vatten förbrukas inte…

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om jag räknar på det ser det ut så här:

VP värmer 15 liter vatten med COP 3 från 10 till 57 grader:
15*4.19*47/3600/3 ~~ 0,3 kWh.

Diskmaskinen värmer 3 liter vatten med COP 1 från 10 till 57 grader:
3*4.19*47/3600 ~~ 0,15 kWh.

Det blir alltså dubbelt så dyrt om man ansluter diskmaskinen till varmvattnet om man har värmepump. Då är inte förlusterna i ledningarna och beredaren medräknade.
Jag var tvåa på bollen där. Jag gjorde precis den uträkningen och fick faktiskt ytterligare lite lägre förbrukning vid kallvattenanslutning då eco-programmet värmer till 50 grader. 0,85 kWh i uppvärmning som Electrolux enligt utsago skulle uppge låter väldigt högt, vilket då borde ligga i att den extra höga förbrukningen kommer från återuppvärmning av vattnet då det svalnar vid diskningen. Men det behövs ju göras oavsett hur vattnet värms första gången.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Ledsen, med du har inte sett min kalkylering, hänsyn till det är taget.
Jag ser inte att du tog hänsyn till det vid kallvattenanslutning. Energin som behövs vid kallvattenanslutningen ser jag bara att du plockade direkt från tabellen från Electrolux som du hänvisade till. Jag ser inte att du räknade fram den någonstans?

J Jan Young skrev:
I Electrolux spec. går 85% av elen åt för att värma vattnet, av totalt 1 kWh = 0,85 kWh, inte 0,15 kWh som du har fått fram.
Det du inte tänker på är varmhållningen och läckaget av värme från maskinen.
Den har du ju att ta hänsyn till oavsett var vattnet värms.

J Jan Young skrev:
Du har i denna tråd förbisett att vi avser VV från VP. E-lux avser VV från vanlig beredare på el.

Det är roligt att förklara och ställa tillrätta.
Men alla! Läs igenom inläggen noga innan ni svarar eller hävdar att de är fel. Det är himla otacksamt att hjälpa till här när någon hävdar att något är fel, fast förklaringen är bara att de inte har läst igenom ordentligt innan.
Uppsträckning tack!

Nu tar jag en paus på några dagar här.
Ibland är det också lite tröttsamt när trådskapare tror så benhårt på sina egna föreställningar att de inte reflekterar något alls över de svar de får.

richardtenggren
J Johan.Andersson.81 skrev:
Ibland är det också lite tröttsamt när trådskapare tror så benhårt på sina egna föreställningar att de inte reflekterar något alls över de svar de får.
Vi har ju att göra med självaste energi-mesias här, ej att förglömma! :)

Han hade ju även en jämlik hos Timell på Tv4 för en massa herrans år sedan :D

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har ju att göra med självaste energi-mesias här, ej att förglömma! :)

Han hade ju även en jämlik hos Timell på Tv4 för en massa herrans år sedan :D
[media]
Sant, är man allsmäktig så finns ju ingen anledning till att tvivla på sig själv

M Martin Lundmark skrev:
Hej Jan

När bl.a. Vattenfall, före millennieskiftet 1999–2000, hade sitt ”Projekt 2000” så diskuterades bl.a. att varmvattenansluta tvättmaskiner och diskmaskiner för att spara elenergi.

Av det jag minns så konstaterades det då att det var olämpligt att, med de tvättmedel, tvättmaskiner och tvättprogram som då var tillgängliga direkt ansluta en tvättmaskin avsedd för hushåll till varmt vatten. Tvättmaskiner till hyreshus som, på den tiden, kunde anslutas till både varm- och kallvatten hade två anslutningar (en för varm- och en för kallvatten) och ett tvättprogram avsett för två anslutningar.

Vad jag minns idag så avråddes det då ifrån att ansluta en ”vanlig” tvättmaskin till varmvatten.

Där håller jag med dig. Jag är bekymrad över att både köparen av en enskild apparat och den ingenjör som får en teknisk fråga av en kund, inte kan få fram teknisk information, som gör det möjligt att genomföra ett bra ingenjörsarbete (ett bra tekniskt arbete).

Vare sig det handlar om en diskmaskin kan anslutas till varmvatten, att få veta hur mycket förlustvärme en varmvattenberedare i en värmepump har, startströmmen till en brunnspump etc. etc. så begränsar avsaknaden av bra teknisk information att det går att genomföra bra fungerande och energiekonomiska lösningar.

Det blir lite av ”skrap på ytan” och sedan flera olika lösningar (ibland kostsamma) som inte harmoniserar gällande helheten.

I många fall är det så, att olika elapparater som en kund vill kunna använda i sitt hem, har olika leverantörer som inte kan eller förstår andra leverantörers apparaters egenskaper. Finns dessutom inte bra teknisk information om hur apparaterna fungerar då är det svårt, även för tekniska kunniga, att hjälpa kunden.

Många av de frågor som dyker upp här på forumet går inte att svara på, på ett bra sätt, eftersom teknisk information saknas. Desto mer ”apparater” och tekniska lösningar vi önskar i våra hem desto större blir problemet.
Ett problem med att ansluta varmvatten är att det blir problem med glas...
Glas ska tvättas förhållandevis kallt för att inte drabbas av glassjuka (vit yta).

https://www.elgiganten.se/magazine/...ar-kan-du-rengora-kristallglas-i-diskmaskinen (det gäller inte bara kristall)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Glas ska tvättas förhållandevis kallt för att inte drabbas av glassjuka (vit yta).

[länk] (det gäller inte bara kristall)
S sunqan skrev:

[länk] (det gäller inte bara kristall)
Bra vinkling. Jag hört samna. Jag diskar mina för hand.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.