112 548 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Ja, förvisso är det en vettig vinkling. Men det är inte så jag har beräknat.useless skrev:
I och med att jag inte har alla ingående värdena för diskmaskinen och även om jag hade dem har de mindre betydelse i sammanhanget för jag anser att de är för små + att det varierar i förluster från villa till villa, så som jag har beskrivit tidigare. Därför angav jag efter kalkyleringen ett uppskattat värde på 50%
Mer än så behövs inte anser jag, förutom rörens längd (volym).
Så gör man ofta för mindre elförbrukare där det tar r många år innan man effekten av åtgärden , eftersom förutsättningarna är olika beroende på placering m.m.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tråden handlar om att spara energi, oftast el och har många bra enkla förslag på de lågt hängande frukterna. Svårare att sänka max effekt behov när det är riktigt kallt. Om man tex har en uteluft vp (till vatten eller luft-luft) så ger dom pumparna 0 när det är "för" kallt. Har man berg/jord/sjö som när det är kallt ute går 24/7 och börjar halka efter samma sak. Visst man kan då släcka några Leds, sluta duscha, inte tvätta eller diska, låta det bli väldigt kallt i de utrymmen man inte är men det ger inte så mycket på effekt behovet, men sen då? Stänga av frysen och bära ut maten i kylan för att spara 80W...
Jag är inte så otrolig för energin över året utan för effekten vi behöver när det är kallt.
Jag är inte så otrolig för energin över året utan för effekten vi behöver när det är kallt.
Luft/luft är inte så bra att förlita sig på vintertid om man bor i de kallare zonerna.G OMathson skrev:Tråden handlar om att spara energi, oftast el och har många bra enkla förslag på de lågt hängande frukterna. Svårare att sänka max effekt behov när det är riktigt kallt. Om man tex har en uteluft vp (till vatten eller luft-luft) så ger dom pumparna 0 när det är "för" kallt. Har man berg/jord/sjö som när det är kallt ute går 24/7 och börjar halka efter samma sak. Visst man kan då släcka några Leds, sluta duscha, inte tvätta eller diska, låta det bli väldigt kallt i de utrymmen man inte är men det ger inte så mycket på effekt behovet, men sen då? Stänga av frysen och bära ut maten i kylan för att spara 80W...
Ett utmärkt alternativ är annars en frånluftsvärmepump. Den fungerar året runt riktigt väl
Bergvärmepumpar är på väg bort från nybyggen. Och jag är tveksam till nyinstallera dem i äldre hus också. Troligtvis lönar det sig inte.
Extrakostnaden för brunn m.m. lönar sig inte. Kolla med vilket husföretag som helst.
Men har man stora marker och grävare kan det vara vettigt med jordvärme om man gör jobbet själv.
Om du bortser ifrån en så grundläggande parameter som hur stor andel av vattenförbrukningen som de facto värms så blir ju kalkylen helt fel. Visst kan det vara bra att förenkla saker ibland, men inte hur mycket som helst.J Jan Young skrev:Ja, förvisso är det en vettig vinkling. Men det är inte så jag har beräknat.
I och med att jag inte har alla ingående värdena för diskmaskinen och även om jag hade dem har de mindre betydelse i sammanhanget för jag anser att de är för små + att det varierar i förluster från villa till villa, så som jag har beskrivit tidigare. Därför angav jag efter kalkyleringen ett uppskattat värde på 50%
Mer än så behövs inte anser jag, förutom rörens längd (volym).
Så gör man ofta för mindre elförbrukare där det tar r många år innan man effekten av åtgärden , eftersom förutsättningarna är olika beroende på placering m.m.
Skriv gärna i detalj vad som är fel, eller bör förbättras.useless skrev:
Du behöver visa det matematiskt liknande som jag visade, och ställa upp hur du räknar, med ingående parametrar och vilka storheter du utgår från, annars kan jag inte förstå ett uns av vad du avser.
Vi ser det olika, jag ser det som ovettigt och olönsamt. Så länge du inte rekommenderar dina privatkunder liknande olönsamma lösningar är det ju lärorikt för dig om du 'tror' och experimenterar lite själv så du får mer insikt i hur mycket förluster det blir i att köra diskmaskinen på varmvatten i ett hushåll.J Jan Young skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Men om man räknar på att hela mängden vatten ska värmas så sparar man mer pengar i längden och energikonsulten kan skryta med hur mycket besparing de kan skapa till kundenuseless skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
men det är ju bara 3-5L av 15 som värms uppJ Jan Young skrev:
Diskmaskinen sköljer ju kallt. Att då koppla den till VV kommer göra att den slösar på onödigt mycket varmvatten istället.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Frånluft tillför väl ingen värme i sig? Det är ju inga Perpetual motion.J Jan Young skrev:Luft/luft är inte så bra att förlita sig på vintertid om man bor i de kallare zonerna.
Ett utmärkt alternativ är annars en frånluftsvärmepump. Den fungerar året runt riktigt väl
Bergvärmepumpar är på väg bort från nybyggen. Och jag är tveksam till nyinstallera dem i äldre hus också. Troligtvis lönar det sig inte.
Extrakostnaden för brunn m.m. lönar sig inte. Kolla med vilket husföretag som helst.
Men har man stora marker och grävare kan det vara vettigt med jordvärme om man gör jobbet själv.
"Lönar sig" är inte samma som effektbehov.
Husföretag är väl inte de som bor i husen?
Den tar värmen från evakueringsluften. Det finns hur mkt beskrivningar som helst att söka efter om du vill sätta dig in i tekniken.G OMathson skrev:
Smålandsvillan har jag varit på visning i hus normal storlek familjevilla 6800 och andra varianten 7500 kWh/år, all el. Verifierat av extern part.
Värms med frånluftsvärmepump.
Jag förmodar att du är lite av sättet skeptisk till en hel del. Många är det tills de har funktionen på plats eller ser hos någon annan. Detta är vid förstudierna en svår nöt att knäcka för oss ibland.
Redigerat:
Om jag räknar på det ser det ut så här:J Jan Young skrev:
VP värmer 15 liter vatten med COP 3 från 10 till 57 grader:
15*4.19*47/3600/3 ~~ 0,3 kWh.
Diskmaskinen värmer 3 liter vatten med COP 1 från 10 till 57 grader:
3*4.19*47/3600 ~~ 0,15 kWh.
Det blir alltså dubbelt så dyrt om man ansluter diskmaskinen till varmvattnet om man har värmepump. Då är inte förlusterna i ledningarna och beredaren medräknade.
Men energikonsultens beräkning är ju helt fel och endast ett litet fåtal privatpersoner är väl så blåsta att de anlitar en firma med sådana konsulter?U Utsliten och utdömd skrev:
Även om konsulten är gratis likt kommunal energirådgivning måste man ha som minsta krav att det sägs och skrivs är sant, om man sedan ska betala för konsulttimmarna måste kunskaperna och rekommendationerna från den som ger dem vara lönsamma och välmotiverade samt löna sig strikt ekonomiskt innom rimlig tid så investeringarna har en rimlig återbetalningstid och inte bara 'tro' likt energikonsultens texter.