110 462 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Vi har drygt 19 grader inne hela tiden (alltså oberoende av om vi är hemma eller inte) under eldningssäsongen och klär på oss, strumpor, byxor, undertröja + "övertröja" när vi stiger opp. Jag har räknat ut att det sparar oss 4000 kWh/år jämfört med 23-24 grader som de allra flesta verkar vilja ha inomhus. Då inräknat slitage på bla strumpor och sånt som ingen (till skillnad från "de allra flesta" nämnt ovan) verkar nyttja alls hemma.L lat skrev:
Redigerat:
Jag vet inte hur de har forskat och om exakt vad. Som exempel sänks temperaturen nattetid och på helger på de flesta nyare kontorsfastigheter, skolor, m.m. för att spara energi. Även ventilationen stängs av ofta.L lat skrev:
Luftkonditionering är väldigt kostsamt energimässigt, det är mycket noga ofta att den stängs av eller reduceras när folk inte är på plats, för att spara energi.
Vettigt! Vedeldning är ofta rätt olönsamt och kräver passning. En villa kan lätt förbruka 15 kubikmeter ved på årsbasis och det innebär ofta mycket slit och införskaffande av kostsam kringutrustning. En bra motorsåg kostar minst 6000 kr och den går inte gratis, inte traktorn heller. Traktoraggregat är också dyra om man inte är flera om dem.S Skyflakes skrev:
Men har man tiden och en rejäl vedpanna med vattenburet system och ordentliga akumulatortankar så kan det vara vettigt.
Eldning i kakelugn kan göra huset dragit eftersom termostaterna stängs av på radiatorerna om det finns sådana.
När det är riktigt blåsigt ute eller mkt kallt är det vettigt att kompletteringselda ibland om man är hemma. Jag anser det vara viktigt att ha en fungerande eldstad i ett hus som säkerhet om det blir strömavbrott längre tid eller haveri på vätmesystemet.
Redigerat:
Hej Jan YoungJ Jan Young skrev:Man behöver se helheten och räkna på detta först.
Det är mkt olika beroende på hus, klimatzon, olika vanor samt familjestruktur, m.m.
Du har låg ganska låg förbrukning. Många har nära 20000 kWh i förbrukning även med värmepump.
Lite bör du spara med tidsstyrning. Antagligen är det lönsamt, men längre återbetalningstid
Om jag minskat min totala elanvändning från 42 638 kW/år till 16 015 kWh ett drygt år efter installationen, ”bara” genom att installera och trimma in min värmepump (inga andra åtgärder) innebär inte att de som ”har nära 20000 kWh i förbrukning även med värmepump” borde börja med andra åtgärder än tidsstyrning? Bättre installation?
Du är otydlig, när du skriver ” Många har nära 20000 kWh i förbrukning även med värmepump.”
Är det totalt eller enbart för värmepumpen?
Om det är enbart för värmepumpen, är det inte oroande mycket elanvändning då?
Borde inte en värmepumpinstallation kunna göras bättre, jag har 7 903 kWh till värme och varmvatten, ett år efter installationen. Är verkligen tidsstyrning bästa åtgärden?
Om det är totalt t.ex. 10 000 kWh till värmepumpen och 10 000 kWh till hushållsström kan du då spara 5 000 kWh med tidsstyrning?
Menar total elförbrukning.M Martin Lundmark skrev:Hej Jan Young
Om jag minskat min totala elanvändning från 42 638 kW/år till 16 015 kWh ”bara” genom att installera och trimma in min värmepump (inga andra åtgärder) innebär inte att de som ”har nära 20000 kWh i förbrukning även med värmepump” borde börja med andra åtgärder än tidsstyrning?
Du är otydlig, när du skriver ” Många har nära 20000 kWh i förbrukning även med värmepump.”
Är det totalt eller enbart för värmepumpen?
Om det är enbart för värmepumpen, är det inte oroande mycket elanvändning då?
Borde inte en värmepumpinstallation kunna göras bättre, jag har 7 903 kWh till värme och varmvatten, ett år efter installationen. Är verkligen tidsstyrning bästa åtgärden?
Om det är totalt t.ex. 10 000 kWh till värmepumpen och 10 000 kWh till hushållsström kan du då spara 5 000 kWh med tidsstyrning?
Allt som förbrukar el i ett hus värmer också lika mycket som det förbrukar tänker man kanske inte alltid på.
Jag tycker att det verkar lite ovanligt att du har mer i elförbrukning utöver pumpen. Väldigt svårt att svara bättre eftersom jag inte har faktan om huset. Den enorma minskning i elförbrukning som du har fått verkar överdrivet stor också. Du kanske har gjort andra åtgärder också? Tex minskat framledningstemp. Radiatorerna du har nu är kanske inte desamma som tidigare?
Det kan också vara så enkelt att du jämför år med olika kalla vintrar och kallare andra årstider. Det kan göra upp till 25% i skillnad på förbrukningen på hela året.
Har en lvp som är 10-14 år någonting gammal, satt på 21grader. 140kvm och direktverkande oljeradiatorer till resten. Minst en person duschar varje dag. 12500kwh/år totalt. Går oftast runt i t-shirt och utan strumpor. Framför tv,n åker en fleece filt fram de kallaste dagarna.Fulkemisten skrev:
Vi har drygt 19 grader inne hela tiden (alltså oberoende av om vi är hemma eller inte) under eldningssäsongen och klär på oss, strumpor, byxor, undertröja + "övertröja" när vi stiger opp. Jag har räknat ut att det sparar oss 4000 kWh/år jämfört med 23-24 grader som de allra flesta verkar vilja ha inomhus. Då inräknat slitage på bla strumpor och sånt som ingen (till skillnad från "de allra flesta" nämnt ovan) verkar nyttja alls hemma.
Tror väggarna är byggda med 120 isolering i 90 reglar. Så det bullar ut lite mellan spikreglarna.
Bytte 6 fönster och två balkongdörrar till treglas å gick från minst minst 14400- 12500 på en gång. Har 10 gamla treglas kvar men det kommer nog aldrig löna sig att byta dem om inte de går sönder.
Kan jag också minska 5000kwh/år skulle jag gärna gått en utb om hur.
Vi har bytt fönster till 3-glas allt eftersom vi renoverat varje rum - nu återstår bara badrummet. De gamla var bortom räddning, så det var inte enbart för att spara energi. Alla ytterdörrar har också bytts, men mest på grund av att de varit dåliga.
Vi har isolerat några golv när vi ändå fått rikta dem. Bytt till LED-belysning allt eftersom glödlampor gått sönder.
Installerade bergvärme för 4 år sedan, borrade lite extra (totalt 200m), och hade inför det bytt några element allt eftersom vi renoverat de rum som hade för små element. Båda dessa saker för att värmepumpen ska gå så effektivt som möjligt. 21 grader inne, ingen dygnssänking.
Mina energibovar är två äldre frysboxar, men jag kan inte räkna hem ett byte. Speciellt inte som den ena står i ladan, dvs kallt på vintern, vilket kan vara problem med moderna frysboxar.
2 vuxna, 2 barn. Drygt 160m2 i Kalmartrakten, förbrukar 10000kwh/år. Hela familjen hemma på heltid sista året (arbete hemifrån + föräldraledighet). Tror det är svårt att komma så mycket lägre utan att göra avkall på saker.
Nästa steg blir att installera solceller.
Vi har isolerat några golv när vi ändå fått rikta dem. Bytt till LED-belysning allt eftersom glödlampor gått sönder.
Installerade bergvärme för 4 år sedan, borrade lite extra (totalt 200m), och hade inför det bytt några element allt eftersom vi renoverat de rum som hade för små element. Båda dessa saker för att värmepumpen ska gå så effektivt som möjligt. 21 grader inne, ingen dygnssänking.
Mina energibovar är två äldre frysboxar, men jag kan inte räkna hem ett byte. Speciellt inte som den ena står i ladan, dvs kallt på vintern, vilket kan vara problem med moderna frysboxar.
2 vuxna, 2 barn. Drygt 160m2 i Kalmartrakten, förbrukar 10000kwh/år. Hela familjen hemma på heltid sista året (arbete hemifrån + föräldraledighet). Tror det är svårt att komma så mycket lägre utan att göra avkall på saker.
Nästa steg blir att installera solceller.
Dock får ju kompresson jobba hårdare och slits väll ut snabbare? Även när det är riktigt kallt så får de avfrostas oftare. Varför inte köra överdimonsinerade men med lägre börvärde? En mindre LVP värmer ju upp mindre volym luft per sekund än nen större. Därför för nå samma börvärde måste en mindre LVP då värma den luften mer ?Beror lite på var den sitter och om ljudet är ett problem också.J Jan Young skrev:
Jobbar hemma
Ja kör LVP 21 grader 07:00, vill ha lite värme på morgonen, framåt lunch stega ner 20 och på kvällen vid 21 ner till 19. FTX följer med 1 grad lägre då den har eftervärmare ja vill undvika gå på. Nattsänker mest för jag gillar sova kallt och om de är svallare på kvällen upplever ja de enklare att varva ner. Kan ej reglera enskilda rum iom luftburen värme
Annars golvvärme i badrum på 18 grader.
Jag tror man vinner på nattsänkning nu på vår/höst när man får solvärme på dagen som räcker och bli över. På skolor och andra lokaler lika så där på dagen människorna värmer upp så de räcker och bli över. På vintern i ett hem tveksamt då man måste värma upp allt igen på egen maskin.
Redigerat:
Hej. Bra och intressant tråd.
Driftoptimering i energibesparingssyfte med bibehållen hög komfort är ett oerhört brett område.
Mycket är beroende på hur förutsättningarna ser ut i de enskilda fallen.
Jag har förstått att det finns ett samband som säger att 1grads sänkning av innetemperaturen ger 5% lägre energiförbrukning.
Med det i bakhuvet så är ökad isolering och förbättrat klimatskal för att minska förlusterna en vettig åtgärd.
Om det finns både värme och kyla inom samma objekt så är det viktigt att ordna en dödzon på någon grad mellan värmen och kylan för att funktionerna ska blir lugna men framförallt förhindra att inte värmen och kylan går samtidigt på varsitt håll och krigar mot varandra.
Driftoptimering i energibesparingssyfte med bibehållen hög komfort är ett oerhört brett område.
Mycket är beroende på hur förutsättningarna ser ut i de enskilda fallen.
Jag har förstått att det finns ett samband som säger att 1grads sänkning av innetemperaturen ger 5% lägre energiförbrukning.
Med det i bakhuvet så är ökad isolering och förbättrat klimatskal för att minska förlusterna en vettig åtgärd.
Om det finns både värme och kyla inom samma objekt så är det viktigt att ordna en dödzon på någon grad mellan värmen och kylan för att funktionerna ska blir lugna men framförallt förhindra att inte värmen och kylan går samtidigt på varsitt håll och krigar mot varandra.
Redigerat:
Nej det kan du inte göra med den förbrukningen och 140 kvmraveper skrev:
Har en lvp som är 10-14 år någonting gammal, satt på 21grader. 140kvm och direktverkande oljeradiatorer till resten. Minst en person duschar varje dag. 12500kwh/år totalt. Går oftast runt i t-shirt och utan strumpor. Framför tv,n åker en fleece filt fram de kallaste dagarna.
Tror väggarna är byggda med 120 isolering i 90 reglar. Så det bullar ut lite mellan spikreglarna.
Bytte 6 fönster och två balkongdörrar till treglas å gick från minst minst 14400- 12500 på en gång. Har 10 gamla treglas kvar men det kommer nog aldrig löna sig att byta dem om inte de går sönder.
Kan jag också minska 5000kwh/år skulle jag gärna gått en utb om hur.
Men under 10000 borde kunna ordnas rätt enkelt.
Att inte ha pumpen inställd på 21 grader hela tiden är en en åtgärd.
Detta gäller större hus och ofta äldre hus och upp till 5000 kWh per år kan gå att spara. Det kan med rätt optimeringar gå från 20000 kWh per år ned till 15000. Detta är ett exempel.
Det är mkt olika för olika hus vad som går att göra.
Redigerat:
1 grads sänkning ger förmodligen 5% lägre förbrukning. Men det är svårt att generalisera härR roke skrev:Hej. Bra och intressant tråd.
Driftoptimering i energibesparingssyfte med bibehållen hög komfort är ett oerhört brett område.
Mycket är beroende på hur förutsättningarna ser ut i de enskilda fallen.
Jag har förstått att det finns ett samband som säger att 1grads sänkning av innetemperaturen ger 5% lägre energiförbrukning.
Med det i bakhuvet så är ökad isolering och förbättrat klimatskal för att minska förlusterna en vettig åtgärd.
Om det finns både värme och kyla inom samma objekt så är det viktigt att ordna en dödzon på någon grad mellan värmen och kylan för att funktionerna ska blir lugna men framförallt förhindra att inte värmen och kylan går samtidigt på varsitt håll och krigar mot varandra.
Lite osäker vad du menar sedan. Om det är en vägg du menar så är det viktigt med luftspalter och att den är rätt byggd så att kondens inte uppstår på fel ställen.
Redigerat:
Detta är försumbart. En diskmaskin förbrukar 200 kWh per år och en tvättmaskin mindre än så.V vectrex skrev:
Vattnet från dusch och badkar spolar säkert bort mer värme än så.
Men det har en funktion eftersom det förebygger fettproppar i avloppet, speciellt om man har enskilt avlopp.
Jag kan inte detaljerna om kompressorerna och exakt hur man förklarar varför de rent tekniskt sett bör vara underdimensionerade. Det bör bli en annan tråd isf.boihus123 skrev:
Dock får ju kompresson jobba hårdare och slits väll ut snabbare? Även när det är riktigt kallt så får de avfrostas oftare. Varför inte köra överdimonsinerade men med lägre börvärde? En mindre LVP värmer ju upp mindre volym luft per sekund än nen större. Därför för nå samma börvärde måste en mindre LVP då värma den luften mer ?Beror lite på var den sitter och om ljudet är ett problem också.
Jobbar hemma
Ja kör LVP 21 grader 07:00, vill ha lite värme på morgonen, framåt lunch stega ner 20 och på kvällen vid 21 ner till 19. FTX följer med 1 grad lägre då den har eftervärmare ja vill undvika gå på. Nattsänker mest för jag gillar sova kallt och om de är svallare på kvällen upplever ja de enklare att varva ner. Kan ej reglera enskilda rum iom luftburen värme
Annars golvvärme i badrum på 18 grader.
Jag tror man vinner på nattsänkning nu på vår/höst när man får solvärme på dagen som räcker och bli över. På skolor och andra lokaler lika så där på dagen människorna värmer upp så de räcker och bli över. På vintern i ett hem tveksamt då man måste värma upp allt igen på egen maskin.
Många vill ge sig in i detaljer exakt hur saker fungerar, men det viktigaste är tycker jag funktionen.
Läs äldre broschyrer för tex värmepumpar eller bilar.
Det var sida upp och sida ner med teknisk spec. som få förstod. Idag är framställs funktionen istället och det är just den som är det intressanta och anledningen till att man köper.
Jag har sett exempel att man kan jämföra med ett kylskåp. De har idag mindre kompressorer än förr för att spara på el. Ett kylskåp har en effekt idag på cirka 100 w. För 10 år sedan var det omkring 150 w har jag sett.
Redigerat:
Nu ska vi inte jämföra äpplen & päron.J Jan Young skrev:
I ditt första inlägg om detta så talade vi om bostäder.
Kommersiella lokaler är nåt helt annat.