J Jan Young skrev:
Jag är inte riktigt med på detta.
Det är svårt att skriva korrekt så att alla tolkar allt helt som man menar och förstå hur du fått fram detta.
Det är väl vanlig enkel matematik?

"En villa med värmepump sparar ofta upp till 5000 kWh"
"10-20% brukar jag kunna spara, minst. 10% är ett minimum."

Dvs förbrukningen för villan med värmepump innan besparingen gjordes var i häradet 50 000- 100 000 kWh enligt dina siffror.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Ok. Du skrev tidigare:

Det innebär alltså att du tror att en villa med värmepump ofta förbrukar 50 000-100 000 kWh per år.
Du får nog studera verkligheten lite till...
Exempel: en villa med vattenburen värme via elpanna förbrukar 20 000kWh per år.
Man installerar en Lvp och årsförbrukningen sjunker till 15 000kWh, man har alltså sparat 5000kWh. Vad är problemet?
Jag anser exemplet är rimligt, lite väl dålig besparingar men inte alls orimlig.

useless useless skrev:
Det är väl vanlig enkel matematik?

"10-20% brukar jag kunna spara, minst. 10% är ett minimum."

Dvs förbrukningen för villan med värmepump innan besparingen gjordes var i häradet 50 000- 100 000 kWh enligt dina siffror.
Jag har uttryckt mig otydligt kanske

Detta är två olika scenarier. Hoppas att du förstår om du läser igenom igen.

Jag är på väg ut nu och hinner inte mer nu tyvärr.

J Jan Young skrev:
Om det går att koppla ur elpatronen eller sätt ned den till 20 grader som säkerhet så kan det vara en idé. Ofta behöver man inte ha den på "auto" om man står ut med att alla inte kan duscha direkt efter varandra om det är mycket kallt utomhus.
Sedan har man saken med eventuell legionella i varmvattnet, utan elpatron. Men moderna värmepumpar kan ge så pass hög temperatur ändå så att det löser saken ändå.
De bergvärmepumparna från 1980 talet saknade elpatron och det verkade fungera bra utan.

Mer än så vågar jag inte skriva eftersom det får vara var och ens eget beslut om hur man löser saken och riskerna med ev. hälsofaror.
Ja, det gäller att man har koll på sin värmepump och inte bara slår på nattsänkningen och hoppas att man sparar pengar.
En annan sak att tänka på är att många värmepumpar blockerar elpatronen automatiskt en viss tid efter att nattsänkningen har avaktiverats. Om man använder ett tredjepartssystem, typ ngenic eller liknande, för att styra pumpen så aktiveras inte den blockeringen så då gäller det att man har ännu större koll på värmepumpens inställningar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
J Jan Young skrev:
Det kallas förbrukning.
Men är givetvis en omvandling av olika typer av energier. Rörelseenergin i en kompressor tex blir till termisk energi
Skulle vilja påstå att energikonsulter kallar det för förbrukning. De jag pluggade med som hamnade i den riktningen gör det trots många högskolepoäng i termodynamik.

P
Jag gör ingenting, har 20 grader både i huset och i snickeriet. Besparingarna står ju Damberg för.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Litar på att pappa staten ersätter mig så jag kör 28 grader inomhus och 40+ i spabadet året runt.

• Gilla
  • Haha
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
P
De största besparingarna jag har gjort är långsiktiga varefter gammal utrusning byts mot ny. Nu senast en 20 år gammal luftvärmepump som fick tacka för sig. Min levnadsstandard och bekvämlighet har jag arbetet hårt för, och så länge det inte blir krig, katastrof eller jag blir arbetslös och pank ser jag ingen vits med att snåla.

Lever miljövänligt och klimatsmarta gör jag så gott det går redan, och ser inte att min elförsörjning är en stor bov i detta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tilläggsisolerat vinden (förra ägaren), bytt från olja till fjv (förra ägaren), bytt alla fönster på markplanet (energibesparing, ljuddämpning, enklare öppna/stänga, vissa fönster var dåliga), bytt altandörren och ytterdörren, gått från obefintligt självdrag till FTX (huvudskälet bättre inomhusklimat), släcker lampor i de rum vi inte är i, vissa saker stänger vi av helt istället för bara standbyläge, bytt/byter till led när ljuskällorna gått/går sönder.

Intressant tråd! Inte just bara energianvändningen som är intressant i dagsläget utan även kr/kWh också. Hur ser du på värmepumpar som kan styra mot spot priset eller tillägg så som Ngenic som "hjälper" pumpen att anpassa arbetet? Vi märker tydligt hur vår pump varvar upp och ner beroende på prisbilden och även solinstrålning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej!
Relativt ny villaägare sen ett år tillbaka som det gångna året givetvis klurat på bästa energibesparingarna på kort och lång sikt, inte minst med tanke på året som gått.
Förutsättningar: 166 m2 i två plan. Elpanna CTC electronic, FTX-system från 1985 (rexovent?). 2+1-glasfönster. Årsförbrukningen har varit knappt 20000 kWh, vilket jag anser är bra prestanda givet förutsättningarna (Östergötland).
Har funderat på olika alternativ enligt nedan men kan inte riktigt komma underfund med vad som blir smart och känns bra. Budget ligger nånstans runt 50k, blir det dyrare får vi komplettera med lånade pengar.
- LLVP för att komplettera systemet
- Byta till bergvärme
- Byta till L/V VP
- Byta till modernt FTX
- Montera solceller (halvslitet men ok ”takpannsprofilerat” plåttak från 1985 gör att detta bör dra med sig takbyte också, annat känns dumt)
- Fönsterbyte?

Hur skulle du tänka kring ovanstående?

J Jan Young skrev:
Jag kan inte detaljerna om kompressorerna och exakt hur man förklarar varför de rent tekniskt sett bör vara underdimensionerade. Det bör bli en annan tråd isf.
Många vill ge sig in i detaljer exakt hur saker fungerar, men det viktigaste är tycker jag funktionen.
Läs äldre broschyrer för tex värmepumpar eller bilar.
Det var sida upp och sida ner med teknisk spec. som få förstod. Idag är framställs funktionen istället och det är just den som är det intressanta och anledningen till att man köper.

Jag har sett exempel att man kan jämföra med ett kylskåp. De har idag mindre kompressorer än förr för att spara på el. Ett kylskåp har en effekt idag på cirka 100 w. För 10 år sedan var det omkring 150 w har jag sett.
Jag tillhör istället dem som vill veta i detalj varför saker funkar som de gör. Har man en grundlig teknisk förståelse för de olika värmesystemen blir det lättare att sålla i reklamen om olika värmesystem. Man kan förstå att reklamen överdriver prestanda eller man kan ställa frågor till säljaren som begär djupare förklaringar av funktionen. Man får lättare att förstå varför två olika brukare får helt olika prestanda ur exakt lika produkt.
Så tycker jag.... men förstår att andra inte kan eller vill lägga ner den mödan på att analysera allt och då är givetvis generella tumregler bra att ha.
Men utan de personer som gärna analyserar ner det tekniska i minsta beståndsdel så skulle forumet tappa mycket fakta.
Och fakta är en grundsten i konsten att bygga hus.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag tillhör istället dem som vill veta i detalj varför saker funkar som de gör. Har man en grundlig teknisk förståelse för de olika värmesystemen blir det lättare att sålla i reklamen om olika värmesystem. Man kan förstå att reklamen överdriver prestanda eller man kan ställa frågor till säljaren som begär djupare förklaringar av funktionen. Man får lättare att förstå varför två olika brukare får helt olika prestanda ur exakt lika produkt.
Så tycker jag.... men förstår att andra inte kan eller vill lägga ner den mödan på att analysera allt och då är givetvis generella tumregler bra att ha.
Men utan de personer som gärna analyserar ner det tekniska i minsta beståndsdel så skulle forumet tappa mycket fakta.
Och fakta är en grundsten i konsten att bygga hus.
Ett längre pit-stopp på vägen, från mobilen.

Vi har som policy att inte gå in på detaljer med kunder, för det kan lätt bli bakslag, fastän inget är fel på funktionen. Se längst ned.
Detaljerna får kunderna själva finna ut om de vill. Men inte via oss. Givetvis finns ritningar och beskrivningar så det går att gå bakvägen att ta reda på allt, men de är främst till för framtida installatörer för framtida underhåll. Men en oinsatt i branschen kan knappast få ut så mycket av dem, vilket också är meningen.

Tiderna förändras och numera behövs inte tekniska specifikationer i samma utsträckning. Styrningar och automatik klarar systemen att hantera bättre självt. Dessutom vill inte installatörerna och tillverkarna att folk är själva inne och pillar samt vara för insatta. vilket bl.a. har med garantier och funktion att göra, även deras rykte. Även risken för handhavandefel.
Oftast idag är själva funktionen som marknadsförs mycket väl underbyggd och testad av oberoende företag. Köper man av kända etablerade märken och låter fackfolket sköta installationer och funktioner utan för mycket av egna teorier kan man känna sig trygg, min erfarenhet.

Annat var det förr då det var viktigt att vara tekniskt insatt, nästan oavsett vad det var man avsåg, oljepannor, bilar tex. De krävde mkt underhåll, justeringar m.m. Idag är detta historia.

Vi undviker tex kunder som har för överdriven fixering av olika specifikationer. Vissa kan vara rentav maniska och fokusen blir större på specifikationerna än på själva funktionen. Man ser initialt rätt snabbt i vilken riktning diskussionerna går. Vi behöver även utrymme för att kunna ändra och justera i specifikationerna under arbetets gång, beroende på vad man stöter på. Utvecklingen går snabbt och nästa månad är det en ny modell på något, med annan spec.
Vi behöver göra vårt jobb i fred för att kunna leverera utlovad funktion. Den blir det dock inget fel på, vilket är själva förutsättningen så som vi ser det.

Vi arbetar med ett solcellsföretag. De undviker också att vara aktiva mot kunder som frågar för mycket utanför funktionen. Det blir så att det hela blir för tidsödande för dem och olönsamt. Och de satsar hellre på att förse kunder som önskar en funktion för det går snabbare. Växelriktare och annat känsligt vill de sköta om själva utan att kunderna har access. Dessutom är själva specifikationerna ännu mer dynamiska. De kan ändras med kort varsel, p.g.a. utveckling. Då kan de komma i ett dilema att specen blir fel i kundens öga. Fastän funktionen är korrekt.
Det vill de undvika.

Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
G GustH skrev:
Hej!
Relativt ny villaägare sen ett år tillbaka som det gångna året givetvis klurat på bästa energibesparingarna på kort och lång sikt, inte minst med tanke på året som gått.
Förutsättningar: 166 m2 i två plan. Elpanna CTC electronic, FTX-system från 1985 (rexovent?). 2+1-glasfönster. Årsförbrukningen har varit knappt 20000 kWh, vilket jag anser är bra prestanda givet förutsättningarna (Östergötland).
Har funderat på olika alternativ enligt nedan men kan inte riktigt komma underfund med vad som blir smart och känns bra. Budget ligger nånstans runt 50k, blir det dyrare får vi komplettera med lånade pengar.
- Byta till bergvärme
- Byta till L/V VP
- Byta till modernt FTX
- Montera solceller (halvslitet men ok ”takpannsprofilerat” plåttak från 1985 gör att detta bör dra med sig takbyte också, annat känns dumt)
- Fönsterbyte?

Om huset har en någorlunda öppen planlösning och du har en budget på 50 tkr så satsa på en bra LLVP som komplement. Om huset har ett värmesystem som inte kräver höga framledningstemperaturer kan man annars satsa på en LVVP för kanske 125 tkr men det tar i vart fall ca 7-8 år att spara igen pengarna.

Redigerat:
G GustH skrev:
Hej!
- Byta till bergvärme
- Byta till L/V VP
- Byta till modernt FTX
- Fönsterbyte?

En vanlig luftvärmepump kan man börja med. De kostar 10000 på elvaruhuset och den som istallerar kanske frågar, var skall den sitta?

Om du istället går till en riktig firma kan de göra riktiga beräkningar åt dig och ge råd om var den skall sitta. Kostar istället 15-20000 kr. Oftast mkt bättre.
Innedelen bör sitta där det är öppet, tex högt upp ovanför en trappa och så långt ifrån radiatorer som möjligt. Detta ör ofta svårt att få till med rördragningarna.
Komplettera med en takfläkt på lågvarv är vettigt.
Utedelen väsnas lite och det gillar inte grannar. Det bör vara ett litet tak på den, gör att livslängden förlängs. Både utedelen och innedelen bör rengöras årligen, vilket knappt någon gör. Den blir effektivare om de inte är fulla av damm och smuts.

Luftvärmepumpen kan ge dig kyla på sommaren, men det kostar mkt el att driva dem i kylläge.

En luft/vattenpump utomhus ger jag inte så mkt för. De är inte så effektiva för pengarna man lägger. De väsnas en del och de antar jag är bäst om det inte går att borra eller gräva för slang eller om frånluftvärmepump är omöjligt.

Om det går skulle jag råda dig att satsa på en frånluftsvärmepump. De är kompakta och är otroligt effektiva. Du har ju redan FTX och kanske det går att få till?
Boka in ett besök med en riktig firma och be dem om förslag. Tänk över innan de kommer vad det är du vill, vilken funktion är du ute efter, för vilken kostnad och vad du anser vara en bra återbetalningstid.
Tänk på att en frånluftsvärmepump också behöver rengöras regelbundet, byte av filter m.m.

Nu har jag inte sett ditt hus och dess geometri och dessa förslag kanske inte passar alls för dig.

Glad påsk. Kanske mobilen får vila lite nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.