H
J Jan Young skrev:
Det viktigaste är fortfarande att göra en grundlig uträkning på all energiförbrukning i huset och sedan bestämma sig för vad man vill göra.
Varför förstår i regel inte energikonsulter att energi inte kan förbrukas?

• Gilla
  • Älska
GizmoDuck och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu ska vi inte jämföra äpplen & päron.
I ditt första inlägg om detta så talade vi om bostäder.
Kommersiella lokaler är nåt helt annat.
Jag arbetar mest med kommersiella fastigheter. Det är få villaägare som tar in energikonsulter. Men fler skulle kunna göra det. Vi arbetar med villor främst i samband med renoveringar eller utbyte av värmesystem och då främst med installatörer eller hantverkare.

J Jan Young skrev:
Bland det effektivaste som är billigt att installera också är precis som du skriver tidsstyrning.
Det kan se ut så här en vardag om man arbetar kontorstider: 21 °C från kl 5 på morgonen till kl 8, 16 °C fram till kl 15. och 16 °C mellan 22-05. Temperaturen hinner knappast sjukna till 16 °C. En villa med värmepump sparar ofta upp till 5000 kWh och det kostar mellan 5000-10000 kr att installera.
Du får gärna visa hur du räknar här. Att en sänkning av innertemperaturen på 2 grader i genomsnitt skulle ge en sänkning av elförbrukningen på 25-50% låter helt osannolikt.
Tyvärr är det ju den här typen av fantasier som gör att förtroendet för energibesiktningsmän och energideklarationer är noll.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Varför förstår i regel inte energikonsulter att energi inte kan förbrukas?
Det kallas förbrukning.
Men är givetvis en omvandling av olika typer av energier. Rörelseenergin i en kompressor tex blir till termisk energi

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag bytte till LED-lampor i dec 2012 (ca 60 ljuskällor) Jämfört med medelvärdet av elanvändningen 6 åren innan minskade elbehovet ca 1350 kWh.
Vem har 60 ljuskällor i en normal villa? 10 per rum i genomsnitt som används till vardagsbelysning?

richardtenggren
J Jan Young skrev:
…Golvvärme överhuvudtaget är mindre effektivt än vanliga radiatorer, beroende på trögheten i systemet. Golvvärme lämpar sig mindre bra för tidsstyrning därför.
Hur kan tröghet minska effektiviteten?
Likt andra i tråden tror jag inte på att tillfälligt sänka temperaturen i våra hem, då den energin man ”tappat” måste tas igen senare.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får gärna visa hur du räknar här. Att en sänkning av innertemperaturen på 2 grader i genomsnitt skulle ge en sänkning av elförbrukningen på 25-50% låter helt osannolikt.
Tyvärr är det ju den här typen av fantasier som gör att förtroendet för energibesiktningsmän och energideklarationer är noll.
En del har som tumregel att varje grads sänkning sparar 5% Jag är försiktigt med det påståendet. Jag behöver först alla fakta om huset och det kan jag se först om jag är på plats.

Förslagsvis provar du själv att sänka på natten och se om det hjälper. Men räkna med att det tar några månader innan du har någon bra statistik. Det är nog bäst att ser för dig själv först om du tycker att det låter osannoligt. Nu i april börjar det bli varmare ute. Prova från oktober och framåt istället.

10-20% brukar jag kunna spara, minst. 10% är ett minimum.

Klart mer än
50% besparning kan göras om man går från direktel till värmepump. Eller installerar solceller.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Likt andra i tråden tror jag inte på att tillfälligt sänka temperaturen i våra hem, då den energin man ”tappat” måste tas igen senare.
Självklart minskar energiförlusterna om man sänker temperaturen när man inte är i huset så att man i genomsnitt har en grad kallare inne.
Problemen brukar uppstå när man har värmepump eftersom verkningsgraden påverkas mycket av hur hårt och vid vilka temperaturer den måste jobba. I värsta fall går elpatronen in för att höja temperaturen tillräckligt snabbt efter nattsänkningen. Men även om man blockerar eller fördröjer eltillskottet så kan det bli en förlustaffär om luft/vattenvärmepumpen ska gasa ikapp temperaturen under småtimmarna när det är som kallast ute.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
10-20% brukar jag kunna spara, minst. 10% är ett minimum.
Ok. Du skrev tidigare:

"En villa med värmepump sparar ofta upp till 5000 kWh"

Det innebär alltså att du tror att en villa med värmepump ofta förbrukar 50 000-100 000 kWh per år.
Du får nog studera verkligheten lite till...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vid snabbare temperaturväxlingar utomhus tex nu på våren när det är minusgrader på natten och kanske 10 plusgrader på dagen och soligt ute innehåller golvet för mycket värmeenergi och huset kan blir onödigt varmt. Radiatorer brukar vara det effektivaste.
Golvvärme lämpar sig mindre bra för styrningar av olika slag. Golvvärme känns skönt för fötterna men kan vara lite sämre på vintern eftersom kallrasen från fönstren kompenseras sämre än om det är radiatorer. Golvvärme är populärt även för att man slipper se radiatorerna. Det blir svårare att bygga om och ändra planlösning med golvvärme.
Dock tror jag att det är viktigt att man har förutsättningarna klart för och sedan väljer själv.

useless useless skrev:
Ok. Du skrev tidigare:

"En villa med värmepump sparar ofta upp till 5000 kWh"

Det innebär alltså att du tror att en villa med värmepump ofta förbrukar 50 000-100 000 kWh per år.
Du får nog studera verkligheten lite till...
Jag är inte riktigt med på detta.
Det är svårt att skriva korrekt så att alla tolkar allt helt som man menar och förstå hur du fått fram detta.

Tomture61
Önskar också att mitt hus inte är utrustat med 150 mm betongplatta / golvvärme .
Men det är så Trivselhus bygger .

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Självklart minskar energiförlusterna om man sänker temperaturen när man inte är i huset så att man i genomsnitt har en grad kallare inne.
Problemen brukar uppstå när man har värmepump eftersom verkningsgraden påverkas mycket av hur hårt och vid vilka temperaturer den måste jobba. I värsta fall går elpatronen in för att höja temperaturen tillräckligt snabbt efter nattsänkningen. Men även om man blockerar eller fördröjer eltillskottet så kan det bli en förlustaffär om luft/vattenvärmepumpen ska gasa ikapp temperaturen under småtimmarna när det är som kallast ute.
Absolut är det så, sen om man kör timdebitering blir det ju ytterligare en aspekt, för plånboken då. :)

Men jag har dock svårt att förstå hur trögheten skulle påverka, då får väl sänkningen och efterföljande höjning tidsförskjutas.

I vårt hus får vi väldigt mycket solinstrålning, så det gör att VPn redan går väldigt lite dagtid, problemet blir ju när vi behöver kyla istället. Men snart är frikylan på plats.

useless useless skrev:
Om det går att koppla ur elpatronen eller sätt ned den till 20 grader som säkerhet så kan det vara en idé. Ofta behöver man inte ha den på "auto" om man står ut med att alla inte kan duscha direkt efter varandra om det är mycket kallt utomhus.
Sedan har man saken med eventuell legionella i varmvattnet, utan elpatron. Men moderna värmepumpar kan ge så pass hög temperatur ändå så att det löser saken ändå.
De bergvärmepumparna från 1980 talet saknade elpatron och det verkade fungera bra utan.

Mer än så vågar jag inte skriva eftersom det får vara var och ens eget beslut om hur man löser saken och riskerna med ev. hälsofaror.

Otroligt hur många inlägg det blev på så kort tid. Och intressant.

Nu åker vi iväg för påskhelgen

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.