Hej!

Vi har en elfa garderob med lister på insidan av garderoben. Jag gillar dock inte hur ytterkanterna på listerna ser ut i dagsläget.

Vad hade ni gjort för att få det att se snyggt ut?

Har funderat på att såga ut tresteg och sätta framför men undrar om det finns något bättre man kan göra?

Mvh nybörjaren

• Trälist och golvsockel möter en kantlist av metall vid ett hörn på ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en vitmålad stående hyvlad träbit mellan dessa, från golv till tak. Helst kapar man också av skenan motsvarande tjockleken. 21x69, eller vad nu ett lämpligt hyvlat mått kan vara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Sätt en vitmålad stående hyvlad träbit mellan dessa, från golv till tak. Helst kapar man också av skenan motsvarande tjockleken. 21x69, eller vad nu ett lämpligt hyvlat mått kan vara.
Vet inte vad jag tycker om den lösningen. Testade lite i chatgpt och känns som att det måste finnas en annan mer neutral/diskret lösning?

• En hall med kläder och jackor hängande bredvid en spegel, hyllor med skor och en blå dörr i bakgrunden.
    Skapa konto
Lundgrensfjällen Lundgrensfjällen skrev:
Vet inte vad jag tycker om den lösningen. Testade lite i chatgpt och känns som att det måste finnas en annan mer neutral/diskret lösning?
Du målar den ju lämpligen i väggens färg och gör den inte bredare än golvskenan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nåt är ju fel med den bilden eftersom takskenan inte är rakt ovanför golvskenan.
Vi valde att ha anslagslistens framkant i jämnhöjd med takskenans framkant. Med dörren stängd blir ungefär samma intryck som med en inbyggd garderob.
Takskena och vägg med list i ett utrymme; takskenan är inte rakt över golvskenan vilket skapar ett felaktigt intryck i konstruktionen.
Skapa konto
Dörr med osymmetrisk placering av takskena och golvskena, samt synlig anslagslist vid garderob; dekoration i hörnet.
Skapa konto

Vår golvlist går in i garderoben så anslagslisten står ovanpå golvlisten, så inga bilder på det.

• Gilla
Lundgrensfjällen
  • Laddar…
Precis så där har jag gjort (fast både vid takskena och golvskena, anslagslisten är utanför båda). I mitt fall har jag också vita snickerier (foder etc) så den vita plankan på väggen stör inte. Har man inte det kan man ju som sagt bara måla den i väggfärgen så försvinner den.

MathiasS MathiasS skrev:
Precis så där har jag gjort (fast både vid takskena och golvskena, anslagslisten är utanför båda). I mitt fall har jag också vita snickerier (foder etc) så den vita plankan på väggen stör inte. Har man inte det kan man ju som sagt bara måla den i väggfärgen så försvinner den.
Jag har tyvärr inte möjlighet att sätta en vit planka då jag har ekfärgade lister (hade isåfall behövt byta lister i hela lägenheten). Ska istället testa diagonalskära listerna så jag får den färgade sidan uttåt då ser det lite vettigare ut

Suvi5700
Jag har tyvärr inte möjlighet att sätta en vit planka då jag har ekfärgade lister (hade isåfall behövt byta lister i hela lägenheten). Ska istället testa diagonalskära listerna så jag får den färgade sidan uttåt då ser det lite vettigare ut
Det finns ju andra färger än vitt. Finns även i ek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.