I vår lägenhet på ca 60 kvm sitter det i alla rum två st golvlister varav en foglist.
I foglisten syns spikhål och i hörn/kanter syns springor där listen inte passar perfekt.
Hur fixar jag detta på bäst sätt?

Jag tänker att man antingen byter foglisten mot en finare list och ser till att fixa hörn/kanter bättre, eller så kanske man kan träspackla alla spikhål + springor i hörn/kanter och sedan måla foglist + den högre listen.

Vad rekommenderar ni? Är det värt att byta alla lister eller kan man komma undan med att spackla och måla?

Tack!

• Golvlister i hörn med synliga spikhål och springor, markerade med röda cirklar, i en lägenhet på cirka 60 kvm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trägolv med golvlist vid ett element. En steg står mot elementet och en matta ligger på golvet. Detaljer i hörn och kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T
Du kan spackla alla spikhål och förmodligen hörnen med. Tryck in ordentligt med sinckerispackel och låt det bli en "bubbla" och sen ta en kloss med lite grövre slippapper limmat på och slipa ner spacklet så det byggs upp hörn.
Ta sen ett finare papper med en kork-kloss eller en mjuk slipkloss och runda av hörnen en aning innan du målar.
Foga med latexfog mellan smyglist och sockel innan målning så ser det lite bättre ut.

Du skulle kunna byta smyglisten och få snyggade geringar men det är inte så mycket skillnad att det är värt jobbet. Den listen blir aldrig särskilt snygg. (men bättre än kvartsstav iaf :) )

• Gilla
johanfalk33 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag hade rekommenderat att spackla med nåt vitt spackel. Det kommer räcka. Ingen kommer tänka på det eller se det. Bara om du vet om det och går nära kommer det synas..och jobbet att byta listen är väldigt mycket större än spackel...

Farstatjej90
T Testarn skrev:
Du kan spackla alla spikhål och förmodligen hörnen med. Tryck in ordentligt med sinckerispackel och låt det bli en "bubbla" och sen ta en kloss med lite grövre slippapper limmat på och slipa ner spacklet så det byggs upp hörn.
Ta sen ett finare papper med en kork-kloss eller en mjuk slipkloss och runda av hörnen en aning innan du målar.
Foga med latexfog mellan smyglist och sockel innan målning så ser det lite bättre ut.

Du skulle kunna byta smyglisten och få snyggade geringar men det är inte så mycket skillnad att det är värt jobbet. Den listen blir aldrig särskilt snygg. (men bättre än kvartsstav iaf :) )
Varför blir det inte snyggt? Jag tycker listen är rätt snygg 🤔

T
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför blir det inte snyggt? Jag tycker listen är rätt snygg 🤔
Jag får citera Ingemar Stenmark:
"De' är ingen idé att förklar' för nån som int begrip" 😉

Skämt åsido, jag borde ha skrivit att jag inte tycker det är snyggt.
Det är ju ganska subjektivt men att sätta en liten list utanpå en sockel på det där viset för att täcka glipor när man lagt ett nytt golv istället för att ta loss socklarna och lägga golvet tycker jag inte är snyggt och känns som om man inte orkat göra hela jobbet utan "fuskar till det" på slutet.

T Testarn skrev:

Stort tack för ett mycket bra svar!

Och sista alternativet är annars att sänka ner golvsockeln helt till golvet och ta bort den mindre listen? Men antar att detta innebär ganska mycket jobb jämfört med spackel och måla.

T
J johanfalk33 skrev:
Stort tack för ett mycket bra svar!

Och sista alternativet är annars att sänka ner golvsockeln helt till golvet och ta bort den mindre listen? Men antar att detta innebär ganska mycket jobb jämfört med spackel och måla.
Nja, troligen har man lagt det nya golvet utan att ta bort socklarna och då har det blivit en glipa mellan golv och sockel som man täckt med en list så det är lite sent att försöka göra något "rätt" i det här läget.
Det enda man skulle kunna göra i så fall är att ta bort alla socklar och hitta en tjockare sockel som täcker avståndet från vägg till golvet och det skulle kunna se lite knepigt ut när den blir så tjock.

Gissningsvis är nuvarande sockel 15-16 mm tjock och smyglisten 8 mm och 23-25 mm tjocka socklar är inte så vanliga i lägenheter som er/din. De finns/användes förr i hus men då var de troligen dubbelt så höga som de befintliga.

H
J johanfalk33 skrev:
I vår lägenhet på ca 60 kvm sitter det i alla rum två st golvlister varav en foglist.
I foglisten syns spikhål och i hörn/kanter syns springor där listen inte passar perfekt.
Hur fixar jag detta på bäst sätt?

Jag tänker att man antingen byter foglisten mot en finare list och ser till att fixa hörn/kanter bättre, eller så kanske man kan träspackla alla spikhål + springor i hörn/kanter och sedan måla foglist + den högre listen.

Vad rekommenderar ni? Är det värt att byta alla lister eller kan man komma undan med att spackla och måla?

Tack!
Det finns utmärkta snickeri vit spackel på tub, (inte sandspackel), tryck i spackel och ett såpat finger för att forma spacklet. Behöver inte slipas efteråt.

• Gilla
johanfalk33
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Det finns utmärkta snickeri vit spackel på tub, (inte sandspackel), tryck i spackel och ett såpat finger för att forma spacklet. Behöver inte slipas efteråt.
Titta så att det står minst 10mm, gärna 20mm. Så slipper du lägga i mer en gång. Man behöver inte ens måla, det syns inte att det är spacklat om man inte kryper ner på golvet och tittar. Och vem gör det? En tub kost under 100,00, tror att det är 350-400 ml och det räcker länge.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.