Tillbaka till ämnet lite. En tredje variant är ju att jag säkrar av med 3x20A i huvudcentralen och matar en liten undercentral på övervåningen. Det ger mig ju mer flexibilitet för eventuella framtida behov. Dock är jag osäker på om det är tillåtet att dela upp exempelvis fasledningarna i ett rör och nolla+jord i ett annat, då jag inte kan klämma in 5 2,5mm2-ledningar i samma VP16-rör. Hur ligger det till med detta?

inte tillåtet att dra olika vägar / olika rör.
Sedan bör man ha 4 kvmm om man ska säkra 20A, dessutom säger svensk standard att central BÖR (inte måste) matas med 6kvmm.

Protte

Inte för att jag inte tror dej, men var står det att man inte får dela upp en grupp på flera rör? Det har jag helt missat i så fall.

Appropå frågan så lade jag en 5G6 EKKJ i mellanbjälklaget till en liknande undercentral.

Redigerat:
För att ansluta till ursprungsfrågan tycker jag att detta kunde vara ett fall där man nyttjar befintlig kanalisation genom 3-fasgrupp som splittas till 1-faslaster.
Denna kan ju användas för tex vägguttagen, där är ju lätt att åstadkomma en logisk
och överblickbar fördelning via grening i kopplingsdosor osv (så slipper Elinstallatören
mfl oroa sig för överkoppling av 400V i uttag eller apparatdosor).

En annan tanke är att lägga ditt serverutrymme på liknande sätt men att här i din
central lägga 3x1-pol automater som ej berörs av din "huvud JFB" dessa matar sen
en ordinär 3-fas JFB varifrån 3-fas gruppen tas upp via 16mm VP:n till serverrummet.
Fördelen som jag ser här är att man i princip får minimal störning vid överström-
utlösning men ändå gott personskydd, liknande vid personskyddsautomater men till
avsevärt lägre peng.

Jag håller med mycke_nu vad gäller JFB före UPS, jag har sett ganska mycket udda
effekter vid olika lösningar även vid lite större UPS:er (5-20 kVA) om man ordnar skydd sekundärt både vad gäller överström och personskydd men det gäller ju inte
i ditt fall ändå.

Sammanfattningsvis menar jag att dina befintliga VP-rör borde räcka till en avsevärd
möjlig effekt, eller utbyggnad, till övervåningen.
Undercentral tycker jag är lite overkill i sammanhanget.

Vad gäller att dra huvudledning i skilda rör avvaktar jag vad föreskriftuttolkarna kommer upp med, själv skulle jag dock inte tänka mig det sättet.

Det är ju faktiskt en smart lösning som jag inte hade tänkt på. Mig veterligen är det ok att dra 5 1,5mm2 i ett 16mm rör, vilket skulle ge mig möjlighet att dra upp fyra 10A trefasgrupper vilket ger mig betydligt större utrymme för framtida behov, totalt kan ju en sådan lösning ge i runda slängar 25 kW. Idén för serverrummet låter också mycket bra.

Med 4x3x10A får du uppgradera till 63A huvudsäkringar, så planera för ett nytt mätarskåp!:cool::D:cool:

Jo nu behöver jag ju inte den effekten, men det känns ju åtminstone som att jag kan få upp tillräcklig effekt för att inte bli begränsad för snabbt. Fast nog borde 63A vara lite overkill?

P=SQRT(3)*U*I*cos(fi) ger

I = P/(SQRT(3)*U*cos(fi))

Vid 25kW effektuttag och en fasvinkel på 0,9 ger det ju

I = 25000/(1,73*400*0,9) = 40,14A

Fast det är ju helt utan hänsyn till resten av fastighetens förbrukning. Men visst, min 25A huvudsäkring räcker ju inte långt om jag ska börja plocka ut sådana effekter ;)

när vi ändå är inne och sneglar lite på detta så har jg en snabb fråga, är det nån som vet vad mycket det skiljer i nätavgift mellan 25 och 35A?

Nätavgiften varierar ju från nätägare till nätägare, men i trakterna av 1000-1500kr/år handlar det om.

För att ta ursprungsfrågan så är det helt klart att föredra att dra upp ordentligt med ström och säkra av med små områden. Det är ett elände när man inte kan köra t.ex. en borrmaskin och dammsugaren samtidigt utan att säkringen löser ut, eller att man få gå och släcka ned julbelysningen och stänga av TV:n innan man kan dammsuga etc.

mycke_nu skrev:
Med 4x3x10A får du uppgradera till 63A huvudsäkringar, så planera för ett nytt mätarskåp!:cool::D:cool:
Jag överdrev givetvis en smula :D, men poängen var att kommer du över 25 A behöver du ett nytt mätarskåp med gänga III för passdelarna till huvudsäkringarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.