Har på allvar blivit dags att ta tag i elen på min övervåning nu. Dock har jag blivit ambivalent gällande hur jag ska göra med själva försörjningen till övervåningen.

Förutsättningarna är att jag idag har 4 VP-16 rör uppdragna från centralen, vilken också har gott om plats för ytterligare dvärgbrytare.

Detta innebär att jag tämligen enkelt kan dra upp 4 10A-grupper och använda dessa. Frågan är om det räcker? Vad jag ska ha är helt standard belysning- och uttagsinstallation och lite spottar på ett par ställen, totalt 4 rum + badrum. Kommer dock utöver detta ha elslingor i golvet för badrum samt att jag behöver kunna driva mina servrar som får ett eget rum på övervåningen, förbrukning max 2 kW.

Ett andra alternativ är en undercentral för övervåningen. Då får jag istället problemet att jag inte har ett smidigt sätt att få upp erforderlig kabel från huvudsäkringen, vilket gör att jag gärna undviker detta.

Hur skulle ni göra? Ska jag nöja mig med 4 grupper, eller ska jag meka med att få in en matning? Andra alternativ?

Belysning 10A
Uttag 10A
Golvvärme 10A
Datorer 10A

Det blir inget utrymme för expansion, men dina fyra VP-rör räcker. Sedan kanske jag skull sätta en egen JFB för övervåningen och/eller servrarna.

Det räcker gott. Dina servrar kanske bör få en egen grupp, men drar de verkliugen 2 kw? Eller är det bara vad de KAN dra om man tittar på märkeffekten på kraftaggregaten?

En normal dator kan ha ett kraftagg. på 700W men drar typiskt inte mer än kanske 50W även om du kör grafikortet extrremt i ett spel. De kan säkert dra uppmot 700 w någon millisekund då och då. Men en säkring löser inte ut på ens 100ms.

Annars så för en vanlig våning räcker det igentligen med 10A för hela våningen, men det kan vara smart att dela upp litet så inet allt slocknar samtidigt om en säkring löser ut.

Golvvärmen kommer att dra ca 100w per kvm, så den kanske inet bör gå på samma grupp som ett uttag i badrummet (om badrummet är stort), där kanske man vill köra en hårtork på 1000 - 1500 w.

Servrarna ligger på mellan 1200 till 2000 watt beroende på belastning, så de är inte snåla.. vilket å andra sidan ger ett värmetillskott till övervåningen ;) Men de ska nog hur som helst ligga på en egen grupp utanför JFB med personskyddsautomat oavsett vilket, eftersom de helst inte ska bli strömlösa i onödan.

Lägg dom på en egen JFB, löser den så är det inte i onödan utan troligen för att rädda någons liv. :)

Låter som en trevlig serverhistoria om du har den förbrukningen konstant... =)
Men, frågan är då, vad ska du använda som kylsystem, i synnerlighet på årets varmare dagar? Kan vara värt att dimensionera för en AC eller nåt annat som sänker tempen lite...

BobbyEwing skrev att han skulle ha dem utanför JFB men på en personskyddsautomat, så jordfelsskyddet har han redan tänkt på.

Tänk på att om du har en UPS så har de normalt inte en jordfelsbrytare i sig. På jobbet går lastsidan av UPS:erna genom en kapsling med personskyddsautomater, en per last.

I en mindre miljö kanske man ska ha en plug-in jordfelsbrytare efter UPS. Så har jag det själv hemma.

Det är 12 servrar av varierande slag, samt ett SAN-kabinett, ett fristående NAS, bandstation, switch, router, ups och SIP-server. Och nej, de är inte enbart till för mitt privata hobbybruk hehe. Storkonsumenterna är webservern och byggservrarna som i stort sett har konstant maxlast

Angående värmen så ska det inte vara något problem, men visst, en AC kan komma att bli aktuell av komfortskäl.

Det med JFB och UPS är lite intressant, har inte tänkt på det riktigt. Jag vill ju att UPSen ska kunna ta ner maskinparken säkert om JFB/personskydd bryter och det gör den ju inte om JFB sitter efter UPSen, och dessutom skyddas ju inte installationen fram till UPS-en då. Samtidigt kan ju felet ligga efter UPSen och då vill man ju ha brytning. Någon som har någon mer input på det? Är inte nätverkstekniker, så jag vet inte hur man "brukar" göra med det.

Jag skulle sätta jfb innan ups-en. Ser ingen anledning till att placera den efter en ups. Då försvinner ju tanken med att ha en ups överhuvudtaget.

w1shmast3r skrev:
Jag skulle sätta jfb innan ups-en. Ser ingen anledning till att placera den efter en ups. Då försvinner ju tanken med att ha en ups överhuvudtaget.

Om du sätter den framför försvinner ju vitsen med jfb.......... Ups en är väl framför allt till för att driva en kortare tid och sen stänga ner anläggningen vid strömbortfall. Om man skyddar denna gruppen med egen jfb/personskyddsautomat så kommer ju inte den lösa utan att det finns någon verklig anledning (alltså extremt sällan troligtsvis aldrig).

Nej självklart, tar utrustningen ingen skada av att stängas ned utav jfb så är ju saken biff. Jag trodde bortfallet av matningen var det väsentliga. Det är ju en prioriteringsfråga vilket man anser är viktigast. Vänder man på steken kan man ju likväl säga att det troligtvis aldrig kommer inträffa ett fel efter ups-en. Ett annat förslag är att man kan ju ha jfb innan ups-en och placera utrustningen efter ups-en strategiskt oåtkomligt för att minimera risken.

Detta var en ganska intressant diskussion som jag med stort intresse följer då jag faktiskt borde ha haft mer kunskap om det (ingår delvis i mitt jobb).
Givetvis vill man ju kunna skydda hela sin anläggning, men samtidigt kan man ju ställa sig frågan hur mycket man vill ska gå ner. Om man får jordfel i en server, ska då hela parken tvingas in på reservkraften, eller ska man ha separata jfb för varje förbrukare så att endast en i taget stängs av och då utan reservkraft?
Kombinationer av före och efter ups kanske? Eller nöjer man sig med en 300 mA innan ups, och separata 30 mA efteråt?

Om JFBn ligger före UPSen bryts både fas och nolla bort vid jordfel.

I detta läge flyter spänningen från UPSen relativt jord (jämför vanlig batteridrift) och det uppstår ingen personfara vid samtidig kontakt med fas och skyddsjord.

JFBn skall mao ligga före UPSen.

Tänkte nästan det. och automatisk frånkoppling av matningen(säkring) måste ju finnas i ups-en ändå eller? Men skulle inte jorden "utifrån" kunna utgöra en viss personfara ifall höljet av ups-en är av ledande material?

Nej naturligtvis inte. Fasen så dum jag är....;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.