Hej, Vi ska placera ett spabad på en befintlig altan. Badet kommer med vatten att väga ca 1200 kg. Altanen är i OK skick, men golvet är lagt med 22x95 trall och snickaren som byggde om undersidan hade en snabb och enkel lösning, som har funkat i 10 år. Jag funderar på att förstärka undersidan med en 45x120 regel (gulmarkerad) och också sätta stående 45x120 på plintarna, tror ni att det räcker

• A02.jpg
  • A01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade sågat hål och murat en plattform av två anledningar

1. man slipper vikta ner trädäcket, och därmed slipper man oroa sig om trädäcket håller ju äldre träet blir.

2. trädäcket kommer att agera trumma, så ni och grannarna kommer att höra när pumpen är igång.

Vi har en granne med badet på trädäcket och man hör pumpen ett kvarter bort. Vårt bad ligger på murad grund och man hör knappt den till grannarna när locket är öppet och bubblorna är igång.

Däcket planerade jag runt grunden från början.

Generellt finns det för lite info för att kunna säga ifall altanen klarar ökningen i belastning som spabadet ger.
MEN ser man till att du kommer i princip dubblera lasten där du placerar ditt bad (spabad+personer per kvm) så har jag svårt att tro det bara går att ställa det på altanen.

Din förstärkning skulle göra mer nytta genom att sätta den vid sekundärerna ovanför och halvera cc-avståndet och se över samverkan mellan dina 2x45x170som ser ut att vara spikade mot de korta reglarna.

Sen kapaciteten på plintarna och marken är okänd och blir en riskfaktor.

Är nog inte så dumt att försöka hitta någon fristånde grund till spabadet som ovan föreslog

R ReMaxBerea skrev:
Jag hade sågat hål och murat en plattform av två anledningar

1. man slipper vikta ner trädäcket, och därmed slipper man oroa sig om trädäcket håller ju äldre träet blir.

2. trädäcket kommer att agera trumma, så ni och grannarna kommer att höra när pumpen är igång.

Vi har en granne med badet på trädäcket och man hör pumpen ett kvarter bort. Vårt bad ligger på murad grund och man hör knappt den till grannarna när locket är öppet och bubblorna är igång.

Däcket planerade jag runt grunden från början.
Tack för inlägg och jag håller med att ditt förslag är en stabil lösning. Men det skulle kräva att jag bygger ett helt nytt däck eftersom jag med ditt förslag skulle såga sönder större delen av konstruktionen. Dessutom skulle betongklumpen bli stor 180x70 cm ca 4,5 ton. Vi tittar nu efter en ny plats att ställa badet på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.