2 041 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
hur skulle ni gjort borrat eller grävt
Vill man ha en grävd brunn så är ju lösningen att gräva för hand. Man köper brunnsringar och gräver en så djup grop man kan med grävmaskinen och sänker ned de två-tre första ringarna på varandra. Sedan börjar arbetet, man klättrar ned och gräver för hand med spade och hissar upp leran i hinkar.. Och allt eftersom man kommer djupare så trycker man ned ringarna med grävmaskinen.
En av mina grannar gjorde såhär så sent som i början på 90-talet. Han hade inte råd att hyra in en brunnsborrare efter att ha överspenderat på villan. Han grävde 8 m ned. Grävmaskin hade han tillgång till (hans bror är bonde).
Det är mycket hårt arbete, men han gjorde det på en vecka ungefär. Jag misstänker att han hade ont överallt under tiden och efteråt.
En av mina grannar gjorde såhär så sent som i början på 90-talet. Han hade inte råd att hyra in en brunnsborrare efter att ha överspenderat på villan. Han grävde 8 m ned. Grävmaskin hade han tillgång till (hans bror är bonde).
Det är mycket hårt arbete, men han gjorde det på en vecka ungefär. Jag misstänker att han hade ont överallt under tiden och efteråt.
Kan inte brunnen slammat igen?E Eveleve skrev:Vi har problem med en gammal dricksvattenbrunn som sinat. Den ger mycket lite vatten. Kommunalt vatten kan vi ej få.
Vi får hämta vatten ganska ofta i ibc tankar.
Har haft en slagruteman här som sa att ni kan glömma den gamla brunnen, "den är förbrukad"
Han hittade ett jättebra alternativ på vårt fält, kanske 30 meter från närmsta byggnad. Där är 3 st ådrer som går ihop varav den ena skall ge riktigt mycket vatten. den ligger på 10.5meters djup.
Jag har nu pratat med 2 grävmaskinister. verkar ej sugna alls. Sen har jag pratat med arbetsledaren för entreprenad avd på åkeriet där jag jobbar, han är gammal maskinist han med. Jätte hål. med rasvinklar osv så blir det ett hål på ca 25 meter i diameter vilket blir dyrt. verkade ej sugen han heller, föreslog borra men kunde inget om det.
När man borrar brukar det vara mycket djupare vad jag förstår. dessutom lade vi ca 300000 tusen för ca 6år sedan på infodring av brunn plus nytt avlopp från 3 byggnader och infiltration. Ej sugen att stoppa pengar i halsen på firmor utan vill fixa det själv med hjälp av maskinist.
Några goda råd från någon som vet eller har erfarenhet. Vad ska vi göra, vad skulle ni gjort.
Har pratat med HP brunnsborrning som föreslog att dom kunde lämna offert på djupborrad brunn, Detta är jag ej sugen på då det var dom som gjorde tidigare jobb. Och brunnen som infodrades började nästan direkt att strula. Ingen skugga över dom. det stod i avtalet att dom ej kunde garantera resultatet och dom försökte hjälpa oss och det har funkat hyfsat men nu är det sämre och ohållbart.
Det är en jordbruksfastighet i skåne. Plasering av ny brunn är helt ok för oss då vi ej är aktiva i jordbruket. ca 30 meter till teknikrummet.
Redigerat:
Om dom har tagit 100k för att lappa och laga en grävd brunn så tycker jag att det är så, för mindre pengar hade du fått en nyborrad brunn med pump och allt.E Eveleve skrev:
Sen är det min bedömning såklart, kanske finns andra faktorer som spelar in, avloppet kanske kostade 295k, men då tycker jag det verkar dyrt.
Efter att ha ägt hus med både grävda och borrade brunnar så hade jag inte tvekat alls utan valt att borra en brunn, oavsett vad eventuella spåmän säger.
Sannolikheten att en djuborrad brunn skulle sina är betydligt lägre än en grävd.
Sannolikheten att en djuborrad brunn skulle sina är betydligt lägre än en grävd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden