2 051 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
hur skulle ni gjort borrat eller grävt
Tar inte illa upp, så är det med mänslighten och allt annar på jorden vi bor på. men kan ifrågasättas för en del personer. Jag själv har tittat på toppografin och framför allt när det finns klarvatten i dagen vintertid. Finns det vatten starx under isen ofruset vatten, så är det en form av vatten som kommer upp med självtryck och en underjordisk källa. Kallkälla som trycker upp. Många har det och kan agera efter det.Gimp skrev:
Tråkigt med pappa som har gått ur tiden, menade inte att vara okänslig så hoppas du inte tog illa upp.
Det jag menade var att slagruta inte fungerar bättre än slumpen, James Randi har vigt sitt liv åt att motbevisa bla det, och ingen har lyckats bättre än slumpen, även fast han har lockat med 10mkr till den som lyckas.
Jag tror majoriteten av dom som har testat verkligen trott på sina förmågor och typ alla kommer på massa spännande bortförklaringar till varför det inte funkade just nu, trots att dom varit med och utformat och godkänt testsetupen.
Sen tror jag att det finns, eller I alla fall fanns, människor som kunde gissa bättre än andra baserat på andra data, som lutning på marken, eller ser på växtlighet var det bör finnas vatten.
Ex hade min brunnsborrare kunnat ha en magisk sten som han kastar upp i luften och där den landar finns det vatten, för statistiskt sett gör det ju det, men det betyder inte att varken stenen eller gubben är magiska.
Måste vara bluff belöning isåfall. Hälften av de som gissar gör bättre ifrån sig än slumpenGimp skrev:
Om du verkligen vill veta så går det att Googla James Randi så kan du läsa om hur testerna sattes upp och hur dessa bedömdes, men nej, om någon gissade 0,1% bättre än slumpen så utgick ingen belöning, men det bevisar inte heller något annat än att normalfördelningen inte är exakt vid annat än oändligt antal mätningar.S sjoelund skrev:
Återigen, personerna som deltog i testerna var med och godkände setupen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Mycket anekdotiskt bevisföring gällande slagruta... Som motpol kan jag dra att svärfar lät en snubbe med slagruta peka ut, de handgrävde brunn 9m och det var snustorrt.
För dricksvatten hade jag borrat alla dar i veckan!
För dricksvatten hade jag borrat alla dar i veckan!
genom att märka ut var han hittat vatten och sedan känna med slagrutan hur lång bort enerig finns på vart håll. 10.5 meter från markerings-pinnen =10.5 meter djupt. sen kan han givetvis inte garantera något men det kunde ju inte dom som tog 100 tusen + för några år sedan för att infodra vår nuvarande brunnuseless skrev:
300 000 var för mer saker men typ 100 000 var för ursprungliga offerten på bara brunnen inkl ny hydrofor anläggning. 300 000 var för allt. Avloppsanläggning med typ hundra meter rörledning, ny slamavskiljare och infiltrationsbädd, ny 4 ledad kulvert mellan stall och bonimgshus då allt flyttats ut från den lilla källaren till "teknik rum"i stallet.Gimp skrev:
ja dom fyllde med lera runt infodringen längst ner och sedan sand hela vägen upp.
jag har funderat på att ta bort infodringen igen för att se vad som händer.
i vilket fall som säger slagrutemannen att brunnen är "förbrukad" men jag har ej gett upp den helt än.
Varför borrade ni inte, vi betalde 75" för några år sedan med 100 m, grävning 20 m frostfritt till gamla grävda brunn och där hydropress, resten till huset av gamla vattensystemet inkl. el återanvändes.E Eveleve skrev:genom att märka ut var han hittat vatten och sedan känna med slagrutan hur lång bort enerig finns på vart håll. 10.5 meter från markerings-pinnen =10.5 meter djupt. sen kan han givetvis inte garantera något men det kunde ju inte dom som tog 100 tusen + för några år sedan för att infodra vår nuvarande brunn
för att vi hade en brunn som gav mycket vatten. dåligt beslut som jag ångrat många ggr.A AndersS skrev:
Jag kollade med mina Tarotkort och de sa att om du gräver ner lite till eller borrar i befintliga brunnen så kommer vattnet att flöda
Såg att 300k var för allt redan innan, men raljerade lite då jag tycker att du har blivit lurad faktiskt.E Eveleve skrev:300 000 var för mer saker men typ 100 000 var för ursprungliga offerten på bara brunnen inkl ny hydrofor anläggning. 300 000 var för allt. Avloppsanläggning med typ hundra meter rörledning, ny slamavskiljare och infiltrationsbädd, ny 4 ledad kulvert mellan stall och bonimgshus då allt flyttats ut från den lilla källaren till "teknik rum"i stallet.
ja dom fyllde med lera runt infodringen längst ner och sedan sand hela vägen upp.
jag har funderat på att ta bort infodringen igen för att se vad som händer.
i vilket fall som säger slagrutemannen att brunnen är "förbrukad" men jag har ej gett upp den helt än.
Borrad brunn med allt 75k
Okej med långa grävningar och rör, men 200k för avloppsanläggning är för dyrt tyvärr.
Min avloppsanläggning kostade bråkdelen av det, 13500:- för trekammarbrunn med spridningsrör för infiltration och fördelningsbrunn.
Spridningslager och markbäddsand 12500:- (60m3 vilket var 3ggr normal infiltration)
Rör 50m kanske 5000:-
Grävning gratis (kompis), men det tog kanske 20h så 25000:- om jag hade betalat.
Dock var det 2007, så lite har ju hänt med priser.
Jag bytte trekammabrunn för några år sedan till en BAGA 4m3 för att jag insåg att 440l badkar skapar en del slamflykt och att Uponor brunnen hade börjat spricka mellan kammarna.
BAGA brunnen kostade typ 31k (kollade nu och samma brunn kostar nu 45k) och grävning 8k
Så tyvärr tror jag du har betalat för mycket
Att dom har fyllt med lera i botten är väl sådär, om vattennivån är låg så kommer det inte in något vatten alls.
Hade dom lagt ett material som släpper igenom hade det kanske runnit in mer.
Jag tror tyvärr borra är det enda vettiga sättet, surt, men ska du bo kvar länge så är det faktiskt en rätt liten kostnad om man räknar.
Jag är ledsen, men det är ren och skär bluff.E Eveleve skrev:genom att märka ut var han hittat vatten och sedan känna med slagrutan hur lång bort enerig finns på vart håll. 10.5 meter från markerings-pinnen =10.5 meter djupt. sen kan han givetvis inte garantera något men det kunde ju inte dom som tog 100 tusen + för några år sedan för att infodra vår nuvarande brunn
Över 1000st erfarna slagrutemän har testat och INGEN kunde ens hitta vatten på typ 1 meter, fast alla kunde hitta när dom såg vart det fanns vatten, men så fort dom la jord över så tappade dom sin magiska förmåga, det är inget annat än en bluff tyvärr.
Många skyllde på att jorden kanske hade fel egenskaper eller att ny jord som lagts över rören inte hade laddats upp av vattnet...
Att firman som lerade igen botten där det kanske fanns lite vatten inte kunde garantera något är väl rätt målande.
För 100k hade du nog fått en brunnsborrare att garantera vatten.
Ett test med en svensk rutgängare – Vetenskap och Folkbildning https://share.google/OEd12THH0OIyGvjar
Testing Dowsing: The Failure of the Munich Experiments | Skeptical Inquirer https://share.google/LIHYwBeko2pMXGiZP
Testing Dowsing: The Failure of the Munich Experiments | Skeptical Inquirer https://share.google/LIHYwBeko2pMXGiZP
Lurad????Gimp skrev:
Såg att 300k var för allt redan innan, men raljerade lite då jag tycker att du har blivit lurad faktiskt.
Borrad brunn med allt 75k
Okej med långa grävningar och rör, men 200k för avloppsanläggning är för dyrt tyvärr.
Min avloppsanläggning kostade bråkdelen av det, 13500:- för trekammarbrunn med spridningsrör för infiltration och fördelningsbrunn.
Spridningslager och markbäddsand 12500:- (60m3 vilket var 3ggr normal infiltration)
Rör 50m kanske 5000:-
Grävning gratis (kompis), men det tog kanske 20h så 25000:- om jag hade betalat.
Dock var det 2007, så lite har ju hänt med priser.
Jag bytte trekammabrunn för några år sedan till en BAGA 4m3 för att jag insåg att 440l badkar skapar en del slamflykt och att Uponor brunnen hade börjat spricka mellan kammarna.
BAGA brunnen kostade typ 31k (kollade nu och samma brunn kostar nu 45k) och grävning 8k
Så tyvärr tror jag du har betalat för mycket
Att dom har fyllt med lera i botten är väl sådär, om vattennivån är låg så kommer det inte in något vatten alls.
Hade dom lagt ett material som släpper igenom hade det kanske runnit in mer.
Jag tror tyvärr borra är det enda vettiga sättet, surt, men ska du bo kvar länge så är det faktiskt en rätt liten kostnad om man räknar.
HP Brunnsborrning är en ganska stor aktör, kanske en av dom största.