Hej.
Har köpt en lägenhet och behöver som ni ser fräscha upp köket. Klacken i väggen är smått irriterande och jag funderar på vad jag ska göra med köket. Alternativ 1 är att försöka återskapa ett kök som det såg ut på 50-talet och alternativ 2 är att blåsa ut och sätta in ett IKEA-kök. Om man väljer att sätta in ett nytt kök, vad blir då bäst. Att regla upp så allt kommer i våg eller köpa en djupare bänkskiva och låta såga ur för klacken? Överskåp och högskåp kommer nog inte vara aktuell om det blir ett nytt kök för då hamnar det nog allt för nära fönstret. Diskmaskin är första målet att få in.

• Gammalt vitt kök med ugn och fläkt, väggklack syns i hörnet. Möjliga renoveringslösningar: 50-talsstil eller modernt IKEA-kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kök med över- och underskåp, diskho och kakelplattor. Synliga köksapparater och vägguttag på sidan. Del av renoveringsdiskussion.
    Skapa konto
Ibland kan det funka med att inte bygga om och blunda för problemet ...

Om man avser sälja i närtid är frågan: får man tillbaka "investeringen"? En perfekt lösning blir kostsam och köket tycks ändå mycket fräscht.

Jag hade tidigare ett 20-talskök i 50-talstappning. Irriterande de första åren. Satte bänkmaskin i vänstra hörnet. Köket fungerade i drygt 20 år innan jag sålde - men det var underhållet och fint. Inte ens köparen byggde om ...

För min del hade jag dock ett fint stort gammalt skafferi som avlastade köket väsentligt.

Redigerat:
  • Gilla
Vinde
  • Laddar…
I detta fallet är det väl enklast att flytta ut sektionen med diskbänken i liv med spisen. "Klacken" flyttas till sidan till högskåpet och syns inte. Man tarner skåpen, reglar upp väggen med klacken tjocklek och sätter tillbaka dom

Jag hade personligen behållt det fina köket, lämnat in alla luckor för målning och letet upp handtag i rätt tidsålder. Sen hade jag försökt att hitta en snyggare lösning för skåpen ovanför spisen så att de blir mer i stil med de andra, fixat taklisten så den går jämnt. Fixat kakel hela vägen mellan diskbänk och skåp.

Ska du riva ut alltihop så kan du kolla med kökstillverkare som har 70 cm djupa underskåp och grundare överskåp. Då får du en jämn linje men utnyttjar ändå de extra cm vid sidan om klacken och får ett grundare överskåp vid klacken. Du kan välja om du vill se klacken bakom diskbänken soom en nisch eller bygga ut den så du får 60 cm djup diskbänk

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att man kan höja bänken till en mer normal nivå genom att lägga en list runt om under diskbänken. Det funkar bättre med en spishäll men de flesta moderna fristående spisar har en modern höjd på 90 cm, på femtitalet var bänkhöjden runt 80-85 cm.

• Gilla
Vinde
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
I detta fallet är det väl enklast att flytta ut sektionen med diskbänken i liv med spisen. "Klacken" flyttas till sidan till högskåpet och syns inte. Man tarner skåpen, reglar upp väggen med klacken tjocklek och sätter tillbaka dom

Jag hade personligen behållt det fina köket, lämnat in alla luckor för målning och letet upp handtag i rätt tidsålder. Sen hade jag försökt att hitta en snyggare lösning för skåpen ovanför spisen så att de blir mer i stil med de andra, fixat taklisten så den går jämnt. Fixat kakel hela vägen mellan diskbänk och skåp.

Ska du riva ut alltihop så kan du kolla med kökstillverkare som har 70 cm djupa underskåp och grundare överskåp. Då får du en jämn linje men utnyttjar ändå de extra cm vid sidan om klacken och får ett grundare överskåp vid klacken. Du kan välja om du vill se klacken bakom diskbänken soom en nisch eller bygga ut den så du får 60 cm djup diskbänk
Tack för kloka inspel!

yonna yonna skrev:
Ibland kan det funka med att inte bygga om och blunda för problemet ...

Om man avser sälja i närtid är frågan: får man tillbaka "investeringen"? En perfekt lösning blir kostsam och köket tycks ändå mycket fräscht.

Jag hade tidigare ett 20-talskök i 50-talstappning. Irriterande de första åren. Satte bänkmaskin i vänstra hörnet. Köket fungerade i drygt 20 år innan jag sålde - men det var underhållet och fint. Inte ens köparen byggde om ...

För min del hade jag dock ett fint stort gammalt skafferi som avlastade köket väsentligt.
Jag ska inte sälja i närtid och luckorna har jag en jättebra lackfirma till 🙂

• Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
V Vinde skrev:
Diskmaskin är första målet att få in.
Bänkdiskmaskin kan få plats under diskhon i en del fall.
V Vinde skrev:
Överskåp och högskåp kommer nog inte vara aktuell om det blir ett nytt kök för då hamnar det nog allt för nära fönstret.
Utan hög- och överskåp blir det väl väldigt lite förvaring?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bänkdiskmaskin kan få plats under diskhon i en del fall.

Utan hög- och överskåp blir det väl väldigt lite förvaring?
Ja det kan det bli men jag har ju möjlighet att ha skåp på andra sidan gången också.

• Vit köksvägg med skåp och bänk, en gång synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
BirgitS
Beroende på mått och hur det är gjort kan det vara möjligt att byta ut bänkskåpet till vänster om hon till en smal (45 cm) diskmaskin.

• Gilla
16386
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Beroende på mått och hur det är gjort kan det vara möjligt att byta ut bänkskåpet till vänster om hon till en smal (45 cm) diskmaskin.
Ja det är möjligt att ha en som är max 82 cm om jag sågar ur på ena sidan plus virket i ovankant. För en 45: som är max 80 hög verkar vara omöjligt att hitta va?

Drivisen Drivisen skrev:
Tänk också på att man kan höja bänken till en mer normal nivå genom att lägga en list runt om under diskbänken. Det funkar bättre med en spishäll men de flesta moderna fristående spisar har en modern höjd på 90 cm, på femtitalet var bänkhöjden runt 80-85 cm.
Det är ett bra förslag men hittills har jag inte kunnat förstå hur diskbänken är fäst i stommen, ser inga skruvar eller andra beslag någonstans. Nån som vet hur det brukar vara?

BirgitS
V Vinde skrev:
Ja det är möjligt att ha en som är max 82 cm om jag sågar ur på ena sidan plus virket i ovankant. För en 45: som är max 80 hög verkar vara omöjligt att hitta va?
82 cm är nog vanligast som minsta höjd eftersom det plus 3 cm blir den gamla standarden 85 cm.
Även om Prisjakt listar några som är några mm mindre än 820 mm så får du kolla att det verkligen stämmer, och det är bara några mm under: https://www.prisjakt.nu/search?avai...5&load_all_ctg_filters=true&attr_1437=815,819

• Gilla
Vinde
  • Laddar…
BirgitS
V Vinde skrev:
Det är ett bra förslag men hittills har jag inte kunnat förstå hur diskbänken är fäst i stommen, ser inga skruvar eller andra beslag någonstans. Nån som vet hur det brukar vara?
Ibland har gamla rostfria diskbänkar ett uppvik mot väggen bakom kaklet. Kan vara bra att känna till om man planerar att ta bort diskbänken.

• Gilla
Vinde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.