Hej,

Har en lampa som jag skulle vilja förgrena till 2 till. Kommer spåra upp samt sätta på panel framför. Dock vet jag inte hur jag skall förgrena från befintliga. Vill ju inte bygga in förgreningen? Hur skulle ni gjort utan att ta upp hela väggen? Se bild

Det är nog enklare du tar ett kort och laddar upp istället.

Är det på vägg eller i tak?
Går det ut en dosa eller ett rör?

Alternativen brukar vara så att man går från dosan och sätter en ny dosa om man ska ha upp en till lampa.
Är det bara ett rörutsläpp i tak så kan man skarva dit en dosa och gå vidare och sätta en ny dosa på lämpligt ställe.

Är det på vägg så tycker jag bara att man ska göra rörutsläpp och inte sy rör imellan. Skulle man vilja plocka bort en armatur i framtiden så kan man få problem då man har två rör. Går man istället från en dosa och sen släpper ut ett rör där man ska ha det och gör likadant med ett annat rör osv. Då är man lite mer framtidssäkrad. Skulle man då ta bort en lampa i framtiden så kan man antagligen sätta en dosa över eller så kan man koppla loss trådarna och rycka ur de om man så känner för det.

-=fullmoon=- skrev:
Det är nog enklare du tar ett kort och laddar upp istället.

Är det på vägg eller i tak?
Går det ut en dosa eller ett rör?

Alternativen brukar vara så att man går från dosan och sätter en ny dosa om man ska ha upp en till lampa.
Är det bara ett rörutsläpp i tak så kan man skarva dit en dosa och gå vidare och sätta en ny dosa på lämpligt ställe.

Är det på vägg så tycker jag bara att man ska göra rörutsläpp och inte sy rör imellan. Skulle man vilja plocka bort en armatur i framtiden så kan man få problem då man har två rör. Går man istället från en dosa och sen släpper ut ett rör där man ska ha det och gör likadant med ett annat rör osv. Då är man lite mer framtidssäkrad. Skulle man då ta bort en lampa i framtiden så kan man antagligen sätta en dosa över eller så kan man koppla loss trådarna och rycka ur de om man så känner för det.
Det är en sluten vägg. Kan i värsta fall öppna upp baksidan (skall ända gipsa den väggen, kan jag lika gärna bryta upp den) men hade varit skönt att slippa det. Men det känns som det ända rätta. Vill inte gena och bygga in mig i ett ev framtid problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.