Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kerstin Larsson skrev:
Man bör ju inte fästa för stor vikt vid delvis obekräftade rykten som dessa, men någon typ av diagnoser skulle kunna förklara pojkarnas ovanliga beteende och att inte heller vi kunde styra dem genom tillsägelser (läs rytande).
En viktig aspekt som jag tycker inte kommit fram i tråden och som troligtvis är en komponent i det hela.
Därför är det så tråkigt att läsa en massa inlägg där man tycker att killen är ouppfostrad osv.
Grabbens ev problem tar ju inte ifrån föräldrarnas ansvar men man kan ju även förstå att dom vill sin grabbs bästa och att han får möjlighet att umgås med sina klasskompisar och inte redan idag bli utstött och ifrågasatt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag känner igen det där, det är helt enkelt fantastiskt dåligt uppfostrade barn. Det är absolut inte barnens fel, alla barn beter sig illa om de uppfostras så slappt som vissa föräldrar uppfostrar sina barn.

Min syster uppfostrar sina barn så och kan inte t ex inte hantera barnen i trafiken. De kan slita sig iväg och springa rakt över en väg utan att se sig om. När hon blir arg så flinar de, för de vet att det inte händer något mer.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
C
Om du har en hemplus eller husplus,eller stor hemförsäkring, det heter lite olika beroende på vilket försäkringsbolag man har..... Så kan skadan eventuell vara ersättningsbar via den försäkringen. Kolla med det bolag du har!

Annars ser det ut som bristande tillsyn, du har själv barnen i din vård vid föräldrarnas/vårdnadshavarens frånvaro. M.a.o. du ansvarar själv för vad barnen kan förorsaka under "lek". Det är inget stort ansvar som kan läggas barn till last I den åldern.... Det var den juridiska biten... Den andra delen avser det moraliska ansvar som barnens föräldrar borde ha, men det hänger ju ihop med "sunt förnuft" för att uttrycka det enkelt, o av den delen har vi ju olika mått.....

"- Ge ungen ett kok stryk
ELLER
- skyll er själva som lämnade fiolen framme"

Nimajneb

Anstiftan och medverkan till brott

Anstiftan till brott och medverkan till brott
Den som med ”råd eller dåd” förmår annan att begå ett brott döms för anstiftan till brottet.

Vid bedömningen skall det vara klart att gärningsmannen inte hade begått brottet om inte anstiftaren hade påverkat honom/henne. Den som hjälpt en gärningsman att utföra ett brott kan dömas för medverkan till brottet.

Om du inte kvalificerar för att "gå i Fängelse utan att passera Gå" så är nog en avstängning av dej det minsta du förtjänar!
Att barn uppträder olämpligt är inte okej, men att du som vuxen?? uppmanar TS antingen ska grovt misshandla barnet eller skylla sig själv är helt oacceptabelt.
:mad:

• Gilla
NyByggareSthlm och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev: "Det verkar vara lite av en "kulturkrock" som skett här. Men ta det för vad det är, det handlar mer om känslor än om det faktiska värdet. Eller?"

Ja, precis som du så klokt säger är det inte det ekonomiska värdet som är det viktiga här. Det är känslan av kränkning (ja, där har vi det där favoritordet i svensk debatt, igen!) när någon tar sig friheten att, mot uttryckliga förbud, förstöra något i ens hem utan att sedan ens be om ursäkt.

Vad gäller det ekonomiska, så tror jag inte att 4,000:- är någon stor grej för någon av de bägge vållandes föräldrar (dessutom bara 2000:- var). Det är litet intressant att de barn som beter sig såhär inte bor i någon problemtyngd och socialt utsatt söderförort, utan i områdets allra mest prestigefyllda "gräddhylla", med villapriser på mellan 5 och 10 miljoner. Skolan är en välrenommerad privatskola som har som uttalat mål att vara "Sveriges allra bästa skola". Flertalet föräldrar är högutbildade och extremt välbetalda - så även dessa.

---

Redigerat bort ortsnamn. /Moderator

• Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
S
Mattiaz skrev:
Du tycker inte att punkt 1 och 2 är en anings motsägelsefulla?
Absolut inte. Punkt 1 för att förhindra katastrof, punkt 2 för att utifall punkt 1 fallerar så kan man få ordning på ungarna ändå, även om det bli dålig stämning. Man bör ju inte ryta till så ungarna kissar på sig i första skedet, det är ju en nödlösning.

D
Kerstin Larsson skrev:
På klassens föräldramöten har det genomdrivits gemensamt beslut på att samtliga barn måste bjudas in på allas kalas, dels för att ingen skall känna sig utanför, dels för att det inte skall bli könsuppdelat i tjej- resp killkalas.
Detta är inte något som skolan eller ett föräldramöte kan bestämma. Vad skolan möjligtvis kan säga är att om inbjudningar delas ut på skolan, så skall alla bjudas (eftersom man då gör det på skoltid och i skolans lokaler). Men om ni privat skickar ut inbjudningar till vänner eller barns vänner är det inget som någon inom skolkretsen har något med att göra. Måste ni bjuda alla skolbarnen på familjens begravningar också??? (ironi) Ingen kritik mot dig, utan mot föräldrakollektivet som tror att de kan bestämma över en sådan sak.

• Gilla
ergunomic och 6 till
  • Laddar…
Trist situation. Bortsett från det rent juridiska i frågan, så skulle jag nog faktiskt svälja och inte ställa krav på de andra familjerna. Jag skulle vara orolig över vad som händer i klassen med mitt barn om de här pojkarna bestämmer sig för att hennes föräldrar är "dumma".

Kommer man in i en mobbingsituation så kommer det att orsaka enorm skada oavsett om skolan hanterar det bra eller inte. Då kommer de här skadorna att kännas futtiga.

• Gilla
NyByggareSthlm och 3 till
  • Laddar…
Kerstin Larsson skrev:
Vad gäller det ekonomiska, så tror jag inte att 4,000:- är någon stor grej för någon av de bägge vållandes föräldrar (dessutom bara 2000:- var). Det är litet intressant att de barn som beter sig såhär inte bor i någon problemtyngd och socialt utsatt söderförort, utan i ortens allra mest prestigefyllda "gräddhylla", med villapriser på mellan 5 och 10 miljoner. Skolan är en välrenommerad privatskola som har som uttalat mål att vara "Sveriges allra bästa skola". Flertalet föräldrar är högutbildade och extremt välbetalda - så även dessa.
Det är ju bara att fundera över vad som händer på en välkänd internatskola så inser man att ett sådant beteende inte är bundet till problemtyngda familjer, eller så är de problemtyngda på ett annat sätt än man normalt förknippar med ordet.

• Gilla
mawi
  • Laddar…
Hm. Undrar om jag inte vet vilken skola det skulle kunna kan vara. Vi hade (om det är samma) barn där, minns att jag blev chockerad över ungdomarnas beteende. Nu var de lite äldre än TS barn. Det var till största delen barn med föräldrar med "vettiga" åsikter, men i grupp blev barnen som förbytta. Det kom åsikter såsom "jag tänker inte städa, det behöver jag inte hemma för det gör xxxx", "så här äcklig tårta skulle vi aldrig få hemma"' , "vadå sova i tält, vi har råd med hotell". Föräldrarna till dessa barn blev oerhört förvånade när sånt kom fram.
Det är en gruppkultur som inte är helt bra.

Har ni koll på vilka barn som uppfört sig sämst? Isåfall tycker jag att ni ska skriva ett brev till deras föräldrar där ni kort och sakligt redogör för vad de faktiskt har gjort och vilka kostnader de orsakat.

Typ.
"I enlighet med vad som bestämdes på föräldramöte X/Y så bjöd vi in samtliga barn på kalas N/M. Tyvärr så uppförde sig flera barn på ett helt oacceptabelt sätt. Ett av de barnen var Kalle Kaos.

* Kalle jagade flera barn över gräsmattan med en spetig spade, och lyssnade inte på tillsägelse-
* Kalle jagade sedan direkt efteråt barn med en spetsig kratta
* Kalle Kaos, Janne Jävel och Niklas Niding tog en värdefull fiol och lekte med den trots flera och tydliga tillsägelser om att de inte fick röra den. Under leken skadades fiolen. Kostnaden för reparationen blev 4000:-, 3000:- efter att försäkringen täckt en del av skadan. Vi begär att ni tar ansvar för de skador Kalle orsakade och ersätter oss med 1000:- för er del av skadan.

Vänligen
X Y

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Kerstin Larsson skrev:
Det är litet intressant att de barn som beter sig såhär inte bor i någon problemtyngd och socialt utsatt söderförort, utan i Täbys allra mest prestigefyllda "gräddhylla", med villapriser på mellan 5 och 10 miljoner. Skolan är en välrenommerad privatskola som har som uttalat mål att vara "Sveriges allra bästa skola". Flertalet föräldrar är högutbildade och extremt välbetalda - så även dessa.
Och det är kanske där som du kan finna orsaken, karriären har kanske tagit fokus från barnen. Eller också är det så enkelt att diagnosen är ärftlig. ADHD är det till viss del som exempel :).

Vi går i simlekskola med våra barn och i gruppen där den äldste killen (5 år) går så finns en det en annan kille som jag befarar har ett par bokstäver i sin diagnos. Det är en jättefin kille på det stora hela men han har svårt att fungera i grupp och spelar upp och förstör således för de andra barnen. Det är dock inget ont uppsåt i det han gör.

Det intressanta är att när pappan är med så fungerar det jättebra, killen gör något snedsteg men pappan rättar honom precis som vi andra rättar våra barn. Inget konstigt alls men när mamman är med så blir det total katastrof, killen lever rövare deluxe.

Det sägs/påstås att det är fler barn med bekymmer idag. En del menar att detta beror på att man är duktigare att diagnostisera idag. Jag vet inte, men däremot så tror jag det är oerhört viktigt att föräldrarna delar syn på barnens uppfostran. Att den följer vårt samhälles normer är ju självklart.

Respekt, konsekvent och humor skulle jag spontant säga är mina ledord. Det är lätt att skriva men fasen inte lätt att leva efter :)

• Gilla
drakbane
  • Laddar…
BeGe skrev:
Anstiftan och medverkan till brott
Uppenbarligen läste du inte vad JAG tyckte skulle göras (ta upp skadeståndsanspråk med föräldrarna) utan du hängde upp dig på vad jag läst och sammanfattat direkt o indirekt i tråden. (Ville skapa lite tankeställare genom att vara rak på sak istf att klä in allt med en massa ord)
Att citera någon utan att ta med helheten i inlägget är mycket låg stil.

De allra flesta såkallade ADHD barn är bara ouppfostrade skitungar, men det är lättare att sätta en diagnos på barnet istället för att kritisera föräldrarnas bristande uppfostran.

• Gilla
grävaren och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att det i allmänhet är för mycket snack om olika bokstavsdiagnoser. Visst har barn olika förutsättningar men det är nog lätt hänt att diagnosen gör att man faktiskt accepterar betéenden som är oacceptabla. Barn som beter sig illa ska få konsekvenserna av det, och från tidig ålder. Och det är för deras eget bästa. För det kommer de att få göra förr eller senare. När barnen blir vuxna människor och kommer ut i samhället så kommer ingen längre att ha överseende med oacceptabelt uppförande. Det kommer att bli svårt att få jobb, och i värsta fall blir det polisen som får förklara var gränserna går. Och då är det inte roligt längre.

Om andra ungar beter sig illa i min närvaro så ser jag till att de får veta det. Vad föräldrarna tycker bryr jag mig inte om.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.