Fredrik Å skrev:
Jag får väl demontera bänkskiva å hela skiten för att byta kabeln :-@
Du har ju just flyttat tumlaren. Den borde väl gå att dra ut igen?

Ligger bänkskivan på tumlaren?
Då går det nog att lyfta skivan ett par mm så du kan dra ut tumlaren.

S
torktumlare och tvättmaskin skall man ju alltid montera så dom går att dra ut lätt och kunna städa bakom.

Det är några cm mellan skiva och TT resp tvättmaskin.

Bästa är ju förstås att sätta ett nytt eller flytta uttaget (som hempularen skrev redan i inlägg 5).
Skarvsladd är ju ett alternativ, men känns sådär, speciellt om den ska ligga dolt.
Även skarvning med lödning och krympslang funkar, men även för det krävs specialkunskaper.

Mikael_L
krympskarv, men då krävs det att du har tillgång till en bra presstång.

Denna tråd påminner mig om att jag har ett dåligt samvete som ligger bakom frysen, jag vill minnas att samvetskvavlet består av wago222 ingen dragavlastning och enkelisolerade ledare. :eek:
Nä bäst jag glömmer den där skiten så snabbt som möjligt ... :o

Skål ....

Fredrik Å skrev:
Det är några cm mellan skiva och TT resp tvättmaskin.
Då så!
Då skall det väl gå att dra ut tumlaren en stund.

Köp ett lite längre sladdställ och byt så får du en fin installation :)

8871525023774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fagerb30
  • Laddar…
O
Fredrik Å skrev:
Jag får väl demontera bänkskiva å hela skiten för att byta kabeln :-@
Det låter som TS redan har gjort sin lösning på problemet annars så borde det inte vara något problem med bänkskivan.....

Det måste väl gå att dra ut maskinen?

Nu har jag haft fram den och av med locket.
Det finns ingen plint att koppla in kabeln i utan det är specialkontakter.
Det får bli en sån där skarv då det inte finns några andra alternativ :-@

Gör skarven inne i maskinen kanske.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
A
Wago 222 inne i maskinen, stripa upp skarven så att den inte ligger mot något rörligt i maskinen, dra inte buntbanden så hårt att ledarisolering kan skadas dock. Och se till att ledare inte ligger mot metall någonstans.

Rekommenderas någon speciell sorts kabel för detta?
-Jag måste byta min mot en längre jag med, men är lite osäker på kabelsorter.. Eller finns det längre kablar av rätt sort med förmonterad stickpropp att köpa nån stans?

EDIT:
Tog just av mitt bakstycke och jag har specialkontakter jag med. Borde finnas längre kablar att köpa som reservdel, tycker jag?
Vill helst inte skarva kabeln nån som vet vart man kan köpa kontakt/längre kabel till Whirlpool torktumlare?
Eller annan lösning?

Redigerat:
Plastkabel som RKK eller gummi som H05RN. Du får leta efter sladdställ. Svårt att ge rekommendationer på "längre" kabel, 2m, 3m, 5m, 10m? Det går alltid att tillverka en kabel också, eller klippa ett skarvsladdställ som finns i "längre" längder. Hur ser dina specialkontakter ut?

Har just tagit bort allt helt och tittat närmare på det (kikade in förut, medan allt satt ihop bara) "Specialkontakterna" är egentligen flatstiftskontakter:
20140206_185312.jpg
Skapa konto
20140206_185357.jpg
Skapa konto

Så det borde väl gå att bara klämma på vanliga flatstiftshylsor som denna [Länk]?
Kabeln behöver vara ca. 2,5 meter. Kollade lite snabbt och hittade denna på Biltema. Egentligen en aningens kort, men det kanske kan gå. Dock är den bara 1,0mm² vilket väl är för klent för TT?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.