Maskintok skrev:
:crysmile::crysmile:
Där har du ju en sak som bidrar till att energin går åt... bergvärme, jordvärme pumpar..
bättre med hederlig vedeldning.. Och självtryck..

Men sen har du rätt. i att alla dessa grejer folk har skall laddas också..
Ladda elbussen/elcyckeln får väl göras då solen skiner om vi inte ska ha produktion av baskraft i Sverige? Berör nog mest storstadsbor som inte ens har möjlighet att värma hus eller mat med ved.

• Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:crysmile::crysmile:
Där har du ju en sak som bidrar till att energin går åt... bergvärme, jordvärme pumpar..
bättre med hederlig vedeldning.. Och självtryck..

Men sen har du rätt. i att alla dessa grejer folk har skall laddas också..
ja,om järnvägen ska byggas ut på det så får det nog bli ånglok...nej fan,de eldas ju med ved så då lär vi avverka mer skog

• Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
ja,om järnvägen ska byggas ut på det så får det nog bli ånglok...nej fan,de eldas ju med ved så då lär vi avverka mer skog
dåligt med cement :crysmile:så den utbyggnaden får du fråga mp om hur de tänkte sig:thinking::crysmile::crysmile:

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
dåligt med cement :crysmile:så den utbyggnaden får du fråga mp om hur de tänkte sig:thinking::crysmile::crysmile:
det blir intressant...

• Haha
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
det blir intressant...
Ja det vore kul att höra deras svar... :crysmile:

skoge skoge skrev:
Nä tågen bör gå på kol eller kocks, det gjorde de förr och det gör väl elbilarna i Tyskland nu?
Basindustrin lär vi inte ha någon kvar om vi inte har tillräckligt med el och varken ska bruka skog eller dagbrott

F fribygg skrev:
Nä tågen bör gå på kol eller kocks, det gjorde de förr och det gör väl elbilarna i Tyskland nu?
Basindustrin lär vi inte ha någon kvar om vi inte har tillräckligt med el och varken ska bruka skog eller dagbrott
nä...vi kan nog lägga ner det mesta utan skogsbruk & gruvindustri

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
ransonering.. av el... :thinking:;)
Det kan nog bli roterande frånkoppling i vinter om det är tillräckligt kallt. Det lär ha varit farligt nära i vintras.

skoge skoge skrev:
nä...vi kan nog lägga ner det mesta utan skogsbruk & gruvindustri
Tja, inte det finns det inhemsk publik så det räcker att öppna ett nytt 'Dalhalla' i varje nerlagt dagbrott men vi kanske ska locka hit nån miljard kinesiska turister och leva på att visa lavskrikor eller så.

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
det blir spännande...elbussar,elvägar & elbilar
tur man har vedspis
Sätt vedspisen på bilen så har du täckt allt. :-)
(Gengasbil).

P
F fribygg skrev:
Ladda elbussen/elcyckeln får väl göras då solen skiner om vi inte ska ha produktion av baskraft i Sverige? Berör nog mest storstadsbor som inte ens har möjlighet att värma hus eller mat med ved.
Det jobbiga med långa elavbrott är vattenförsörjningen om man inte har ett eget elverk. Uppvärmning och matlagning klarar jag med ved.
Eftersom elavbrott pga kapacitetsbrist i kraftverken troligast inträffar på vintern, så behöver inte heller kylskåpet gå. Det är bara att ställa ut allt. Frysskåpets innehåll kan man kanske inte rädda lika enkelt.

P
punktskatt:thinking:
så när tokarna i städerna skall igång så får de skatta lite extra..
Låter riktigt bra.. :thinking::thinking::D

fast när jag tänker efter så påminner det om ett förslag från mp..
Nu ska jag gå ut och piska mig själv för detta, för detta går inte.. :rofl:

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi får inte mer energi tillgänglig för basindustrin genom att sluta flyga eller köra mindre (last)bil. Blanda inte ihop den här diskussionen med en klimatdiskussion.

En effektivare varudistribution kan man säkert tänka ut, men för att en sådan ska användas av industrin behövs ekonomiska incitament. Industrin vill inte betala flera miljarder för en eventuellt bättre transportinfrastruktur. Staten måste ta de risker som en sådan omstrukturering medför. Nackdelen med det är förstås att staten kan ta ganska stora risker utan att det blir speciellt stora efterverkningar vid ett misslyckade. Det är enkelt att ta risker med andras pengar.

[Edit: det räcker med ett "speciellt" i följd. :) )
”Vi får inte mer energi tillgänglig för basindustrin genom att sluta flyga eller köra mindre (last)bil. Blanda inte ihop den här diskussionen med en klimatdiskussion.”
@heimlaga har en stor poäng (tyvärr). Vi måste blanda in klimatdiskussionen i basindustri frågan för det hänger tyvärr ihop. Vi har ett klimatmål som bara blir tuffare och tuffare ju längre fram man blickar. Det är precis därför Cementa hade långt gångna planer på att bli en klimatneutral fabrik redan till år 2030.

Bygg- och fastighetssektorns inhemska utsläpp (exklusive import) stod för cirka 20,6 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser år 2018.
Vid en ökad import av cement och betong och minskad inhemsk produktion kommer den totala klimatpåverkan från bygg- och fastighetssektorn i Sverige att öka. Hur mycket har man inte hunnit räkna ut än.

Ska vi följa Parisavtalet måste utsläppen som Bygg-och fastighetssektorn ner. ELLER så får vi lyssna på @heimlaga och sluta flyga, släcka lampor, sluta värma upp vägar och trottoarer etc.
@heimlaga förslag blir då ETT sätt att rädda basindustrin framöver.

För att öka styrningen mot att klimatförbättrande åtgärder vidtas i projektering och byggande beslutade riksdagen den 22 juni 2021 om en ny lag om klimatdeklaration för byggnader. Lagen träder i kraft redan 1 Jan 2022.
Boverket arbetar för närvarande med att förändra Boverkets bygg- och kon- struktionsregler till en regelstruktur som innebär ett ökat ansvar för samhälls- byggnadssektorn att ta fram metoder och lösningar som uppfyller plan- och bygglagens kravnivå på byggnader.

Man vill alltså skynda på processen att hitta nya innovativa metoder för att byggandet ska bli mer klimatsmart i framtiden.

Ett sätt att skynda på processen stavas återbruk. Vi ska alltså återanvända mer byggprodukter i framtiden är planen. Hur väl genomtänkt detta är övergår mitt förstånd men det är en annan femma.

Importerat byggmaterial ger i dagens system på räknandet av klimatpåverkan ett betydligt större klimatavtryck än närproducerat byggmaterial.
Om man har någon hemlig plan på hur man kan komma runt detta vet jag inte.

Summering: Basindustri eller inte hänger ihop med de klimatmål vi har förbundit oss att uppnå. Räddningen stavas inte import med dagens metoder att räkna utsläpp. Den enkla vägen att gå för att klara klimatmålen är därför att lägga ner basindustrin. Då klarar vi klimatmålen.

Vad vi sedan ska leva och bygga av får ni fråga MP eller någon annan med högre intelligens än mig.

Själv har jag redan deklarerat att jag ska bli Influencers även om jag inte riktigt kommit igång riktigt än.:rofl:

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vi får inte mer energi tillgänglig för basindustrin genom att sluta flyga eller köra mindre (last)bil. Blanda inte ihop den här diskussionen med en klimatdiskussion.”
@heimlaga har en stor poäng (tyvärr). Vi måste blanda in klimatdiskussionen i basindustri frågan för det hänger tyvärr ihop. Vi har ett klimatmål som bara blir tuffare och tuffare ju längre fram man blickar. Det är precis därför Cementa hade långt gångna planer på att bli en klimatneutral fabrik redan till år 2030.

Bygg- och fastighetssektorns inhemska utsläpp (exklusive import) stod för cirka 20,6 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser år 2018.
Vid en ökad import av cement och betong och minskad inhemsk produktion kommer den totala klimatpåverkan från bygg- och fastighetssektorn i Sverige att öka. Hur mycket har man inte hunnit räkna ut än.

Ska vi följa Parisavtalet måste utsläppen som Bygg-och fastighetssektorn ner. ELLER så får vi lyssna på @heimlaga och sluta flyga, släcka lampor, sluta värma upp vägar och trottoarer etc.
@heimlaga förslag blir då ETT sätt att rädda basindustrin framöver.

För att öka styrningen mot att klimatförbättrande åtgärder vidtas i projektering och byggande beslutade riksdagen den 22 juni 2021 om en ny lag om klimatdeklaration för byggnader. Lagen träder i kraft redan 1 Jan 2022.
Boverket arbetar för närvarande med att förändra Boverkets bygg- och kon- struktionsregler till en regelstruktur som innebär ett ökat ansvar för samhälls- byggnadssektorn att ta fram metoder och lösningar som uppfyller plan- och bygglagens kravnivå på byggnader.

Man vill alltså skynda på processen att hitta nya innovativa metoder för att byggandet ska bli mer klimatsmart i framtiden.

Ett sätt att skynda på processen stavas återbruk. Vi ska alltså återanvända mer byggprodukter i framtiden är planen. Hur väl genomtänkt detta är övergår mitt förstånd men det är en annan femma.

Importerat byggmaterial ger i dagens system på räknandet av klimatpåverkan ett betydligt större klimatavtryck än närproducerat byggmaterial.
Om man har någon hemlig plan på hur man kan komma runt detta vet jag inte.

Summering: Basindustri eller inte hänger ihop med de klimatmål vi har förbundit oss att uppnå. Räddningen stavas inte import med dagens metoder att räkna utsläpp. Den enkla vägen att gå för att klara klimatmålen är därför att lägga ner basindustrin. Då klarar vi klimatmålen.

Vad vi sedan ska leva och bygga av får ni fråga MP eller någon annan med högre intelligens än mig.

Själv har jag redan deklarerat att jag ska bli Influencers även om jag inte riktigt kommit igång riktigt än.:rofl:
Va det inte MP som började med att dra in klimat diskussionen i detta... :thinking:då de ställde till det med miljölagar och cementa;):crysmile:

Maskintok skrev:
Va det inte MP som började med att dra in klimat diskussionen i detta... :thinking:då de ställde till det med miljölagar och cementa;):crysmile:
Vad 4,4% MP ställer till med mot övriga 95,6% vet dom bara själva. Man måste upp på en annan intellektuell nivå för att förstå. Eftersom man i grunden är en enkel snickare så är man inte ens nära.

Vad Bolund anhängare tyckte om gårdagens presskonferens skulle jag gärna vilja läsa mer om…

• Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.