30 615 läst ·
547 svar
31k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Basindustri behövs!Krille-72 skrev:
Det kommer av naturliga orsaker bli väldigt svårt att bevisa några konspirationsteorier på ett forum som detta av naturliga orsaker. Den här tråden handlar om hur vi ska kunna ha basindustri framöver. Något som nu börjar visa sig bli svårt när ansökan efter ansökan avslås hos Möd.
Självfallet är den stora anledningen Miljöbalken. Men jag kan inte låta bli att bli lite fundersam över det som händer just nu i samhället där Möd är inblandad.
Jag skrev tidigt i första tråden om Cementa att det vore politiskt självmord om Cementa verkligen skulle tvingas stänga ner. Det anser jag fortfarande.
Sen dess har vi sett soppan fortsätta växa och Baylan som nu väljer att sluta med politiken.
Jag skulle verkligen önska att någon journalist skulle gräva ner sig lite och faktiskt granska ordentligt vad det är som händer egentligen.
Vi lär få se en het politisk debatt framöver kring just Basindustrins framtid.
Här kan du läsa ett citat vad Löven sa om kalkindustrin i Slite 2016.
[länk]
För att vända blad lite i tråden så kanske vi ska återgå till trådskaparen rubrik och börja fundera på vad som faktiskt krävs om vi ska ha basindustri kvar i Sverige.
Vad tycker folk i tråden? Ska vi kanske rent av avveckla basindustrin och fundera på hur vi ska klara oss utan den istället?
Det är ganska tuffa miljömål som är uppsatta framöver. När det gäller bostadsbyggande så träder en ny lag i kraft 1 Jan 2022. Då ska en klimatdeklaration för byggnader göras.
Det kommer behövas stressas fram helt nya byggmetoder om framtida klimatmål inom byggsektorn ska nås.
Idag pratar man mycket om större inblandning av trä i våra byggnader. Samtidigt ser vi nu höga virkespriser och problem med avverkning.
Finns mycket att diskutera om vi försöker återvända till trådskaparens rubrik!
Alternativet är ett servicesamhälle. För att ett servicesamhälle skall kunna fungera krävs att så gott som alla landets resurser koncentreras till ett fåtal som då får råd att konsumera service vilken produceras av resten av befolkningen som lever på svältgränsen och arbetar 80-100 timmars veckor och lämnas att dö av svält och vanvård när de inte orkar arbeta längre.
Ett samhälle med små löneklyftor dominerat av den arbetande medelklassen kan aldrig bli ett servicesamhälle eftersom medelklassens köpkraft i form av tjänster är för liten för att kunna sysselsätta tillräckligt många hyggligt avlönade serviceproducenter samtidigt som den slags arbeten som den arbetande medelklassen kan tänkas få sina inkomster ifrån är extremt få i ett servicesamhälle.
För att upprätthålla en medelklass och ett drägligt samhälle att leva i för fler än de rikaste 5 procenten behöver vi industri som producerar varor med ett reellt värde och dels drar in pengar till landet och dels håller pengar kvar i landet genom att minska beroendet av importerade varor.Om industrin sysslar med hyfsat avancerad produktion behöver den hyfsat kvalificerad personal som måste få hyfsade löner och då upprätthåller man en medelklass av tjänstemän och kvalificerade arbetare.
För att kunna hålla igång den industrin utan att precis alla de intjänade pengarna rinner iväg till kroniskt opålitliga underleverantörer och råvaruleverantörer i utlandet behöver vi basindustri och jordbruk.
Så enkelt är det.
Ja varför tror jag det...P pmd skrev:
Kan nog ha att göra med hur birdlife agerar i Sverige...
Ni som är miljönissar tror de är underbara.
Men för oss som äger mark... är de allt annat än underbara för... De är mer terrorister..
fast de agerar genom att överklaga och leta offentliga handlingar... Så när skogsstyrelsen gick ut med att anmälningarna skulle klassas som offentliga då började toket på allvar med dessa..
Du får också ta i beaktning alla skogsägare som inte aktivt sköter sin egen skog..P pmd skrev:
Vissa lejer för allt... Och virkesköparen bryr sig inte om holkar eller att skydda skogen ifrån att bli konfiskerad..
Sedan finns det de som inte rör skogen alls...
Vad jag skrev i ett svar till dig i inlägg #53 antyder nog vad jag tycker i den frågan.Krille-72 skrev:
Miljömål och klimatmål brukar blandas friskt så du får ursäkta om jag tolkar miljömål främst som klimatmål här.
En av de viktigaste framgångsfaktorerna för att nå ambitiösa klimatmål är billig och fossilfri energi. Då behövs även baskraft av samma sort, men vi avvecklar allt mer av sådan. Det kan inte sluta bra.
Det är dags att sluta lyssna på 68-vänsterns arvtagare Miljöpartiet m.fl. om hur jättefarligt det är med kärnkraft. Kärnkraftsmotståndare har stora likheter med vaccinmotståndare. De är oförmögna att göra rationella riskanalyser.
Jag ser inget annat än en mörk framtid (både bokstavligt och bildligt) för Sverige om vi inte lyckas skapa tillgång till billig energi. Billig energi har varit den största faktorn bakom den enorma välståndsutvecklingen de senaste 150-200 åren.
Det går knappast att upprätthålla ett tjänstesamhälle utan varuproduktion.H heimlaga skrev:Alternativet är ett servicesamhälle. För att ett servicesamhälle skall kunna fungera krävs att så gott som alla landets resurser koncentreras till ett fåtal som då får råd att konsumera service vilken produceras av resten av befolkningen som lever på svältgränsen och arbetar 80-100 timmars veckor och lämnas att dö av svält och vanvård när de inte orkar arbeta längre.
Men det är väl ungefär ditt budskap också?
Vad är det du vill ha?P pmd skrev:
En massa överklaganden att läsa eller du tror att allt står skrivet framför dig på Google..
Hur tror du att de skogsägare som birdlife, skydda skogen, svenska naturskyddsföreningen m,fl jagar mår?
De går aktivt åt de privata skogsägarna för de har inte samma resurser som bolagen har.. syntes väldigt väl när staten med hjälp av just skydda skogen och birdlife försökte hindra korsnäs Billerud att avverka den skog de köpt på rot av en privat skogsägare..
De manglade ner hela målet totalt med hjälp av en advokat firma i Stockholm...
staten backade och då satte man åt de övriga 3 skogsägarna..
För de hade inte samma hjälp och resurser...
hörde att Kanada och USA satsat rejält på generation 4 reaktorer.. Men inte Sverige..P pmd skrev:Vad jag skrev i ett svar till dig i inlägg #53 antyder nog vad jag tycker i den frågan.
Miljömål och klimatmål brukar blandas friskt så du får ursäkta om jag tolkar miljömål främst som klimatmål här.
En av de viktigaste framgångsfaktorerna för att nå ambitiösa klimatmål är billig och fossilfri energi. Då behövs även baskraft av samma sort, men vi avvecklar allt mer av sådan. Det kan inte sluta bra.
Det är dags att sluta lyssna på 68-vänsterns arvtagare Miljöpartiet m.fl. om hur jättefarligt det är med kärnkraft. Kärnkraftsmotståndare har stora likheter med vaccinmotståndare. De är oförmögna att göra rationella riskanalyser.
Jag ser inget annat än en mörk framtid (både bokstavligt och bildligt) för Sverige om vi inte lyckas skapa tillgång till billig energi. Billig energi har varit den största faktorn bakom den enorma välståndsutvecklingen de senaste 150-200 åren.
Lite mysko..
Det är inte direkt mysko. Tage Danielsson och Thorbjörn Fälldin påverkade väldigt många människor genom att vara förtroendeingivande i sina lugna framtoningar.Maskintok skrev:
Det är dock en en tid tillbaka åter lagligt att forska om kärnkraft för användning i Sverige och det pågår också en hel del forskning. Vi får hoppas att dessa forskningsresultat kan kommersialiseras i Sverige och inte utomlands.
Det borde du veta är mer eller mindre omöjligt.P pmd skrev:
Men eftersom det inte heller är första gången som du inte vill söka informationen själv så blir det också lika skevt från din sida..
annars så finns den mesta informationen att söka bara man vill.. tar en stund dock..
Jag är benägen att vara mycket skeptisk till det eftersom du inte lyckas hänvisa till den.Maskintok skrev: