P
P pmd skrev:
Nej, jag är i allmänhet helt emot att låsa trådar, så jag tar tillbaka. Du kan få ha kvar den här tråden för att skriva obegripligheter i så startar vi en ny tråd som handlar om hur vi ska kunna ha basindustri i Sverige framöver.
Detta RÖR just den frågan men du har hela tiden motarbetat det..
För du inte läser på om målen eller varför det gått som det gått...

Detta är påverkande verksamhet även emot gruvdriften men det är samma där..
Du måste förstå vad det handlar om..

P
skoge skoge skrev:
det finns många olagliga fågelholkar...
Hur många? På ett ungefär.
varje holk som inte markägaren är tillfrågad om är ju olaglig
Ja, det är korrekt.

P
skoge skoge skrev:
det finns många olagliga fågelholkar...
varje holk som inte markägaren är tillfrågad om är ju olaglig
Jag kan se helst avtal om att få sätt upp holkar...
Det ska inte bara vara enkelt...

P
Maskintok skrev:
vi får inte ha gruvdrift i Sverige.. tydligen..

idag så kom nyheten om att vanadin AB igen försöker få tillstånd om att bryta vanadin..

Hur tror vi att det går denna gång..?
Det är ju bara 3 år sedan sist..
Och kampen är 10 år lång...
någon?
Jag skrev detta tidigare idag med..
Men det är det ingen som kommenterat..

P
Maskintok skrev:
De antar medlemmar som denne herre...
Birdlife Sweden är en öppen förening där vem som helst som betalar medlemsavgiften kan bli medlem. Det är så de flesta ideella föreningar fungerar i Sverige. Endast slutna föreningar har speciella krav för medlemsskap.

Alltså "godkänner" inte Birdlife Sweden någon av sina medlemmar.

• Haha
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Detta RÖR just den frågan men du har hela tiden motarbetat det..
Nej, jag har inte motarbetat det alls. Jag har försökt hålla diskussionen faktabaserad och jag har i ett tidigare inlägg förklarat varför.

• Haha
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
någon?
Jag skrev detta tidigare idag med..
Men det är det ingen som kommenterat..
Jag undrar just varför …
:worried:

P
P pmd skrev:
Birdlife Sweden är en öppen förening där vem som helst som betalar medlemsavgiften kan bli medlem. Det är så de flesta ideella föreningar fungerar i Sverige. Endast slutna föreningar har speciella krav för medlemsskap.

Alltså "godkänner" inte Birdlife Sweden någon av sina medlemmar.
spelar ingen roll.
eftersom man håller på med dessa ärenden och överklagar så vill man ha just såna här medlemmar..

P
P pmd skrev:
Jag undrar just varför …
:worried:
Vill man inte föra en diskussion om basindustri så skit i det då..

har man något emot mig.. Så håll mig utanför då..

P pmd skrev:
Hur många? På ett ungefär.

Ja, det är korrekt.
fråga de som sätter upp dem....

vi hade en avverkning i hemkommun för 2-3 år sen,då blev det repotage i tidningen pga nån fåntratt till författare....
de hade avverkat "hans" skog,det var "skogsmord"

• Gilla
  • Haha
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
OK, jag triggade inte MD eftersom jag inte har sett den förkortningen för Mark- och miljödomstolen förut.
Då är jag med på vad du frågade mig.

Både MMD och MMÖD följde förmodligen lagen. Det är mycket ovanligt att domstolar i Sverige inte följer lagen. Däremot tolkade de lagen olika. Det är inte ovanligt att en högre instans i domstolsväsendet tolkar lagen annorlunda än en lägre.

Ja, det hade varit bra om HD hade tagit upp fallet, men jag tar ingen notis om konspirationsteorier om MMÖD (och kanske HD) utan att det först kommer fram fakta som stöd för det.
Det kommer av naturliga orsaker bli väldigt svårt att bevisa några konspirationsteorier på ett forum som detta av naturliga orsaker. Den här tråden handlar om hur vi ska kunna ha basindustri framöver. Något som nu börjar visa sig bli svårt när ansökan efter ansökan avslås hos Möd.
Självfallet är den stora anledningen Miljöbalken. Men jag kan inte låta bli att bli lite fundersam över det som händer just nu i samhället där Möd är inblandad.

Jag skrev tidigt i första tråden om Cementa att det vore politiskt självmord om Cementa verkligen skulle tvingas stänga ner. Det anser jag fortfarande.
Sen dess har vi sett soppan fortsätta växa och Baylan som nu väljer att sluta med politiken.

Jag skulle verkligen önska att någon journalist skulle gräva ner sig lite och faktiskt granska ordentligt vad det är som händer egentligen.

Vi lär få se en het politisk debatt framöver kring just Basindustrins framtid.

Här kan du läsa ett citat vad Löven sa om kalkindustrin i Slite 2016.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/natura-2000-pa-norra-gotland_H410457

För att vända blad lite i tråden så kanske vi ska återgå till trådskaparen rubrik och börja fundera på vad som faktiskt krävs om vi ska ha basindustri kvar i Sverige.

Vad tycker folk i tråden? Ska vi kanske rent av avveckla basindustrin och fundera på hur vi ska klara oss utan den istället?

Det är ganska tuffa miljömål som är uppsatta framöver. När det gäller bostadsbyggande så träder en ny lag i kraft 1 Jan 2022. Då ska en klimatdeklaration för byggnader göras.
Det kommer behövas stressas fram helt nya byggmetoder om framtida klimatmål inom byggsektorn ska nås.
Idag pratar man mycket om större inblandning av trä i våra byggnader. Samtidigt ser vi nu höga virkespriser och problem med avverkning.

Finns mycket att diskutera om vi försöker återvända till trådskaparens rubrik!

P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det kommer av naturliga orsaker bli väldigt svårt att bevisa några konspirationsteorier på ett forum som detta av naturliga orsaker. Den här tråden handlar om hur vi ska kunna ha basindustri framöver. Något som nu börjar visa sig bli svårt när ansökan efter ansökan avslås hos Möd.
Självfallet är den stora anledningen Miljöbalken. Men jag kan inte låta bli att bli lite fundersam över det som händer just nu i samhället där Möd är inblandad.

Jag skrev tidigt i första tråden om Cementa att det vore politiskt självmord om Cementa verkligen skulle tvingas stänga ner. Det anser jag fortfarande.
Sen dess har vi sett soppan fortsätta växa och Baylan som nu väljer att sluta med politiken.

Jag skulle verkligen önska att någon journalist skulle gräva ner sig lite och faktiskt granska ordentligt vad det är som händer egentligen.

Vi lär få se en het politisk debatt framöver kring just Basindustrins framtid.

Här kan du läsa ett citat vad Löven sa om kalkindustrin i Slite 2016.

[länk]

För att vända blad lite i tråden så kanske vi ska återgå till trådskaparen rubrik och börja fundera på vad som faktiskt krävs om vi ska ha basindustri kvar i Sverige.

Vad tycker folk i tråden? Ska vi kanske rent av avveckla basindustrin och fundera på hur vi ska klara oss utan den istället?

Det är ganska tuffa miljömål som är uppsatta framöver. När det gäller bostadsbyggande så träder en ny lag i kraft 1 Jan 2022. Då ska en klimatdeklaration för byggnader göras.
Det kommer behövas stressas fram helt nya byggmetoder om framtida klimatmål inom byggsektorn ska nås.
Idag pratar man mycket om större inblandning av trä i våra byggnader. Samtidigt ser vi nu höga virkespriser och problem med avverkning.

Finns mycket att diskutera om vi försöker återvända till trådskaparens rubrik!
Jag la in tidigare i dag i tråden om vanadin..
både bolaget och grundämnet..
Men det verkar vara ointressant.. trots att detta är alltså en samlingskälla för vind och solkrafts energi...
Även användbart till verktyg för att härda materialet ytterligare..

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
det som var extra intressant var att miljödomstolen använde sig av samma formulering som vid cementa fast 3 år tidigare... Och vid en annan gruv verksamhet.. Med samma lagtext...
Och samma analysering som cementa använt sig av... ändå skickade de tillbaka precis som i cementa fallet..

Även i lavskrikemålet skickade miljööverdomstolen tillbaka ärendet...
Lite fascinerande detta, att de inte vågar döma.... Där blir det ett glapp i rättssäkerheten och inte så lite öppnar det för teorier...

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
spelar ingen roll.
eftersom man håller på med dessa ärenden och överklagar så vill man ha just såna här medlemmar..
Varför tror du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.