30 615 läst ·
547 svar
31k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Japp det är inom och gäller samma fall.P pmd skrev:Handlar det fortfarande om lavskrikemålet?
Det gör inte automatiskt att hans brottslighet är sanktionerad av föreningen. Föreningen kan inte hålla reda på och stoppa all potentiell brottslig verksamhet som några av deras medlemmar kan tänkas hålla på med. Dels har den inte kapacitet och dels är det inte dess uppgift.
Varför säger du emot dig själv och sedan mig?
Har du inte läst inläggen?
Det var DU som drog igång det med att birdlife skulle hålla vederbörande om ryggen för att utföra handlingarna inte jag..
Jag kan dock bara konstatera att han är medlem i den organisationen..
Och idag fick markägaren polisen att komma ut och avlägsna honom från en privat skogsväg där han utan lov tagit sig in..
Och jag låste grinden bakom honom.
så ut kom han inte, skyltat var det också...
Att det var en privat väg med endast de med tillstånd fick åka..
Redigerat av moderator:
Skriv lite tydligare, tack. Vad är det för samband du antyder?Maskintok skrev:
Och vad har det med olagliga fågelholkar att göra?
Nej, det menar han inte.Maskintok skrev:
P Han skrev:
Varför skulle det "egentligen" inte kunna ske? Vet du hur Mark- och mijödomstolarna respektive Mark- och miljööverdomstolen är sammansatta och varför det existerar flera instanser i domstolsväsendet?Maskintok skrev:
Det är något som de flesta är överens om egentligen.P pmd skrev:
Att lagarna skall tolkas lika, annars så blir det precis som i detta fallet.. helt enkelt bara tok..
Sluta slåss mot väderkvarnar … och avhåll dig gärna från personangrepp. Det är svårt att föra en vettig diskussion med någon som bara vevar med armarna (bildligt talat).Maskintok skrev:
Vad är det du frågar om?
Redigerat:
Varför tar du upp målet om du inte kommer så värst mycket av det?Maskintok skrev:
Hur ska det föra diskussionen framåt menar du?
Anekdoter, antydningar och ryggdunkningar passar bättre i en fikapaus tillsammans med kompisar som alltid håller med oavsett graden av fakta i det man säger. I ett forum av det slag vi skriver i bör man nog hålla lite högre nivå.
läst inlägget?P pmd skrev:
Vart i min text stod det att birdlife eller någon ur deras organisation utfört handlingen?
Jag har bara skrivit att han är medlem i birdlife inget annat.
birdlife är en av de som aktivt bedriver överklagan emot skogsägares rätt avverka sin skog och sköta sin skog..
De gör detta med hjälp av myndigheter som anser att avverkningsanmälan är offentlighandling...
Det var inte jag.. Utan skoge..P pmd skrev:Varför tar du upp målet om du inte kommer så värst mycket av det?
Hur ska det föra diskussionen framåt menar du?
Anekdoter, antydningar och ryggdunkningar passar bättre i en fikapaus tillsammans med kompisar som alltid håller med oavsett graden av fakta i det man säger. I ett forum av det slag vi skriver i bör man nog hålla lite högre nivå.
smart.. ännu en sak du inte läst..
Jag svarade skoge...
Nej, det verkar snarare som att den grumlas för dig. Dra inte slutsatser av premisser som inte finns.Maskintok skrev:
Är du inte intresserad av att övertyga andra? Är din åsikt och inställning bara till för att värma upp rummet du befinna dig i?
Det finns alldeles för många människor som inte har en aning om vad basindustri är och som är tämligen ointresserade av Sveriges el- och råvaruförsörjning. Folk som bara läser kvällstidningarna (på sin telefon) och bara är intresserade av den senaste "skandalen" i nån dokusåpa. (Ja, jag raljerar lite). Det är den typen av människor vi måste övertyga om att "bra för klimatet" inte innebär att lägga ner all tung industri i Sverige eller att förbjuda bilar. De behöver övertygas om att rösta på en politik som bevarar välfärden och samtidigt skyddar miljö och klimat. Främst klimatet; vi har redan mycket god miljövård i Sverige.
Det gör man inte genom att orera och "argumentera" på ett rörigt sätt. Det tre viktigaste verktygen för att övertyga är fakta, fakta och fakta. Underbyggda fakta. Det är bara de redan troende som övertygas av anekdoter.
Nu sitter inte jag och bryr mig om att övertyga den massan här..P pmd skrev:Nej, det verkar snarare som att den grumlas för dig. Dra inte slutsatser av premisser som inte finns.
Är du inte intresserad av att övertyga andra? Är din åsikt och inställning bara till för att värma upp rummet du befinna dig i?
Det finns alldeles för många människor som inte har en aning om vad basindustri är och som är tämligen ointresserade av Sveriges el- och råvaruförsörjning. Folk som bara läser kvällstidningarna (på sin telefon) och bara är intresserade av den senaste "skandalen" i nån dokusåpa. (Ja, jag raljerar lite). Det är den typen av människor vi måste övertyga om att "bra för klimatet" inte innebär att lägga ner all tung industri i Sverige eller att förbjuda bilar. De behöver övertygas om att rösta på en politik som bevarar välfärden och samtidigt skyddar miljö och klimat. Främst klimatet; vi har redan mycket god miljövård i Sverige.
Det gör man inte genom att orera och "argumentera" på ett rörigt sätt. Det tre viktigaste verktygen för att övertyga är fakta, fakta och fakta. Underbyggda fakta. Det är bara de redan troende som övertygas av anekdoter.
Har folk så dålig koll får de leva med konsekvenserna och skulle det behövas så kan jag gott och väl säga dem i ansiktet..
Den som inte fattar och läser, får skylla sig själv.
OK, jag triggade inte MD eftersom jag inte har sett den förkortningen för Mark- och miljödomstolen förut.Krille-72 skrev:
”Domstolen gjorde förmodligen rätt genom att följa lagen. En domstol kan inte ändra på lagen hur som helst.
Problemet för Cementa var att det i praktiken var omöjligt att göra en miljökonsekvensbeskrivning som skulle accepteras.
Det är alltså miljöbalken det är fel på, och inte så mycket annat i Cementafallet.”
Ett citat från ditt tidigare inlägg #131
Vi tar det igen om du nu inte vet vad MD är i sammanhanget. MMD hade kanske varit mer rätt förkortning. Mark- och Miljödomstolen gav Cementa tillstånd.
Följde MD inte lagen då menar du? Jag tolkar ditt inlägg #131 att det troligen måste vara så enligt dig?
Som du säkert vet vid det här laget så riktar Cementa stark kritik mot Möd=Mark- och Miljööverdomstolen i sin överklagan. Man anklagar bla. Möd för att ha haft bristande kompetens runt bordet.
En punkt handlar om varför Möd inte tog in en expert på hydrogeologiska frågor när man visste att detta var ett ämne som skulle bli avgörande.
När MD gav Cementa tillstånd fanns en expert på hydrogeologiska frågor som också godkände Cementas miljökonsekvensbeskrivning.
”Domstolen gjorde förmodligen rätt genom att följa lagen”
Om du här syftar på Möd så får vi tyvärr aldrig reda på det eftersom dom aldrig ens tog upp Ansökan. Hur lång tid det tog för Möd att komma fram till att ansökan var bristfällig får du leta upp själv och fundera på om du tycker tiden Möd tog på sig dels är seriös med tanke på konsekvenserna av beslutet som ligger i potten samt ifall Möd följer det som står i Miljöbalken…
Då är jag med på vad du frågade mig.
Både MMD och MMÖD följde förmodligen lagen. Det är mycket ovanligt att domstolar i Sverige inte följer lagen. Däremot tolkade de lagen olika. Det är inte ovanligt att en högre instans i domstolsväsendet tolkar lagen annorlunda än en lägre.
Ja, det hade varit bra om HD hade tagit upp fallet, men jag tar ingen notis om konspirationsteorier om MMÖD (och kanske HD) utan att det först kommer fram fakta som stöd för det.
Nej det har jag inte påstått.Maskintok skrev:
Vilket är helt oväsentligt för hans brottsliga verksamhet.
Den här jeppen borde ni kunna få stopp på med minimal ansträngning. Ja, det blir lite extra jobb men markägarna kan turas om att övervaka honom om nu inte polisen har resurser till det. Om ni verkligen vill stoppa honom, alltså.