Avemo skrev:
Jag är beredd att acceptera att du och jag tror olika i frågan. Du beskriver dock dina åsikter och vad du tror som att det är obestridlig fakta. Så länge du fortsätter med det får du räkna med att andra kallar det för religion. Och jag vidhåller: Det kan aldrig vara skadligt för miljön att spara på el.

Erik
Fakta:

På väg mot ett uthålligt samhälle är det svenska systemet för elproduktion en värdefull resurs, eftersom svenskproducerad el till 96 procent är koldioxidneutral. Och därför inte ytterligare belastar miljön med ytterligare utsläpp som förvärrar växthuseffekten.
http://www.svenskenergi.se/sv/Vi-arbetar-med/Elproduktion/Nyheter/Ny-miljoinformation-om-elbranschen

Fakta2 om vad som händer när man "sparar in" och släcker ner kärnkraftverk etc i Sverige:

Under hösten konstaterade Energimarknadsinspektionen att elanvändningen i Sverige var lägre än på åtminstone 20 år. Bland annat minskade industrins elkonsumtion med 15 procent jämfört med året därpå.

Trots detta får svenskarna räkna med salta elnotor i vinter. Bara i januari beräknas villaägarens elkostnader öka med 350 kronor, jämfört med december.

Elpriset styrs som mycket annat av tillgång och efterfrågan, och strömmen som håller värmen i svenska brödrostar upphandlas av elleverantören på Nordpool, en börs för elektricitet.

- Huvudorsaken till att det ser ut så här är kombinationen extremt kallt väder, i kombination med att den svenska kärnkraften inte går för fullt. Det är väldigt ovanligt att den inte går ordentligt, det har inte hänt tidigare att det sett ut så här, säger Johan Öhnell, vd för Telge Energi.

Då driften av vattenkraft, vindkraft och kärnkraft har mycket eller förhållandevis låga rörliga kostnader, är det också den här typen av anläggningar som vanligtvis försörjer svenska hushåll.

Men under svåra förhållanden, när den inhemska produktionen inte längre räcker till, måste vi förlita oss på fossileldad el, bland annat från kontinenten. En ögonblicksbild från Svenska Kraftnät visar som exempel att Sverige på torsdagen importerar stora mängder el från Danmark och Tyskland.
Då exempelvis kolkraft hör till de dyrare energislagen påverkar detta också priset på övrig elektricitet.
http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/el-och-varme/tysk-kolkraft-varmer-sverige_1779711.e24

Eftersom vi så duktigt sparar in på elen släcks kärnkraftverk ner. Så blir det kallt och det finns ingen el kvar, så vi tvingas importera skitig el från Tyskland. Ett bra exempel på vad som händer när man tror att det automatiskt är bättre för miljön att snåla.

Det här är vare sig raketforskning eller religion.

Låt oss tillfälligtvis bortse ifrån att tidningsartiklar inte är obestridliga fakta. Var i den text du citerar hittar du stöd för att: "Fakta i sammanhanget är att minskat elanvändande i Sverige enbart kan motiveras av rent politiska eller på sin höjd symboliska skäl. Det har ingen effekt på miljön what so ever. Punkt."

Jag ser i texten att svensk el är till 96% koldioxidneutral. Inte att den är helt utan miljöpåverkan.

Vidare ser jag i texten vad som händer när kärnkraften inte fungerar som den skall vid hög efterfrågan på el. På vilket sätt skulle situationen varit bättre om Sveriges elkonsumtion vid tillfället varit högre?

Avemo skrev:
Låt oss tillfälligtvis bortse ifrån att tidningsartiklar inte är obestridliga fakta. Var i den text du citerar hittar du stöd för att: "Fakta i sammanhanget är att minskat elanvändande i Sverige enbart kan motiveras av rent politiska eller på sin höjd symboliska skäl. Det har ingen effekt på miljön what so ever. Punkt."
Du är välkommen att berätta hur minskat svenskt eluttag förbättrar svensk miljö. Källor tack.

Jag ser i texten att svensk el är till 96% koldioxidneutral. Inte att den är helt utan miljöpåverkan.
Som jag sade, det finns miljöpåverkan i närområdet. Och den kan man ju värna och skrota kraftverken och importera kol-el från tyskland. Tror du den miljöpåverkan är mindre än den från vatten/kärnkraft?

Vidare ser jag i texten vad som händer när kärnkraften inte fungerar som den skall vid hög efterfrågan på el. På vilket sätt skulle situationen varit bättre om Sveriges elkonsumtion vid tillfället varit högre?
Den hade varit bättre om tillgången kunnat möta efterfrågan. För några år sedan stängde man ner två svenska kärnreaktorer som med lätthet kunnat förse Sverige med el under peaken istället för utländsk import. Dvs man tror att man med lite lågenergilampor och politiska beslut kan tvinga teknologin framåt. Det gick bevisligen inte, då 20% minskat elanvändande ändå medförde import. Att säga åt hushållen att spara el samtidigt som man stänger ner kärnkraftverk fungerar alltså inte.

SOCKEPLAST skrev:
Du är välkommen att berätta hur minskat svenskt eluttag förbättrar svensk miljö. Källor tack.
Jag har inte begärt några vetenskapliga redovisningar av dig och det gör jag inte nu heller. Jag hävdar utifrån min egen övertygelse att en förbrukad kWh belastar miljön mer en en kWh som inte förbrukats oavsett hur den producerats. Om du hävdar motsatsen så behöver du inte försöka bevisa det, för jag kommer ändå inte att tro det.

SOCKEPLAST skrev:
Som jag sade, det finns miljöpåverkan i närområdet. Och den kan man ju värna och skrota kraftverken och importera kol-el från tyskland. Tror du den miljöpåverkan är mindre än den från vatten/kärnkraft?
När jag pratar om att spara el så pratar jag om att minska förbrukningen. Inte att förbruka lika mycket men importera den från Tyskland i stället.

SOCKEPLAST skrev:
Den hade varit bättre om tillgången kunnat möta efterfrågan. För några år sedan stängde man ner två svenska kärnreaktorer som med lätthet kunnat förse Sverige med el under peaken istället för utländsk import. Dvs man tror att man med lite lågenergilampor och politiska beslut kan tvinga teknologin framåt. Det gick bevisligen inte, då 20% minskat elanvändande ändå medförde import. Att säga åt hushållen att spara el samtidigt som man stänger ner kärnkraftverk fungerar alltså inte.
Om du läser vad jag skrivit kommer du finna att jag ingenstans säger emot detta. Däremot ser jag inte att sparandet som hushållen trots allt gör har några nackdelar. För att förtydliga så menar jag att den av besparingen åstadkomna minskningen av el inte i sig har några nackdelar. Däremot blir det inte bättre av att någon stänger av elementet för att elda med brunkol i stället.

För den som inte vill förstå behövs inga förklaringar.

Erik

SOCKEPLAST skrev:
Men hur stor är egentligen miljöpåverkan från vattenkraftsverken och kärnkraftverken i Sverige? Det är ju inte direkt så att vi har ett runt knuten över hela landet direkt. Sett till det hela är det en relativt liten inverkan. Inte minst internationellt.
Problemet är bara att Elbolagen har vinstkrav, det betyder att dom helatiden måste producera mera och exportera mera och expandera mera, och effekterna av vattenkraften ser vi nog inte än på några hundra år.. Om bara regeringen sett till att vårat eget elbolag prioriterar skattebetalarna före vinst så hade det ju inte direkt varit några större problem tror jag..

Subventionerad el kanske kunde vara något?

Eller nääh, finns nog iget enkelt sätt att kontrollera elhandeln i sverige...

Kolkraft är något som borde stängas långt före kärnkraften iallafall, det är en sak som står helt klar..

"Tyvärr, den sida du sökte finns inte hos oss."

SOCKEPLAST skrev:
Alltså sorry, men ved ÄR stenålder. Att gå ner i skogen och kapa av en massa trädstammar som man sedan baxar hem till sin brasa och eldar upp. EXAKT som man gjorde för femtusen år sedan.
Tja, ungefär som vi bakar vårt bröd eller äter vårt kött på samma sätt som på stenåldern.

Sorry, men en del grejer funkar länge för att de är bra.

ichgary skrev:
Subventionerad el kanske kunde vara något?
Jag ser inte poängen i att någon annan skall subventionera de som använder mycket el?

-MH- skrev:
Jag ser inte poängen i att någon annan skall subventionera de som använder mycket el?
Du har helt rätt, jag ser inte direkt någon anledning heller varför storförbrukare ska ha subventioner faktiskt..

Om uppvärmningen blir dyrare så satsar man på mer isolering.

-MH- skrev:
Tja, ungefär som vi bakar vårt bröd eller äter vårt kött på samma sätt som på stenåldern.

Sorry, men en del grejer funkar länge för att de är bra.
Ingen steker sitt kött över öppen eld längre utom för nöjes skull på sommaren så jag vet inte vad du menar. Svensk el är i princip ren. Använder vi den slipper vi utsläpp.

Mikael_L
SOCKEPLAST skrev:
Ingen steker sitt kött över öppen eld längre utom för nöjes skull på sommaren så jag vet inte vad du menar. Svensk el är i princip ren. Använder vi den slipper vi utsläpp.
Används den i tyskland slipper vi också utsläpp.

Det finns ingen svensk el som "vi" kan använda så länge Sverige är med i EU.

Dum moderat såklart bygger enorm kabel till kontinenten för att hjälpa stackars italienare och tyskar. Tänk bara vad invandringen kostar italien! Och tänk om ruhrområdet stannar i brist på billig el.
Varför ska inte sverige hjälpa till så att andra får det bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.