B
investera tillräckligt mycket i elkraft så du tjänar mer på att elpriset går upp än det du betalar för förbrukning.. skippa att låna på huset till båten och lägg in det i tex vindkraft.. så kan du skratta av lycka varje gång elpriset stiger..

80-90.000 för en stor tank och en hyfsad panna :)

Krilleman
60-70,000 om man känner rätt säljare hos grossisten!

Värt var enda krona om man är som jag, har benägenhet att få utslag och hostningar av värmepumpar... :wow:

Tror att man måste ha nåt mer. Typ FLVP Nibe 750 eller CZ för att klara av dom nya kraven :(

Krilleman
Krav och krav, vad hände med den gamla goda tiden när man kunde välja vad man ville ha själv, man fick tänka själv, investera efter eget tycke... Storebror är överallt.

Mig skulle dom får en svår tid med. Och jag är väldigt svårövertalad, mitt hus, mitt tycke, min plånbok i slutändan. :x

Fler och fler går ju över till värmepumpar från att ha haft fungerande Biobränsle-anläggningar till Elbolagens förtjusning..

Hur mycket reklam ser man för Pellets eller Vedanläggningar i villatidningar? I princip obefintligt, bara värmepumpar av alla de slag.. Så det är ju inte konstigt att folk ser snett på dem som väljer just Biobränsle som uppvärmning..

Krilleman
Varför redovisas inte hur många fel det är på värmepumpar?
Lite utförligare fakta och statistik om hur det egentligen ligger till skulle någ avskräcka en hel del VP köpare.

Men det ger klirr i VP-tillverkarnas kassa, så det verkar vara den vägen vi ska vandra, men inte hos mig! Det kan jag lova d^_^b

Dom gångerna jag har varit i kontakt med värmepumpar så har det oftast varit på Nibe installationer, och jag måste dock ge en eloge hur bra kundservice dom har, har haft min del av bekymmer med uppstart och dyligt. Ett samtal och nya delar kommer ut omgående med en glad sk, "tekniker" Men det kanske beror på deras stora vinst dom har i varje VP dom säljer?

Redigerat:
Vi får göra som förr i tiden. Möblera om och bo i köket under den tid som uppvärmning behövs.

Alternativt kanske vi ska flytta till Stockholm, bo i bostadsrätt, åka taxi på skattebetalarnas bekostnad och kanske bli språkrör för ännu ett grönt parti och tjäna 600.000:- om året.

onville skrev:
Vi får göra som förr i tiden. Möblera om och bo i köket under den tid som uppvärmning behövs.

Alternativt kanske vi ska flytta till Stockholm, bo i bostadsrätt, åka taxi på skattebetalarnas bekostnad och kanske bli språkrör för ännu ett grönt parti och tjäna 600.000:- om året.
Inget mig emot d^_^b

krilleman_215 skrev:
Men det ger klirr i VP-tillverkarnas kassa, så det verkar vara den vägen vi ska vandra, men inte hos mig! Det kan jag lova d^_^b

De måste ju ha råd med fikabröd begriper du väl?
Jag gillar att fika!

Pellets är väl ett mellanting, men inte direkt billigare och betydligt mindre smidigt.
Vedelda är för bökigt för många, den moderna människan är för bekväm för att anstränga sig.
"Jag jobbar ju på jobbet, inte fan ska jag behöva anstränga mig hemma"

När jag tittar på elräkningen känns det som att den stora kostnaden är de fasta kostnaderna. Och åt de kan man inget göra förutom att helt stänga av elen. Man funderar ju när det kan börja bli lönsamt att köpa sig en egen dieselgenerator och börja producera sin egen el?!

Egen vindsnurra?

onville skrev:

En till sak som ingen nämnt och som fungerade förr är att ha djuren inne (i köket kanske) för att tillgodogöra sig deras kroppsvärme. Blir nog en renessans för plastmattor, lätt att göra rent......

Som sagt. ingen regering överlever sådana här skräckscenarior så det kommer att reglera sig självt. Fast hus ägarna kan ju klämmas på lite mer pengar.

/Anders

Jag tänkte närmast på en gammal närboende utan för Aneby. På vintern satt/stod vi nio personer och drack kaffe i deras 9 kvm kök - vedspisen var givetvis på och alla svettades - inga djur. Litet gäller även idag. Både vårt hus och husen på varje sida om oss är till ca 50% "avställda" dvs inte uppvärmda på vintern.

Att spara energi eller vatten har på sikt ingen effekt - Har företagen budgeterat en omsättning på t.ex 100 miljoner ser de till att möta varje nedgång av förbrukningen med höjda fasta avgifter..

Att äga hus tex i Frankrike var tidigare billigt - inga fasta avgifter - bara förbrukning. Snart är i alla fall vattnet nästan gratis. Något vi har att se fram mot?

Inget varar för evigt - talade med några som investerat i nya värmeanläggningar för - just det -pellets.
Enligt dem har pelletsen blivit för dyr och flera planerar till att gå över till ved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.